یزد- در راستای جشنواره فیلم 100 کارگاه تخصصی «از ایده تا فیلمنامه» با حضور محمدباقر مفیدی‌کیا در حوزه هنری یزد برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۹۲۱۳۷

به گزارش خبرنگارجام جم آنلاین یزد ، در ادامه روند برگزاری کارگاه‌های آموزشی سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم 100، کارگاه «از ایده تا فیلمنامه» با تدریس محمدباقر مفیدی‌کیا نویسنده و فیلمنامه‌نویس مطرح کشور و با حضور جمعی از هنرجویان، فیلمسازان و نویسندگان استان به مدت دو روز در حوزه هنری یزد برگزار ‌شد.

این مدرس فیلمنامه‌نویسی درباره مطالب و مباحث مطرح شده در این کارگاه اظهار داشت: هرچند آموزش هنر از جمله فیلمسازی و به خصوص فیلم کوتاه یک فرایند زمان‌بر و بلندمدت است ولی در این کارگاه دو روزه به صورت فشرده نکات اساسی و کاربردی در زمینه فیلم 100 بیان شد.

مفیدی‌کیا افزود: در این دوره از روش‌های متناسب با این زمان کوتاه استفاده کردیم و از الگوها و فیلم‌های کوتاه و 100 ثانیه‌ای مطرح و قابل ارائه استفاده شد برای اینکه هنرجویان فرم آن الگو را به صورت شهودی دریافت و سعی کنند به ایده‌های خودشان منتقل کنند.

وی ادامه داد: استعدادهای با انگیزه، پرتلاش و خوبی با سطوح متفاوت در این کارگاه حضور داشتند و ما سعی کردیم در این دو روز شش طرح و ایده را تولید کنیم.

این نویسنده برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ارسال طرح‌ها، ایده‌ها و فیلمنامه به جشنواره را ضروری دانست و گفت: در این کارگاه سعی کردیم علاوه بر بررسی و اصلاح ایرادهای بعضی از طرح‌های ارسالی به جشنواره، سایر طرح‌ها نیز بررسی و برخی از ایده‌ها را بازسازی کنیم.

مفیدی‌کیا، ایجاز را مهمترین ویژگی فیلم 100 دانست و خاطرنشان کرد: هنرجو و فیلمساز معمولا اگر بتواند براساس وقایع اطراف خود آن چیزی را که در زمان کوتاه آن واقعه تجربه کرده است در زمانی کوتاه برای کسی تعریف و او را تاحدودی شگفت‌زده و هیجان‌زده کند و برایش جذاب باشد می‌توان گفت جرقه خوبی است که ایده از آن به وجود آید.

وی با بیان اینکه ما در حوزه فیلم کوتاه و 100 ثانیه‌ای باید از وقایع اطراف، معنا را کشف کنیم، افزود: نباید مفاهیم و پیام‌ها را به وقایع و ماجرا تزریق کرد بلکه هنرجو باید از دل یک ماجرا پیام را استخراج کند و ما در این کارگاه سعی کردیم این اشتباه و باور غلط را گوشزد کنیم تا انجام نشود.

این فیلمنامه‌نویس ادامه داد: فیلم کوتاه، فرم موجز و کوتاه است که می‌تواند ویژگی‌های فیلم بلند همچون تعلیق و غافلگیری را داشته و در عین حال بسیار کوتاه و اثرگذار باشد.

مفیدی‌کیا اظهار داشت: توفیق فیلم 100 مانند یک رباعی است که ابتدا مقدمه می‌چیند و در مصرع آخر ضربه را می‌زند و فیلم کوتاه هم تقریبا اینچنین است و در زمان کوتاه یک زمینه‌ای را مطرح و سپس در پلان آخر مخاطب را غافلگیر می‌کند و بر او تأثیر می‌گذارد.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره، نهم تا دوازدهم اسفند ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

dcn-

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها