سرمایه‌گذاری در کار فرهنگی، هیچ‌گاه ضرر ندارد
گفت‌وگو با داوود داداشی، سیاه‌بازی برای تمام فصول

سرمایه‌گذاری در کار فرهنگی، هیچ‌گاه ضرر ندارد

به بهانه روز پرستار

سیمای مهربان سپیدپوشان سلامت در سیما

کد خبر: ۱۳۸۸۸۱۵
نویسنده جبار آذین - منتقد و مدرس

فرهنگ و هنر و رسانه، به مثابه تارک درخشان و مانای فرهنگ و باور‌ها و آیین‌های جوامع وآینه تمام‌نمای رخسار انسان‌ها، دارای قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و ویژگی‌های بزرگ و منحصربه‌فردی هستند که هیچ کدام از ارکان، عوامل و عناصر اجتماعی دیگر، حائز چنین خصوصیات و مولفه‌ها و قدرت تاثیرگذاری نیستند.

از همین رو، هرگاه ابزار هنر در دست‌های هنرمندان توانا و کاربلد و متعهد قرار گرفته و درجهت خدمت به انسان و انسانیت و ملت‌ها و کشور‌ها به کار گرفته شده و تصویرگر سیمای حق و حقیقت و انسان‌ها و زندگی‌های سلامت و فروزان بوده، توانسته افزون بر انجام رسالت عظیم فرهنگی و بازآفرینی بدون فریب و ریای چهره‌ها و ارزش‌ها، پاسدار و ارتقابخش و نمایشگر صدیق خادمان ملت در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و ورزشی باشد و سیمای زیبا و فداکار و قابل تحسین انسان‌های بزرگ را در قاب تصویر جاودانه کند.

آثار ماندگار ادبیات و هنر ایران‌زمین، سرشار از این چهره‌ها و قصه‌های شیرین و تلخ زندگی پرفراز و فرود آن‌ها است. چهره‌ها و قصه‌هایی که در برخی مجموعه‌ها و برنامه‌های رسانه ملی، به خوبی و هنرمندانه تصویر شده است. در میان مردم سلحشور و بزرگ ایران، بعضی قشر‌ها از جمله پرستاران به تناسب شغل و موقعیت و شرایط اجتماعی و قابلیت‌های خود در مقاطعی بیش از همیشه درخشیده‌اند.

بدون شک پرستاران درهمه جا و همیشه با فداکاری‌ها وایثارگری‌های خود پرفروغ بوده‌اند. در واقع به سبب همت‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها است که سلامت جامعه تضمین شده و می‌شود. پرستاران در مقام پیشتازان عرصه سلامت در کنار پزشکان و کادر درمان، علاوه بر انجام وظایف سترگ مراقبت و رسیدگی به امور بیماران، مهرگسترانه، همدل و همراه بیماران بوده و در درمان جسم و روح آنها، سلحشوری‌ها کرده‌اند. هنگام بروزحوادث و سوانح و رویداد‌های طبیعی مانند سیل و زلزله، این پرستاران بوده‌اند که همراه دیگر خادمان سلامت، به یاری مردم شتافته‌اند. در دوران جنگ تحمیلی، خالق هزاران حماسه سلامت‌آفرین شدند و در دوران تلخ و مرگبار کرونا، در صفوف نخست دفاع ازمردم به مقابله با کرونا پرداختند و گروهی از این مهربانان دراین مسیر، جامه زیبای شهادت به تن کردند. آن‌ها امروز همچون همیشه پرچمدار سلامتی در کشور هستند.

زندگی و رنج‌ها و از خود گذشتگی‌های پرستاران، هرگز از نگاه تحسین‌برانگیز مردم و اهالی هنر مغفول نمانده و هنرمندان متعهد و متدین با ساختن ده‌ها فیلم و سریال کوشیده‌اند با ترسیم و تصویر پرستاران، قدردان گوشه‌ای از بزرگی‌های آنان بوده و بزرگواری‌های آن‌ها را به نمایش گذارند. رسانه ملی طی سال‌ها با تولید چندین اثر تماشایی در قاب سریال کوشیده به پاسداشت مقام‌شان، قدردان ارزش‌ها و خدمات آن‌ها باشد. مجموعه‌های مانای پرستاران و نجات‌یافتگان و... از این نوع است که هرکدام در حد توانایی و امکانات هنری در این زمینه کوشا بوده‌اند.

در سریال کرونایی مسعود ده‌نمکی هم به پاس زحمات و خدمات آن‌ها به مدافعان سلامت پرداخته شده است. پرستاران از قشر‌های بالنده و ارزشمند کشور و جهان بشریت هستند که باید در برابر مهر آن کلاه از سر برداشت. جدا از تولیدات هنری درباره زندگی و فعالیت‌های پرستاران، شبکه‌های مختلف صداوسیما، به‌خصوص شبکه سلامت، مستمر به مدافعان سلامت می‌پردازند. عده‌ای از پرستاران هم دامنه فعالیت خود را از جامعه پرستاری به جامعه هنری کشانده و ایفاگر نقش‌های به‌یادماندنی از پرستاران شدند. همچنین برخی بازیگران با بازی‌های خوب، شخصیت پرستار را در هنر و نزد مردم ماندگار کرده‌اند. امیدکه قدر آن‌ها همچنان دانسته و خدمات ارزشمندشان پاس داشته شود و مردم و اهالی هنر و قلم و مسئولان، دست آن‌ها را به گرمی بفشارند ودر ارائه خدمات و تسهیلات زندگی و تجلیل از مقام‌شان، پیشگام و مصمم بمانند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها