جزیره کوچک تووالو اخیرا اعلام کرد اولین کشوری است که به طور کامل خود را به عنوان یک بازتولید مجازی در متاورس تکرار می‌کند. تووالو، متشکل از ۹جزیره کوچک در اقیانوس آرام که بین استرالیا و هاوایی واقع شده، نگران است که نابودی آن به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از عملکرد انسان، اجتناب‌ناپذیر باشد و می‌خواهد «گرانبهاترین دارایی‌های مردمش را حفظ کند و آنها را به فضای ابری منتقل کند». این مسأله شاید بخشی از ترفند تبلیغاتی آنهاست اما این جزیره اقیانوس آرام تلاش می‌کند با بلایای اقلیمی دست و پنجه نرم کند که جزایری مانند آنها را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.
جزیره کوچک تووالو اخیرا اعلام کرد اولین کشوری است که به طور کامل خود را به عنوان یک بازتولید مجازی در متاورس تکرار می‌کند. تووالو، متشکل از ۹جزیره کوچک در اقیانوس آرام که بین استرالیا و هاوایی واقع شده، نگران است که نابودی آن به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از عملکرد انسان، اجتناب‌ناپذیر باشد و می‌خواهد «گرانبهاترین دارایی‌های مردمش را حفظ کند و آنها را به فضای ابری منتقل کند». این مسأله شاید بخشی از ترفند تبلیغاتی آنهاست اما این جزیره اقیانوس آرام تلاش می‌کند با بلایای اقلیمی دست و پنجه نرم کند که جزایری مانند آنها را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.
کد خبر: ۱۳۸۹۳۶۷
نویسنده مهدی آریایی‌نژاد - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

اما این ایده که باید نسخه دیجیتال از خود را به تصویر بکشیم، یک روح مجازی در پوسته، نگرش ناقص ما نسبت به فناوری به عنوان یک نجات‌دهنده و این روایت که جهان‌های فناوری جدید به‌ناچار جایگزین جهان فیزیکی پر جنب و جوش ما خواهند شد، نادرست است. متاورس وعده می‌دهد یک دنیای مجازی کاملا فراگیر و جهانی با فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی باشد. مارک زاکربرگ این اصطلاح را در سال۲۰۲۱ رایج کرد، زمانی که اعلام کرد شرکتش نام خود را به Meta تغییر می‌دهد و آینده خود را به سمت ساخت فناوری‌های متاورس سوق می‌دهد. از آن زمان، کارشناسانی که ادعا می‌کردند متخصص متاورس هستند، یک‌شبه ظاهر شدند و برای به دست آوردن تکه‌ای از کیک این پدیده درخشان، فریاد زدند.
این آینده‌پژوهی ساده‌لوحانه به روش‌های مختلفی بیان می‌شود و معتقدان به آن از شگفتی‌های فناوری جدید بیشتری خبر می‌دهند: فهرستی از پیشگویی‌های به‌ظاهر نامفهوم و گیج‌کننده فناوری اما هیاهو و تبلیغ نتوانست واقعیت را کنار بزند و ما شاهد فروپاشی نمونه‌هایی از این فناوری‌های جدید هستیم.
گزارش شده است که پروژه شاخص متا Horizon Worlds تا حد زیادی بی‌فایده است. حتی در بین کسانی که از آن بازدید می‌کنند، بیشتر آنها بعد از ماه اول در آنجا نمی‌مانند. وال‌استریت ژورنال گزارش می‌دهد که از جهان‌های تولیدشده توسط کاربران در این پلتفرم، تنها حدود ۹ درصد، توسط بیش از ۵۰ بازیکن بازدید می‌شود. به نظر می‌رسد حتی کارمندان متا نیز نمی‌خواهند 
از Horizon Worlds جدید استفاده کنند. سهام متا در حال تجربه سقوط است، زیرا سرمایه‌گذاری مستمر آن در متاورس، علی‌رغم عدم بازدهی و شرایط سخت اقتصادی، این شرکت را مجبور به اخراج ۱۱۰۰۰ پرسنل خود کرد. این گسست بین وعده‌های این فناوری‌های جدید و چالش‌های مشکلات امروزی، ریشه در فلسفه‌ای دارد که توسط بشارت‌دهنده‌های حوزه فناوری ترجیح داده می‌شود: نگاه به آینده دور به جای نزدیک. 
خلاصه این دیدگاه این است که ما باید از پروژه‌های در حال تغییر جهان مانند سفر به مریخ، سفرهای فضایی خصوصی و متاورس حمایت کنیم، زیرا ارزش خیالی آنها که برای بشریت به ارمغان می‌آورند، هرگونه اختلال بالقوه در فناوری فعلی یا فناوری آینده نزدیک را توجیه می‌کند.
نگاه به آینده دور طرفدارانی دارد ازجمله پیتر تیل، جف بزوس، مارک زاکربرگ و ایلان ماسک. برای آنها، نگرانی‌های حال فقط تا جایی ارزش پرداختن به آن را دارند که روی دید بزرگ‌شان از آینده تأثیر بگذارند.
فیلسوف و نویسنده امیل تورس از این طرز تفکر انتقاد می‌کند: «چرا ماسک به تغییرات آب و هوایی اهمیت می‌دهد؟ نه به خاطر بی‌عدالتی، نابرابری رنج انسان - بلکه به این دلیل که ممکن است قبل از این‌که بتوانیم مریخ را مستعمره کنیم و در سراسر کیهان گسترش پیدا کنیم، ما را از بین ببرد.»
نگاه به آینده دور آینده‌ای غیرقابل تحقق را بر حال آشفته ترجیح می‌دهد و معتقدان به آن، ادعا می‌کنند کارهایی انجام می‌دهند که ظاهرا ارزش آینده را ایجاد می‌کند اما هرگز به هزینه‌هایی که جامعه امروز متحمل می‌شود، فکر نمی‌کنند. برای کشور جزیره‌ای تووالی، این دلخراش است که فکر کنند هیچ انتخابی برای نجات جامعه فیزیکی و دنیای واقعی خود ندارند، تمام آنچه در دسترس آنها است، یک نسخه انتزاعی و مجازی است. اگر به بهای پرداختن به مشکلات امروز دنیاهای تکنولوژیکی جدیدی بسازیم، متاورس یک مدینه فاضله جدید درخشان نخواهد بود بلکه بیشتر شبیه یک قبرستان دیجیتال است، مملو از خاطرات گمشده و کپی دنیایی که ما انتخاب کردیم، نادیده بگیریم.

جریمه جدید برای متا
 متا به دلیل کوتاهی در جلوگیری از لو رفتن و افشای آنلاین شماره‌تلفن همراه میلیون‌ها کاربر فیسبوک و داده‌های دیگر، با جریمه ۲۶۵میلیون یورویی (۲۷۷میلیون دلاری) مواجه شده است. این دومین جریمه‌ای است که توسط کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند (DPC) در چند ماه گذشته، پس از جریمه ۴۰۵ میلیون یورویی (۴۰۲میلیون دلار در آن زمان) که در ماه سپتامبر صادر شد، صادر می‌شود. تنها در ۱۸ماه گذشته، متا نزدیک به یک میلیارد یورو جریمه شده است. این جریمه در ازای افشای اطلاعات ۵۳۳ میلیون کاربر فیسبوک که در آوریل سال گذشته گزارش شده بود، صادر شده است. این اطلاعات شامل شماره تلفن، تاریخ تولد، آدرس ایمیل و مکان‌هاست. اطلاعاتی که می‌توانست در فیشینگ و سایر حملات مورد سوء‌استفاده قرار گیرد. کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند گفت که اطلاعات خصوصی قضات، افسران زندان، مددکاران اجتماعی، روزنامه‌نگاران و دیگران به صورت آنلاین افشا شده است. در آن زمان، متا عامل این حمله را «افراد دارای سوءنیت» معرفی کرد اما رگولاتور ایرلند گفت که این شرکت به تعهدات GDPR مربوط به «حفاظت از داده‌ها به صورت طراحی و پیش‌فرض» عمل نکرده است. سایر مقامات حفاظت از داده در اتحادیه اروپا با تصمیم کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند موافقت کردند. متا به وال‌استریت ژورنال تأیید کرده است که این نقص در سال ۲۰۱۹ برطرف شده است. این شرکت گفت که تصمیم کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند را بررسی خواهد کرد اما هنوز تصمیمی برای تجدیدنظر در مورد آن نگرفته است. این سخنگو افزود: «لو دادن غیرمجاز داده‌ها، غیرقابل قبول و برخلاف قوانین ما است.» سال گذشته، کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند واتس‌اپ متا را به دلیل عدم ارائه جزئیات نحوه اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران اتحادیه اروپا با فیسبوک، ۲۲۵میلیون یورو(۲۶۷میلیون دلار) جریمه کرد. همچنین به‌دلیل ۱۲نقض جداگانه داده‌ها، ۱۷میلیون یورو(۱۸.۶میلیون دلار) جریمه شد و به دلیل مدیریت تنظیمات حریم خصوصی کودکان در اینستاگرام ۴۰۵میلیون یورو(۴۰۲ میلیون دلار) جریمه شد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها