در گذشته برای ذخیره انواع مایعات و سیالات از مخازن فلزی، بتنی، چوبی و... استفاده می‌نمودند اما هر کدام از این مخازن معایب و مشکلات خودشان را داشتند.
کد خبر: ۱۳۹۳۴۶۳

مخزن فایبرگلاس و مخزن اسید

مهندسین برای برطرف کردن این مشکلات به فکر طراحی و تولید مخازنی بوند که در برابر فشار، شرایط جوی نامساعد، واکنش پذیری و... مقاومت لازم را داشته باشند. با کشف مواد فایبرگلاس توسط راسل جیمز روند تولید مخازن نگهداری سیالات دچار تحول شد.

مخزن فایبرگلاس به دلیل وزن کم، استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و بسیاری دلایل دیگر جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مخازن نگهداری سیالات به شمار می‌رود. برای تولید مخزن فایبرگلاس از روش‌های دستی، ماشینی و یا ترکیبی از هر دو روش استفاده می‌نمایند. این مخازن در اشکال و حجم‌های مختلف قابلیت تولید دارند که امکان پیاده سازی در محل مورد نظر هم وجود دارد.

یکی از کاربردهای ویژه مخزن فایبرگلاس، استفاده از آن‌ها به عنوان مخزن اسید می‌باشد. مقاومت بالای این مواد در برابر خورندگی اسید باعث شده تا به گزینه ای مناسب برای حمل و نگهداری سیالات اسیدی به شمار رود. البته مخازن نگهداری اسید با توجه به نوع اسید می‌تواند متغیر باشد که در ادامه مطلب بیشتر در مورد انواع مخزن اسید نیز توضیح خواهیم داد. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

انواع مخزن فایبرگلاس

مخازن فایبرگلاس را از لحاظ طراحی ظاهری می‌توان به موارد زیر تقسیم بندی نمود.

مخزن فایبرگلاس استوانه ای

مخازن استوانه ای فایبرگلاس برای انواع مختلفی از سیالاتی که PH آن‌ها در بازه 2 تا 12.5 قرار دارد، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این مخازن می‌توانند در ابعاد و اندازه‌های مختلف تا حجم 40 متر مکعب را پوشش دهند. برای حجم‌های بالاتر بهتر است با کارشناسان ما در شرکت سازآب مشورت نمایید تا با توجه به نوع سیال شما مشاوره های لازم در اختیارتان قرار گیرد.

مخزن فایبرگلاس مکعبی

این نوع از مخزن‌های فایبرگلاس برای ذخیره و نگهداری از سیالات با PH متعادل مانند آب مناسب می‌باشند. این نوع مخزن‌ها دارای دیواره های بسیار مستحکم از جنس کامپوزیت می‌باشند که به صورت پنلی در کنار یکدیگر نصب شده و تشکیل مخزن مکعبی فایبرگلاس را می‌دهند. مخازن مکعبی روش نصب بسیار ساده ای دارند که امکان نصب و پیاده سازی در محل را فراهم می‌نماید. طول عمر این مخازن بسیار بالا بوده و همچنین امکان جابه‌جایی در صورت نیاز دارند.

مخزن فایبرگلاس زیرزمینی یا دفنی

مخازن فایبرگلاس دفنی دارای کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع مختلف هستند. این نوع از مخازن از جنس فایبرگلاس مقاوم در برابر خوردگی ساخته می شوند و دلیل اصلی استفاده از آن‌ها صرفه جویی در فضای استفاده شده می‌باشد. از جمله مهمترین کاربردهای این مخازن می‌توان به استفاده آن‌ها برای ذخیره آب، تجمیع فاضلاب و غیره اشاره نمود. با استفاده از این نوع مخازن می‌توان حجم زیادی آب را ذخیره سازی نمود.

ویژگی ها و مزایای مخزن فایبرگلاس

  • وزن کمتر نسبت به سایر انواع مخازن
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • امکان نقل و انتقال آسان و افزایش حجم در صورت نیاز (مخزن مکعبی)
  • مقاومت بالا در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی
  • امکان ساخت با دقت بسیار بالا
  • مقاومت دمایی مناسب که امکان استفاده از آن را در انواع شرایط جوی فراهم می سازد
  • بهترین گزینه به عنوان مخزن ذخیره و نگهداری آب
  • عدم عبور نور خورشید از مخازن فایبرگلاس مانع از رشد جلبک و قارچ در این مخازن می‌شود
  • سطوح صاف و سیقلی این مخازن از تجمع آلودگی ها جلوگیری کرده و شستشوی آن را آسان می سازد.

    مخزن فایبرگلاس و مخزن اسید

کاربرد مخزن فایبرگلاس

مخزن فایبرگلاس در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بیشترین استفاده ای که از این مخازن می‌شود به عنوان مخزن ذخیره آب آشامیدنی، آب آتشنشانی در مجتمع ها و ساختمآن‌های اداری و ... می‌باشد. کاربرد دیگر این مخازن، استفاده از آن‌ها به عنوان مخزن اسید و سیالات با درجه خورندگی بالا می‌باشد که امکان نگهداری این سیالات در سایر انواع مخازن فراهم نمی‌باشد. استفاده از مخازن فایبرگلاس به عنوان منبع ذخیره اسیدها موجب می‌شود تا از مواد شیمیایی به بهترین نحو ممکن نگهداری شود به گونه ای که هیچ گونه تغییری در غلظت و خواص مواد شیمیایی موجود در مخزن ایجاد نمی گردد و از بروز تغییرات توسط عواملی مانند نور خورشید و سایر عوامل محیطی جلوگیری به عمل می‌آید.

مخزن اسید

مخزن اسید به منبع و مخزنی گفته می‌شود که برای نگهداری و حمل و نقل انواع اسیدها و یا مواد قلیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس بدنه این مخازن می‌تواند استیل، فایبرگلاس، پلی پروپیلن، پلی اتیلن و یا هر ماده ای که با مواد اسیدی واکنش ندهد، باشد. مخزن اسید که خاصیت ضداسیدی دارد باید به گونه ای باشد که مواد شیمیایی داخل مخزن به مرور خاصیت خود را از دست ندهد و بتوان به صورت طولانی مدت آن را در مخزن حفظ نمود.

انواع مخزن اسید

برای نگهداری اسید در این مخازن می‌توان از انواع مختلف آن‌ها بهره گرفت که امکان واکنش این مخازن با اسید داخل آن وجود نداشته باشد. ضمنا باید به این نکته توجه شود که دمای اسید داخل مخزن نیز در انتخاب نوع مخزن بسسیار تاثیرگذار است. به طور کلی مخازن نگهداری اسید را می‌توان بر اساس نوع اسید و همچنین جنس مخزن دسته بندی نمود.

مخزن اسید سولفوریک

برخی از اسیدها و مواد خورنده مورد استفاده در صنایع مختلف باید به مدت طولانی نگهداری و ذخیره شوند. به دلیل خاصیت خورندگی بالا در اسیدها از جمله اسید سولفوریک باید از مخازنی استفاده شود که در برابر خورندگی مقاومت بالایی داشته باشند و موجب تغییر در خاصیت و غلظت مواد شیمیایی نگهداری شده نشوند. مخزن اسید سولفوریک دارای تنوع زیادی در جنس و شکل مخزن می‌باشد. مخزن مورد استفاده برای نگهداری این اسید می‌تواند از جنس بتن، فلز، فایبرگلاس و پلاستیک باشد که با توجه به نیاز در حجم‌های متنوع امکان ساخت آن‌ها وجود دارد.

مخازن بتنی دیگر برای ذخیره اینگونه مواد شیمیایی کاربرد چندانی ندارند و جای خود را به مخازن فلزی و پلاستیکی داده اند. برخی مخازن فلزی هم در برابر اسیدها مقاومت لازم را ندارند و به مرور دچار زنگ زدگی می شوند. بنابراین استفاده از مخازن پلیمری و کامپوزیتی مانند مخازن پلی اتیلن، پلی پروپیلن و فایبرگلاس در این زمینه می‌تواند کارساز باشد.

مخزن اسید استیل

آلیاژ به کار رفته در مخزن استیل یا همان فولاد ضدزنگ از سه عنصر آهن، کروم و نیکل تشکیل یافته است. مخزن استیل در برابر مواد شیمیایی و اسیدها از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است اما به نسبت سایر مخازن ضداسید گرانتر می‌باشد. از لحاظ وزنی نیز مخازن استیل در مقایسه با انواع پلیمری و کامپوزیتی سنگین‌تر می‌باشند.

مخزن فایبرگلاس و مخزن اسید

مخزن اسید پلی پروپیلن

مخازن پلی پروپیلنی دارای قدرت جذب فشار بالایی می‌باشند که انعطاف پذیری مناسبی در برابر فشارهای محیطی از خود نشان می‌دهند. ساختار شیمیایی خاص مواد پلی پروپیلنی این امکان را فراهم می‌سازد تا در برابر اسید سولفوریک غلیظ در دماهای پایین مقاومت مناسبی داشته باشد. از مخزن اسید پلی پروپیلنی می‌توان برای نگهداری اسیدها تا دمای 100 درجه استفاده نمود.

مخزن اسید فایبرگلاس

فایبرگلاس یک ماده پلیمری می‌باشد که در ساخت آن از الیاف شیشه و پشم شیشه استفاده می‌شود. از آنجایی که فایبرگلاس در برابر خوردگی و دما مقاومت بالایی از خود نشان می دهد به همین دلیل گزینه مناسبی برای استفاده از آن در ساخت مخازن اسید می‌باشد. مخزن اسید فایبرگلاس جزو بهترین و مناسبت ترین مخازن برای اسیدهای با غلظت بالا به شمار میرود.

برای آشنایی با انواع دیگر مخازن و همچنین آگاهی از قیمت انواع آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم تا به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها