رئیس سازمان صدا و سیما:

تلویزیون خانه مستندسازان است

نگاهی به ششمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره؛ فرصت دیده‌شدن جوانان

کد خبر: ۱۳۹۰۰۹۵
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

ششمین جشنواره تلویزیونی مستند، روز گذشته به کار خود پایان داد. جشنواره‌ای که از سال۱۳۹۶ به همت شبکه مستند و با شعار «روایت حقیقت در قاب واقعیت» آغاز به کار کرد و این روز‌ها به خوان ششم رسیده است. این جشنواره فرصت خوبی برای مستندسازان جوان است و همه‌ساله با هدف تعامل بیشتر با مخاطبان شبکه و شناسایی و جذب استعداد‌های این حوزه برگزار می‌شود.

یکی از اهداف مهم برگزاری این جشنواره شناسایی و حمایت از مستندسازان جوان، مستعد و متعهدی است که تاکنون کمتر بستر مناسبی برای ظهور استعداد خود داشتند و حال با برگزاری این جشنواره توانسته‌اند تعامل خوبی با شبکه مستند و مخاطبانش برقرار کنند و آثارشان را در این شبکه ارائه کرده و توانایی خود را به گونه‌ای محک بزنند.

هدف دیگر از برگزاری این جشنواره ارتقای کیفی آثار مستندی است که از شبکه مستند تولید و پخش می‌شوند. مخاطبان و صاحبنظران با آرای خود توانسته‌اند به ارتقای کیفیت این آثار کمک کرده و این انگیزه را نیز برای مستندسازان ایجاد کنند که در تولید آثار خود دقت و حساسیت لازم را داشته باشند و بدانند که اثرشان در یک جشنواره مردمی و حرفه‌ای مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

هدف دیگری که در لایه‌های پنهان این جشنواره قرار دارد، برداشتن موانع تولید و توزیع فیلم مستند است. بسیاری از مستندسازان از موانعی که بر سر راه تولید و پخش آثار خود دارند، گله‌مند هستند. از این رو این جشنواره می‌تواند فرصت خوبی برای آنان باشد.

نکته دیگر این‌که همه‌ساله در کنار برگزاری این جشنواره و قضاوت آثار، بزرگداشت‌هایی نیز برای پیشکسوتان عرصه مستند وجود دارد که می‌تواند نقطه مثبتی برای این جشنواره باشد. یادآوری تلاش افرادی که سال‌ها عمر خود را وقف این کار کرده و در تاریخ فرهنگی این کشور آثاری را به یادگار گذاشته‌اند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این جشنواره لحاظ شده، تقسیم‌بندی‌هایی است که انجام شده است، چراکه تنها فیلم‌های مستند در این جشنواره مورد ارزیابی داوران قرار نگرفته بلکه در بخش مستندنگاری و عکس هم این فرصت برای فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه‌ها وجود داشته است. از این رو افراد بسیاری می‌توانند در این رقابت شرکت کرده و خود را محک بزنند.

در نهایت برگزاری این جشنواره باعث شده بستر مناسبی برای مستندسازان جوان ایجاد شود و از این طریق هم فرصتی برای شناساندن خود و آثارشان به مخاطبان و صاحبنظران پیدا کنند و هم بتوانند توانایی و استعداد خود را محک زده و پی به نقاط ضعف و قوت آثار خود ببرند.

ضمن این‌که پدیده‌ای، چون جشنواره تلویزیونی مستند خروجی‌هایی نیز دارد که در آینده اتفاقات خوبی را برای عرصه مستند رقم خواهد زد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها