درگفت‌وگوی «جام‌جم» با سعید کمانی، تهیه‌کننده بررسی شد

همه‌گیری؛ روایت یک کابوس‌تلخ

سرفه‌های بی‌وقفه یک مسافر تاکسی که ابتدا تصور می‌شد یک بیماری ساده است؛ کمی بعد و با انتقال آن به دیگران، شیوع کرونا جدی شد و همه درگیر شدند. این توضیح یک‌خطی، مضمون قصه سریال «موج‌اول» است که در ۱۱قسمت روی آنتن رفت؛ خیلی‌های‌شان به واسطه همین ویروس از پا درآمدند و برخی هم، خانواده‌ها و عزیزان‌شان را ازدست‌دادند.
کد خبر: ۱۳۹۱۰۳۷
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

کرونا هنوز هم بعد از سه سال، برای بسیاری خاطره‌های تلخ و دردناک را یادآوری می‌کند. شاید تاکنون سریال‌های بسیاری با محوریت ویروس کرونا و روزهای سخت کادر درمان روی آنتن رفته باشد اما هنوز هم بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید به سمت ساخت چنین سریال‌هایی رفت چراکه ناگفته‌ها از دوران سخت کرونا بسیار است و نمی‌توان کل آن را با یک مجموعه به نمایش گذاشت. سریال موج‌اول درباره نحوه ورود و شیوع کرونا در روزهای اول ورود آن به ایران است. روایتی از ورود این ویروس از طریق یکی از مسافران و سرفه‌هایی که ابتدا تصور می‌شود یک بیماری ساده است و کمی بعد، عمق فاجعه روشن می‌شود. این سریال حالا به ایستگاه دوم رسیده و قرار است فصل دوم آن به‌زودی روی آنتن برود. به همین بهانه با سعید کمانی، تهیه‌کننده سریال «همه‌گیری» گفت‌وگو کردیم.

سعید کمانی تهیه‌کننده سریال همه‌گیری درخصوص این سریال به جام‌جم می‌گوید: به‌طورکلی شبکه سه تصمیم گرفته تا از نیروهای جوان استفاده کند. قسمت ما از این نیروهای جوان، دو کارگردان بود که در این دو فصل همراه ما بودند. ما فصل اول را در ۱۱ قسمت ساخته و روانه شبکه کردیم. شرایط بدی بود و به‌دلیل پیک کرونا، امکانات کم و درگیری زیاد بود. فضای عجیبی بود چون داخل راهروها هم بیمار بستری بود. خیلی وقت‌ها به ما می‌خندیدند که در این شرایط به فکر ساختن سریال هستیم. به معاونت درمان سپاه مراجعه کردیم و گفتیم نیاز به فیلمبرداری در بیمارستان‌های صحرایی شما داریم که در اطراف تهران یا مناطق محروم بنا کرده‌اید و توانستید به بازوی کاهش کرونا تبدیل شوید. به آنها گفتیم اگر دنبال نتیجه هستید و می‌خواهید ثمره کارتان دیده شود، الان فرصت مناسبی است. در همان زمان هم ۱۱ قسمت را ساختیم و روانه آنتن کردیم. کارمان با وجود کمی و کاستی، نقاط مثبتی هم داشت و توانستیم گوشه‌ای از کار کادر درمان و نیروهای جهادی مثل سپاه را نشان دهیم که در دوران کرونا فعالیت داشته‌اند.

هنوز هم باید از «کرونا» فیلم و سریال ساخت

وی ادامه می‌دهد: من مادرم را به دلیل تحریم دارو ازدست‌دادم. خیلی‌از افراد دیگر هم در شرایط تحریم از دست رفتند. به نظرم شرایط‌مان در دوران پیک‌های کرونا مثل دفاع‌مقدس بود یعنی در تلاش بودند این تلفات کشورمان بیشتر شود. همین الان هم از هر شرایطی برای بحران‌سازی استفاده می‌کنند. لطف خدا بود که یک جریان جهادی با جان و دل وارد کمک به وزارت بهداشت شد و تلاش کرد تا در بیشتر نقاط، بیمارستان صحرایی بنا کند. همین تلاش بود که باعث شد کرونا را شکست دهیم. به‌همین‌دلیل به نظرم جای پرداختن به آن بازهم وجود داشت که درنهایت ما را به سمت ساخت فصل دوم کشاند. این‌که برخی می‌گویند کشش ساخت محتوا درباره کرونا وجود ندارد، باید پرسید مگر می‌توان گفت یک جنگ تمام شده و دیگر نیازی به تولید کار درباره آن نیست؟ به نظرم ده‌ها و صدها فیلم از رشادت این افراد می‌توان ساخت.کمانی عنوان می‌کند: ما درست در زمان اوج کرونا، سری اول را به نام موج‌اول پخش کردیم. تکمیل این جریان و اصلاح نقطه‌ضعف‌ها نیاز به ادامه سریال داشت که ما در همه‌گیری آن را تکمیل کردیم. ما در فصل دوم نشان دادیم وقتی کل کشور درگیر سویه جدیدی از ویروس کرونا شد، کادر درمان و نهادهای انقلابی چه کردند. البته برخی هم در این میان تلاش می‌کردند با قاچاق دارو باعث شوند این داروها به بیماران کرونایی نرسد. دهه هشتادی‌های ما جنگ را درک نکرده‌اند اما این مسأله را به‌خوبی درک کرده و می‌توانند بفهمند که در اوج کرونا امکانات کمی داشتیم.

اضافه‌شدن بازیگران جدید به همه‌گیری

وی درخصوص جزئیات فصل دوم موج‌اول که قرار است با نام همه‌گیری روی آنتن برود، تصریح می‌کند: همه‌گیری ادامه فصل قبل با اضافه‌شدن برخی کاراکترهای تازه است. البته برخی چهره‌ها هم از سریال کنار رفتند چون کاراکترشان تمام شده بود. مثل خانم متخصص که در فصل اول شهید می‌شود. یا مهدی فخیم‌زاده که در فصل دوم نیست. نقش او به گونه‌ای بود که یک جا نمی‌نشست و احساس کردیم در فصل دوم چیز دیگری برای اضافه‌کردن ندارد. کمانی در بیان جزئیات نقش‌های فصل دوم تاکید کرد: محسن قصابیان در این فصل نقش اصلی یعنی فرمانده را دارد. کاراکتر او یک پاسدار است که بیمارستان را راه می‌اندازد و به کادر درمان کمک می‌کند. نقش او همان نقش فصل اول است اما در این فصل نقش او پررنگ‌تر شده است. کوروش سلیمانی نقش شاه‌میری را بازی می‌کند؛ نقش منفی سریال و کسی است که در شرایط سخت، دنبال احتکار داروست. شاه‌میری در تلاش است تا به سیستم درمان کشور آسیب بزند. در حقیقت جریانی مقابل جریان کمک‌رسان به کادر درمان هستند. نیلوفر کوخانی هم نقش متین، سوپروایزر بیمارستان را بازی می‌کند. نقش همسر او را نیما شاهرخ‌شاهی بازی می‌کند که کاراکتر او یک پزشک است که همه چیز را رها کرده و درست در نقطه مقابل گروهی از کادر درمان است که فداکاری می‌کنند. آوا دارویت هم نقش دکتر برزین را بازی می‌کند. بازیگر دیگر، علی غلامی در نقش امیرعلی است. مهدی صباحی هم نقش یک دکتر ارتشی را بازی می‌کند که نشان می‌دهد ارتش در کنار کادر درمان قرار می‌گیرد. ساخو آدام نقش دکتر مومنی را بازی می‌کند که در فصل قبل، شاگرد دکتر جهان بود.

تصویربرداری در کویر

تهیه‌کننده همه‌گیری عنوان می‌کند: ضبط این سریال در مردادماه تمام شده است. لوکیشن اصلی ما در کویر کاشان بود. دلیلش هم قصه‌ای بود که در سریال اتفاق می‌افتاد و باید به کویر می‌رفتیم. امیدوارم این سریال در سال ۱۴۰۱ روی آنتن برود.

وی درباره تغییر کارگردان در فصل دوم سریال می‌گوید: محمدصادق بکتاشیان چند سال قبل یک تله‌فیلم کار کرده و چند سال بین کارشان وقفه افتاده بود. این‌بار در فصل دوم، کارگردانی کار را بر عهده داشتند که سریال اول او بود. از نظر تولید و بازیگردانی خوب بودند. این‌که کارگردان عوض شود، به واسطه حضور افراد حرفه‌ای چندان احساس نشد.

فکر می‌کنم تجربه‌ام با کارگردان دوم تجربه خوبی بود و به نظرم کارگردان خیلی قوی و توانمندی بودند.کمانی درباره تلاش برای حفظ مخاطب عنوان می‌کند: در فصل اول به‌دلیل حضور مهدی فخیم‌زاده، مردم را جذب کردیم. برای همین مخاطبان زیادی داشتیم. البته پخش آن از شبکه سوم هم بی‌تاثیر نبود. درعین‌حال، توجه به یک موضوع روز هم در این حوزه بی‌تاثیر نبود و باعث شد مورد اقبال قرار گیرد. البته قضاوت در حوزه کیفیت کار، برعهده متخصصان است اما از نظر من، خوب توانستیم کار را جلو ببریم. درعین‌حال، تلاش کردیم در فصل دوم با نویسنده توانمندی همکاری کنیم تا مخاطبان فصل اول را حفظ کنیم. به نظرم در فصل اول شرایط مناسبی برای متن نداشتیم. حجت قاسم‌زاده‌اصل در این فصل به ما اضافه شد و توانستیم با یک‌متن خوب، وارد ساخت شویم. از نظر نگارش قصه، همه‌گیری به‌کلی یک قصه مجزاست که می‌تواند مستقل از فصل قبل باشد. البته تلاش کردیم برای مخاطبانی که از فصل قبل کنارمان مانده‌اند، برخی کدها را حفظ کنیم تا اتصال آنها با سریال بهتر باشد. بازیگرها و شرایط قصه هم قدری متفاوت است. قدری از تلخی قصه کم کرده‌ایم ولی نشان دادیم شرایط خانواده‌ها به چه صورت بوده است. کل قصه در زمان موج پنجم کرونا می‌گذرد که بیشترین تلفات را داشتیم و تا بیش از ۷۰۰ نفر فوتی کرونا را هم تجربه کردیم.

به گزارش جام‌جم، این سریال ۲۰ قسمت است که از شبکه سه پخش خواهد شد. بازیگران این سریال محسن قصابیان، کوروش سلیمانی، مهدی صبائی، نیلوفر کوخانی، آتش تقی‌پور، آوا دارویت، علی غلامی، عبدالرضا نصاری، روزبه اختری، مالک سراج، مرتضی زارع، پونه آشورپور، ریحانه مسگری، سارا ولیانی و … هستند. ازجمله عوامل دیگر این سریال می‌توان به محسن فلاحی مدیر تصویربرداری، پرهام وفایی تدوینگر، بابک زرین موسیقی، محمد درگاهی صداگذاری، محمدصادق بکتاشیان کارگردان و سعید کمانی تهیه‌کننده اشاره کرد.

محسن قصابیان

محسن قصابیان در «همه‌گیری» نقش فرمانده را بازی می‌کند؛ درست در ادامه سریال موج‌اول. فرمانده‌ای که به‌جای جبهه، در سنگر مقابله با کرونا قرار دارد و خودش در صف اول ایستاده است.

کوروش سلیمانی

هر قصه به یک ضدقهرمان نیاز دارد. درست همان چیزی که در «همه‌گیری» اتفاق می‌افتد و نقش آن را کوروش سلیمانی ایفا می‌کند. شخصیتی به نام شاه‌میری که به‌دنبال احتکار داروست و تلاش می‌کند در زمان اوج مبارزه با کرونا، به سیستم درمان آسیب بزند.

نیما شاهرخ‌شاهی

نیما شاهرخ‌شاهی بیشتر با نقش‌های منفی شناخته شده و به نظر می‌رسد در «همه‌گیری» هم نقشی شبیه به کاراکترهای کارهای دیگرش دارد. پزشکی که می‌تواند در کنار کادر درمان باشد اما کنار کشیده و مقابل آنها می‌ایستد.

مهدی صباحی

آنچه در اوج دوران کرونا احساس شد، کنار هم قرارگرفتن بسیاری از گروه‌ها برای مبارزه با این ویروس بود. درست مثل ارتش که حالا نقش نماینده آن را مهدی صباحی بازی می‌کند. پزشکی ارتشی که در طول همه‌گیری، در کنار کادر درمان می‌ایستد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها