بازی‌های مرحله گروهی جام‌جهانی به پله آخر رسید. شرایط بعضی از گروه‌ها پیچیده و در بعضی از گروه‌ها حذف‌شده‌ها و صعودکنندگان تا حد زیادی مشخص شده است. آرژانتین در گروه C با باخت مقابل عربستان باعث شد  کارگروه پیچیده و تکلیف تیم‌ها در بازی‌های حساس روز آخر مشخص شود. از سوی دیگر یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین گروه‌های جام گروه D بود که فرانسه با دو برد قاطع صعودش را قطعی کرد تا در روز آخر برای صدرنشینی به میدان برود. در کنار صعود به مرحله بعد  یک موضوع دیگر هم باعث خوشحالی فرانسوی‌ها شد. هواداران این تیم ترس آن را داشتند که همچون 3 دوره قبلی جام‌جهانی قهرمان دوره قبل در همان  مرحله گروهی حذف شود که این اتفاق برای دشان و شاگردانش نیفتاد. با این شرایط و اوصاف وضعیت دو گروه را بررسی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۳۸۸۸۲۵
نویسنده ایمان گودرزی - گروه ورزش

گروه C
احتمال صعود و حذف برای همه‌ تیم‌ها!
پس از دو بازی، گروه C جام‌جهانی 2022 ثابت کرد که یکی از سخت‌ترین گروه‌ها برای رسیدن به مرحله حذفی است. هر چهار تیم حداقل یک امتیاز کسب کرده‌اند و لهستان تنها تیمی است که در دو بازی شکست نخورده است. باوجود این‌که اکثرا فکر می‌کردند آرژانتین به‌راحتی از این گروه صعود می‌کند اما در بازی اول مقابل عربستان شکست غیرمنتظره‌ای خورد تا شرایط کمی پیچیده شود. البته در بازی دوم با برد مقابل مکزیک، خیال شاگردان اسکالونی برای صعود تا حدود زیادی راحت شد. 

آرژانتین 
پیروزی آرژانتین مقابل مکزیک آنها را قبل از بازی سوم گروه در رده دوم جدول قرار داد. آنها در بازی آخر به مصاف لهستان می‌روند که در حال حاضر در صدر جدول قرار دارد، پیروزی مقابل لهستان صعود آرژانتین را تضمین می‌کند اما در صورت تساوی، آنها باید امیدوار باشند که عربستان مقابل مکزیک شکست بخورد یا بازی آنها با تساوی به پایان برسد.

لهستان
لهستان با وجود این‌که در بازی آخر باید به مصاف سرسخت‌ترین حریف گروه خود برود، بیشترین شانس را برای صعود به مرحله بعد دارد. لهستان برای صعود فقط باید مقابل آرژانتین نبازد. اگر آنها از آرژانتین شکست بخورند تا زمانی که عربستان سعودی و مکزیک مساوی کنند یا مکزیک پیروز شود اما نتواند تفاضل چهار گل را جبران کند، همچنان می‌تواند جواز صعود را کسب کند.

مکزیک
مکزیک با همان یک امتیاز از دو بازی ابتدایی خود مقابل لهستان و آرژانتین کمترین شانس را برای صعود دارد. مکزیکی‌ها برای صعود به یک‌هشتم نهایی، باید عربستان را شکست دهند و امیدوار باشند لهستان آرژانتین را شکست دهد. البته اگر آرژانتین، لهستان را  و  مکزیک، عربستان سعودی را شکست دهند، احتمال راهیابی آرژانتین و مکزیک وجود دارد اما این امر مستلزم تفاضل گل پنج گله بین مکزیک و لهستان است.

عربستان
عربستان پس از شگفتی در برابر آرژانتین، حالا برای صعود باید مکزیک را هم از پیش رو بردارد. در صورت پیروزی مقابل مکزیک، آنها قطعا به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود خواهند کرد اما اگر مقابل مکزیک مساوی کنند، برای پشت‌سر گذاشتن آرژانتین به برد لهستان مقابل این تیم نیاز دارند.

گروه D
رقابت دیگر تیم‌ها با نظارت فرانسه
فرانسه اولین کشوری شد که به دور بعد راه یافت و قهرمانان جهان به دنبال دفاع از عنوان خود در جام‌جهانی 2022 قطر هستند. این گروه نسبت به گروه C شرایط ساده‌تری دارد و پیچیدگی خاصی برای مشخص شدن تیم‌های صعودکننده وجود نخواهد داشت. در این گروه فرانسه با 6 امتیاز در رده اول، استرالیا دوم و دانمارک و تونس در رده‌های سوم و چهارم قرار دارند. باید منتظر ماند و دید این گروه شگفتی خاصی خواهد داشت یا همه چیز طبق انتظار پیش می‌رود.

فرانسه
فرانسه با دو برد از دو بازی با 6 امتیاز در صدر جدول قرار دارد و تنها شکست در مقابل تونس همراه با برد پرگل استرالیا مقابل دانمارک، می‌تواند جایگاه اول آنها را به خطر بیاندازد. اتفاقاتی که بعید به نظر می‌‎‌رسد. فرانسه را باید نخستین قهرمان جام‌جهانی از سال 2006 نامید که موفق می‌شود از گروه خود به دور بعدی جام‌جهانی صعود کند. ایتالیا، اسپانیا و آلمان در سه دوره اخیر به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در مرحله گروهی حذف شده بودند.

استرالیا
استرالیا برای رسیدن به مرحله حذفی نباید مقابل دانمارک ببازد زیرا در این صورت حذف خواهند شد. استرالیا با یک برد صعودش حتمی می‌شود. در صورت تساوی هم، استرالیا واجد شرایط صعود می‌شود. مگر این‌که تونس فرانسه را شکست دهد که احتمالش کم است. 

دانمارک
دانمارک با برد برابر استرالیا جواز صعود را کسب خواهد کرد مگر این‌که تونس فرانسه را شکست دهد و تفاضل گل بهتری نسبت به دانمارک داشته باشد. دانمارکی‌ها تقریبا سرنوشت صعودشان مثل استرالیا در اختیارشان است، اگر برنده بازی باشند.

تونس
کار تونسی‌ها برای صعود سخت است چون باید مدافع عنوان قهرمانی، یعنی فرانسه را شکست دهند و امیدوار باشند که استرالیا مقابل دانمارک پیروز نشود. اما و اگرهای صعود برای تونس خیلی زیاد است. به عنوان مثال اگر دانمارک استرالیا را ببرد، تونس باید با یک اختلاف گل بیشتر، فرانسه را شکست دهد. فراموش نکنید که تونس فقط یک بار فرانسه را برده که مربوط به 
51 سال قبل است.

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها