در نشست بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) مطرح شد

عمومی‌ترین جشنواره فرهنگی کشور

نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا (ع) صبح دیروز با حضور مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۸۹۴۵۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام‌جم، در ابتدای این نشست مرتضی سعیدی‌زاده گفت: در بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) که قریب به ۱۰سال کنش رسمی در موضوع ترویج و سیره رضوی دارد، مستقر هستیم و جشنواره امام رضا (ع) را در مسیر شکل‌گیری قرار دادیم، همچنین جشنواره‌ها در ۲۰ کنش رسمی فعالیت داشتند. ماموریت این بنیاد در زیست‌بوم فرهنگی، ترویج و توسعه فرهنگ رضوی است. ما با این رویکرد پیش می‌رویم و فکر می‌کنیم مسئولیت دستگاه‌های فرهنگی نظام باید در مواجهه با تمدن غرب، برخوردی جدی داشته باشد. مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: در این ۲۰سال فراز‌های خوبی را در عرصه هنر و رسانه ایجاد کرده‌ایم و توانسته معارف رضوی را در زیست‌بوم کشور توسعه دهیم. در دوره جدید، فکر می‌کنیم باید در حوزه راهبری ماموریتی، ترویج فرهنگ رضوی را تقویت کنیم و بنیاد، ماموریت خود را شکل‌گیری جریان ترویج فرهنگ رضوی با همه بستر‌ها تعریف می‌کند که بتواند سهم همه ظرفیت‌ها را درحوزه توسعه تامین کند.
سعیدی‌زاده ادامه داد: فکر می‌کنیم با یک بنیاد در زیست‌بوم فرهنگی کشور نمی‌شود توسعه فرهنگی در حوزه رضوی را گسترش داد و باید همه دستگاه‌های فرهنگی کشور در سبد اقدامات و اعتبارات خود توسعه فرهنگ رضوی را به عنوان یکی از پایه‌های اصلی پیش ببرند. ما در چهارچوب این هدف به دنبال تعامل هدفمند با بازیگران اصلی جریان فرهنگی در حوزه رضوی هستیم و با همه دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، مجموعه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه تبلیغات و... برنامه‌های خود را توسعه می‌دهیم. مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) درخصوص اهداف جشنواره متذکر شد: بنیاد در موضوع جشنواره‌ها دو هدف کلان را محور فعالیت خود قرار داده است. رشد کمی و کیفی منابع و سرمایه انسانی متخصص حوزه فرهنگ و هنر یک مورد است که بتواند ظرفیت کنشگری را توسعه دهد و در جریان جغرافیای بستر استان‌ها سرمایه انسانی هدفمند را فعال کند. از طرفی دیگر آن‌ها را برای تولیدات فاخر ارتقاء دهد. در حقیقت رشد کمی و کیفی محصولات فاخر و اثرگذار هدف دوم است و باید به سمت تولید آثار فاخر، عامه‌پسند و فراگیر برویم.
وی افزود: ما به اسلام ناب محمدی و تمیزبخشی بین تحجر و اسلام آمریکایی هم پرداخته‌ایم. مبارزه دائمی خستگی‌ناپذیر که پیام زندگی امام رضا علیه‌السلام برای ما و همه نسل‌های تشیع است را توسعه می‌دهیم و ابعاد تمدنی فرهنگ زیارت را برای رسیدن به جامعه دینی مدنظر قرار دادیم. این‌ها رویکرد‌های کلان بنیاد در چشم‌انداز چهارساله است.
سعیدی‌زاده تاکید کرد: امسال بیستمین دوره جشنواره امام‌رضا (ع) را برگزار می‌کنیم که ۱۰ دوره قبل از ایجاد ساز و کار بنیاد توسط ارشاد خراسان‌رضوی و استان‌ها تشکیل شده، اما از سال ۹۱ که بنیاد با مصوبه هیات وزیران تشکیل شده، ماموریت برگزاری جشنواره‌ها با عهده خود بنیاد است و ما سبد ماموریتی بنیاد را علاوه‌بر برگزاری جشنواره، به باقی حوزه‌های عرصه فرهنگ توسعه دهیم. درواقع به سمت رویداد‌های فرهنگی و فضای مجازی و توسعه فرهنگ رضوی در فضای مجازی پیش می‌رویم.
او با اشاره به این‌که این جشنواره‌ها شمول فراوانی در گستره کشور داشته است، افزود: جشنواره یک رویداد تخصصی در حوزه هنر و رسانه است که به تولید محصول فرهنگی و هنری ختم می‌شود. جشنواره امام رضا (ع) عمومی‌ترین جشنواره در سطح کشور است که به نام امام رضا (ع) باید آن را توسعه دهیم و تخصصی کنیم. امسال ۱۶جشنواره داریم که در فضای زیست‌بوم فرهنگ و هنر سه جشنواره شعر فارسی، عربی و ترکی دارد که برش بین‌الملل هم دارد.
وی افزود: جشنواره کودک و نوجوان در چند حوزه داریم. همچنین سه جشنواره در حوزه هنر‌های تجسمی داریم که خوشنویسی و عکس هنر‌های گرافیکی را شامل می‌شود. دو جشنواره در حوزه آوا‌ها و نوا‌ها که محلی و اقوام است و جشنواره سرود که سرود دانش‌آموزی و نوجوانان است. همچنین جشنواره فیلم کوتاه رضوی که پانزدهمین دوره است و جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور جزو برنامه‌های امسال هستند.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) ادامه داد: امسال برای این‌که جشنواره‌ها را به صورت کیفی ارتقا دهیم، جریان شورای سیاستگذاری جشنواره‌ها را متشکل از سه ضلع اداره‌کل ارشاد، معاونت‌های تخصصی وزارت ارشاد و بنیاد امام رضا (ع) تعریف کردیم که درگیر برگزاری جشنواره هستند.
او تصریح کرد: از رویکرد‌های تحولی که در این دوره از جشنواره‌ها وجود دارد، جریان هدایت، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و هویت بصری جشنواره‌ها است که به صورت متمرکز انجام می‌شود. در این باب ۱۶ پوستر تخصصی تهیه شده که هفته آینده در مشهد رونمایی می‌شود. ما جشنواره را جریان و فرآیند می‌بینیم و در طول این مدت تا تولد امام رضا (ع) ستاد اطلاع‌رسانی ملی را فعال‌سازی می‌کنیم. امسال محوریت نظارت بر ارزیابی جشنواره‌ها با رویکرد فعال‌سازی کیفی را مدنظر قرار دادیم و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ایده‌سازی و... جشنواره‌ها را داریم. دو اقدام دیگر را انجام می‌دهیم که یک‌مورد سلسله همایش‌های علمی-پژوهشی در چهار استان است که برگزار می‌شود. همچنین رویداد‌های فرهنگی و تبلیغی با برند هفته‌های فرهنگی رضوی که از دهه کرامت سال آینده را شروع می‌کنیم و فرهنگ رضوی را با سیره رضوی توسعه خواهیم داد. وی اظهار کرد: جشنواره سرود بحث رقابت است و در استان گلستان با همکاری آموزش و پرورش و اداره‌کل ارشاد استان برگزار می‌شود که تا نیمه اردیبهشت خاتمه پیدا می‌کند و محوریت آن امام رضا (ع) است. مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) درخصوص بحث مالی گفت: اعتباری که امسال برای بنیاد درنظر گرفته‌شده، سه برابر شده که یک‌سوم را بنیاد، یک‌سوم را استان‌ها و یک‌سوم را ارشاد تامین منابع می‌کند. وی با اشاره به آسیب‌شناسی امسال جشنواره‌ها تاکید کرد: رویکرد آسیب‌شناسی و تحولی را انجام دادیم و یکی از رویکرد‌ها این است که جشنواره‌ها را ملی کردیم. نکته دوم کاهش اعتبارات بوده و جشنواره‌ها با اعتبارات کم همراه بوده، اما امسال از جشنواره‌ها حمایت مالی کردیم و نکته سوم نظارت و ارزیابی است.

حضور هنرمندان با سلایق مختلف
دستیار مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) نیز در این نشست گفت: باتوجه به وضعیت موجود، اگر هر سال ایران به جشنواره امام رضا (ع) نیاز داشت، امسال بسیار بیشتر نیاز دارد چراکه ایشان امام گفتگو بودند که باید مورد توجه قرار گیرد. حجت‌الاسلام محمدجواد قاسم‌پور افزود: از منظر خودم، جشنواره امام رضا (ع) تفاوتی با دیگر جشنواره‌ها دارد و در این مسیر هم هنرمندان باید با تمامی سلایق بتوانند برای مردم کار تولید کنند و ما هم در این جایگاه تلاش شبانه‌روزی داشته باشیم تا آثار به مصرف عموم برسد. قاسم‌پور ادامه داد: بعد از انقلاب، عمومی‌تر از جشنواره امام رضا (ع) نداشتیم و سعی ما این است که به سمتی برویم که استان‌ها از این رزق فرهنگی و هنری و مذهبی محروم نشوند. البته در خیلی از استان‌ها نتوانستیم جشنواره برگزار کنیم، اما رویداد‌های فرهنگی در حال برگزاری است.

حضور چهره‌های شاخص ملی
دستیار مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام با اشاره به این‌که جشن پایانی جشنواره در شب میلاد امام مهربانی‌ها برگزار می‌شود، گفت: اتفاق مهم امسال حضور چهره‌های ملی در عرصه‌های تخصصی بود که می‌توان از استاد نجابتی که در عرصه گرافیک زبانزد هستند، نام برد. جشنواره امام رضا (ع) بسیار متنوع است و ما این ترکیب را با این تنوع کمتر دیدیم، اما باید استان‌ها امسال همت کنند و به‌جز عنوان جشنواره استان خود، همه جشنواره‌ها را تبلیغ و اطلاع‌رسانی کنند. امیدواریم امسال یک گام به تخصصی شدن آن نزدیک شویم. وی افزود: در جشنواره فیلم امسال، فیلم کوتاه و نیمه‌بلند، مستند کوتاه و مستند نیمه‌بلند و پویانمایی داریم و با نگاه بازتر فیلم پذیرفته می‌شود. بخش فیلم اولی‌ها جایزه مستقل دارد و فیلم موبایلی نیز مدنظر است.
حسن دسپروری، معاون ترویج و جریان‌سازی بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام نیز در پایان گفت: از هفته آینده رونمایی از پوستر‌ها تخصصی جشنواره آغاز می‌شود. اختتامیه چهار جشنواره شعر ادبی در خوزستان، تئاتر کودک، تئاتر خیابانی و شعر کودک و نوجوان در اسفند برگزار می‌شود، اما مابقی در سال ۱۴۰۲ و اغلب در اردیبهشت خواهد بود. در پایان این نشست از پوستر بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها