جام‌جهانی و رسانه‌ملی

از سیاه‌‌وسفید به ۴K

امسال جام‌جهانی در رادیو و تلویزیون چه خبر است؟

تب‌فوتبال در جعبه‌جادو

جام‌جهانی فوتبال معمولا برای بسیاری که زیاد اهل تماشای این ورزش نیستند، جذابیت دارد؛ به خصوص زمانی که تیم کشورمان به این رقابت‌ها راه یافته‌باشد. امسال هم تب جام‌جهانی ۲۰۲۲ برای ما ایرانیان حسابی داغ است چراکه تیم‌ملی فوتبال کشورمان یکی از تیم‌های حاضر در این مسابقات و اتفاقا در گروهی دشوار است و بسیاری از جهانیان تماشاگر رقابت‌های آن خواهند بود.
کد خبر: ۱۳۸۷۰۱۶
نویسنده فاطمه عودباشی و نوشین مجلسی - گروه رسانه

قطر به عنوان کشوری آسیایی و در نزدیکی ما میزبان این دوره از جام‌جهانی است و این هم دلیل دیگری که امسال حس و حال عجیبی برای شروع مسابقات وجود دارد. صداوسیما هم به عنوان یار دوازدهم تیم‌ملی همراه مخاطبان خواهد بود تا پیش، در حین و پس از رقابت‌ها تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها را در قالب‌های مختلف اطلاع‌رسانی کند. پیش از این برخی برنامه‌های رسانه‌ملی در این ایام معرفی شده‌بودند و در اینجا از میان لیست بلندبالای اسامی برنامه‌های ویژه یا برنامه‌های روتینی که در این ایام روی آنتن می‌روند، نگاهی جامع به تعدادی از ویژه‌برنامه‌های رادیو و تلویزیون داشتیم و با تهیه‌کنندگان این برنامه‌ها از جمله پوریا ملک‌آبادی، مجید نظری‌نسب، احسان زارع، مهدی منظوری، محمود قاضی میرسعید، هومن ستوده، محمدحسین میری و... گفتگو کردیم.

پرچم تیم‌ملی ایران بالاست

اگر از علاقه‌مندان تماشای برنامه‌های ورزشی به‌ویژه در حوزه فوتبال باشید احتمالا نام برنامه «پرچم بالاست» شبکه پنج سیما به گوشتان خورد‌ه‌است. این برنامه برای مخاطبان نوجوان هر شب ساعت ۲۱ راهی آنتن می‌شود. ویژه‌برنامه شاد «پرچم بالاست» با دعوت از پیشکسوتان فوتبال، چهره‌های هنری، خوانندگان و... با موضوع حمایت از تیم‌ملی فوتبال ایران یک دورهمی پرنشاط ورزشی را همراه با دانش‌آموزان برای مخاطبان خود شکل می‌دهد.

هومن ستوده و سیدمرتضی حسینی اجرای این برنامه را برعهده دارند و خواهران بنماران بخش خانم‌ها را اجرا می‌کنند. ستوده یکی از تهیه‌کنندگان و مجریان این برنامه در گفتگو با خبرنگار «جام‌جم» بیان می‌کند: این برنامه ورزشی در جهت حمایت از تیم‌ملی کشورمان است؛ بنابراین دوست داشتیم برنامه در یک زمین فوتبال شکل بگیرد. این در حالی است که شاید همه مدارس کشور زمین چمن فوتبال نداشته‌باشند و فقط برخی مدارس این قابلیت را دارند.

از طرفی بعضی مدارس فضای کوچک و دانش‌آموزان کمتری دارند. در صورتی که می‌خواستیم با دانش‌آموزان بیشتری برنامه اجرا کنیم. ضمن این‌که می‌خواستیم در حد بضاعت به همه مناطق تهران و حتی استان‌های همجوار تهران هم تا جایی که امکان دارد سر بزنیم.

وی درباره انتخاب مجری برنامه هم عنوان می‌کند: ملاک ما برای اجرای برنامه این نبود که مجری ورزشی باشد. چون این برنامه تخصصی ورزشی نیست پس لازم نبود از مجری متخصص در زمینه ورزش دعوت به همکاری کنیم. این تهیه‌کننده می‌افزاید: ماهیت و هدف اصلی این برنامه حمایت از تیم‌ملی فوتبال کشورمان است. یعنی برنامه‌ای سراسر شور و نشاط و هیجان در جهت حمایت از تیم‌ملی کشورمان. به نوعی این برنامه فضایی ایجاد می‌کند که یار دوازدهم تیم‌ملی است. یعنی به کمک دانش‌آموزان، ورزشکاران، مردم و هنرمندان فضایی را برای حمایت از ورزشکاران خوب‌مان ایجاد می‌کند.

دست پر ورزشی‌ها

شبکه ورزش از زمانی که به جمع اعضای خانواده رسانه‌ملی ملحق شده درصدد است در خصوص پوشش مسابقات در مسابقات جهانی و کشوری حضور پررنگی داشته‌باشد. به همین دلیل با نزدیک شدن به جام‌جهانی ویژه‌برنامه خاصی را تدارک دید‌ه‌است. سینا معتضدی، مدیر شبکه ورزش درباره تدارک این شبکه تخصصی برای فوتبال دوستان گفت: برنامه‌های ویژه شبکه ورزش صرفا، برنامه‌هایی ترکیبی نیست و از ساختار مسابقه تا مستند‌های داستانی- روایی، تیزر و کلیپ را در کنداکتور ویژه جام‌جهانی شبکه گنجاندیم تا رضایت مخاطبان به ویژه نوجوانان، جوانان و علاقه‌مندان به ورزش فوتبال را فراهم کند.

وی افزود: شبکه ورزش از تابستان ۱۴۰۱، تهیه و تولید برنامه‌ها را با محوریت جام‌جهانی ۲۰۲۲ آغاز کرده و تعدادی از مستند‌ها از تیرماه روی آنتن رفته و از تابستان ۱۴۰۱ تا پایان جام‌جهانی ۳۵ هزار دقیقه برنامه تدارک دید‌ه‌است و حدود ۱۰ عنوان برنامه روی آنتن خواهد رفت.

معتضدی اصلی‌ترین برنامه جام‌جهانی شبکه ورزش را برنامه «جام ۲۲» عنوان کرد. همچنین مسابقه آنلاین «تله کیو جام ۲۲» با همکاری تلوبیون هر شب ساعت ۲۱ و ۳۰دقیقه پخش می‌شود. همچنین مسابقه بزرگ پیش‌بینی هم طراحی شد‌ه‌است که مخاطبان می‌توانند در آن شرکت کنند و با پیش‌بینی نتایج بازی‌ها امتیازات خود را افزایش دهند. همچنین برای اطلاع مخاطبان از آخرین اخبار جام‌جهانی، ویژه‌برنامه «دست اول» به صورت روزانه و در دو نوبت و در ساعت‌های ۱۱ و ۱۶ آخرین اخبار و حواشی جام‌جهانی را به اطلاع مخاطبان شبکه ورزش سیما خواهد رساند.

پویش تا پای جان برای ایران

سید پوریا ملک آبادی، تهیه‌کننده و طراح ویژه‌برنامه جام‌جهانی درباره جزئیات این ویژه‌برنامه به جام‌جم می‌گوید: شبکه ورزش بسته ویژه‌ای برای جام‌جهانی تدارک دید‌ه‌است. در شبکه ورزش چهار استودیو برای ویژه‌برنامه‌های جام‌جهانی طراحی کردیم که یک ویژه‌برنامه اصلی، تحلیلی و گفتگو است و دکور بزرگ و جذابی برایش طراحی شده که تقریبا در ایران بی‌نظیر است. چه به لحاظ بزرگی و چه به لحاظ تعداد اتفاقاتی که در آن می‌افتد.

وی با اشاره به استودیوی دوم ادامه می‌دهد: استودیوی دوم در قطر است و از قطر مسابقات را پوشش می‌دهیم؛ ضمن این‌که کنار بازیکنان تیم‌ملی هستیم. بعضی از شبکه‌ها اگر تیم ایران در مرحله گروهی متوقف شود، هشت روز مرحله گروهی را پوشش می‌دهد؛ در حالی‌که ما این‌طور نیستیم و کل اتفاقات قطر چه بازی‌های ملی خودمان و چه بازی‌های بین‌المللی غیر از ایران را پوشش می‌دهیم و تا آخرین روز با قطر ارتباط داریم.

این تهیه‌کننده بیان می‌کند: استودیوی سوم به جهت نزدیکی قشم به قطر و اهمیت قشم و کیش طراحی شده تا جزیره‌های ایرانی را به لحاظ توریستی معرفی کنیم. در قشم، جواد خیابانی، مجری برنامه است و در تهران رسول مجیدی، اجرا را به‌عهده دارد. اتفاقات قشم فقط مختص قشم نیست و خیابانی به کل استان‌های کشور سفر کرده و با اعضای فوتبالی استان‌های مختلف گپ‌و‌گفت دارد و با آن‌ها خاطره‌بازی کرد‌ه‌است. در قطر مجریان عبدا... روا و محمد میر هستند.

ملک‌آبادی در پاسخ به این سؤال که چطور شد به انتخاب این مجریان رسیدید، زیرا روا، مجری ورزشی نیست، توضیح می‌دهد: عبدا... روا شخصیت مطرحی است و مردم او را دوست دارند؛ ضمن این‌که اجرای او ته‌مایه طنز دارد و مخاطب فقط جریان ورزش را به شکل جدی نمی‌خواهد و اعتقاد داریم که باید ادبیات طنز را به برنامه اضافه کنیم تا جذاب شود.

آقای میر هم مجری تخصصی فوتبالی شبکه ورزش است. او هم ارتباطات گسترده و هم از فوتبال سررشته زیادی دارد و رفتن‌اش به قطر موجب می‌شود که هم اطلاعات درست به مخاطب برسد و هم این‌که به گزارش‌های طنز و اتفاقات بامزه قطر پرداخته شود.

وی می‌افزاید:دو اتفاق مهم به برنامه اضافه شده و برای ما مهم است که یکی بحث پویش تا پای جان برای ایران است و مردم با ارسال یک شعر، یک‌جمله و یک دلنوشته از تیم‌ملی حمایت می‌کنند. تا امروز هم پیام‌های محبت‌آمیز مردم به برنامه پیامک می‌شود. همچنین یک باکس به نام باکس پیش‌بینی اضافه شده که یک بازی پیش‌بینی است که با همکاری تلویزیون و در بستر تلویزیون اتفاق می‌افتد. آقایان میر و روا هر دو در قطر هستند و از قطر ارتباط زنده دارند. ملک‌آبادی درباره این‌که شنیده‌ایم مستند داستانی در برنامه قطرنامه پخش خواهید کرد، می‌گوید: مستند داستانی نیست، بلکه گزارش‌های با‌نمکی است که از استادیوم‌ها، مردم، هواداران و بازیکنانی که آنجا هستند، گرفته شد‌ه‌است. فقط با ایرانیان حاضر در قطر هم صحبت نمی‌کنیم، بلکه سعی داریم با هواداران کشور‌های مختلف حرف بزنیم.

دست اول‌ها در تلویزیون

مهدی منظوری، تهیه‌کننده برنامه دست اول که از شبکه ورزش پخش می‌شود درباره فضای برنامه به جام‌جم می‌گوید: برنامه در چهار بخش ۱۵ دقیقه‌ای پخش می‌شود که ساعت‌های پخش هر بخش متفاوت است. ما در این برنامه سعی می‌کنیم ماجرا‌هایی را که در جام‌جهانی رخ می‌دهد به مخاطبان ارائه دهیم. جام‌جهانی یک رویداد بین‌المللی است و ما تلاش داریم به بهترین شکل و با اطلاع‌رسانی درست به مخاطبان انتقال بدهیم. سرعت در اطلاع‌رسانی کامل برای ما نقش مهمی دارد. همچنین اتفاقات را با زبان اختصار به مخاطبان خواهیم گفت.

وی ادامه می‌دهد: دغدغه ما این است که روایت‌های جام‌جهانی را در قالب داستان جذاب بگوییم. همچنین به حاشیه‌های جام‌جهانی هم می‌پردازیم. این برنامه سه مجری دارد: عماد اعرابی، سعید شهبازی و محمدرضا یکتامرام. یک مجری دیگر هم اضافه می‌شود. هر یک از بخش‌های برنامه ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه، ۱۱ و ۴۵ دقیقه، ۱۴ و ۴۵ دقیقه و ۱۷ و ۴۵ دقیقه روانه آنتن شبکه ورزش می‌شود.
محمود قاضی‌میرسعید، کارگردان هنری برنامه دست‌اول در ادامه به جام‌جم می‌گوید: هدف ما از این برنامه، اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع به مخاطبان است و آن‌ها را در جریان اتفاقات جام‌جهانی می‌گذاریم؛ ضمن این‌که به موضوعات دیگر برنامه‌های شبکه ورزش هم می‌پردازیم و به مخاطبان تقدیم می‌کنیم. هدف ما این است که از زاویه‌ای تازه به مسائل جام‌جهانی بپردازیم که تماشای آن برای مخاطبان خالی از لطف نباشد و مردم در جریان اخبار قرار بگیرند. پخش این برنامه بعد از جام‌جهانی هم ادامه پیدا می‌کند. بسته‌های برنامه دست‌اول برای مخاطبان متفاوت است و در هر بسته‌ای نگاه‌مان تفاوت دارد. تلاش داریم بسته‌های متنوعی برای مخاطبان تدارک ببینیم.

نگاه به جام‌جهانی از دریچه‌ای دیگر

محمدحسین میری، تهیه‌کننده برنامه ورزش از نگاه دو با اشاره به این‌که این برنامه جزو قدیمی‌ترین برنامه‌های تلویزیون است به جام‌جم اظهار کرد: این برنامه بعد از چند سال وقفه با شروع جام‌جهانی دوباره از شبکه دو پخش می‌شود. ما نگاه تازه‌ای به جام‌جهانی در این برنامه خواهیم داشت تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و پاسخگوی مطالبات آن‌ها باشیم.

وی ادامه می‌دهد: ما در برنامه ورزش از نگاه دو از دریچه فرهنگی و اجتماعی به جام‌جهانی می‌پردازیم تا برای مخاطبان این برنامه حرف‌های تازه‌ای داشته‌باشیم. همچنین به اتفاقات خاص این جام هم خواهیم پرداخت.
علاوه بر آن از مهمانان ویژه‌ای هم در برنامه دعوت می‌کنیم که صحبت‌های آن‌ها برای مخاطبان شنیدنی باشد. برنامه هر شب بعد از پایان آخرین بازی جام یعنی ساعت ۲۴ پخش می‌شود. همچنین تیم اعزامی به قطر داریم. استودیو در تهران است و سعی می‌کنیم گزارش‌های متفاوتی از قطر برای مخاطبان پخش کنیم.

پاس گل به فوتبالیست‌ها

نوجوانان یکی از اصلی‌ترین گروه‌های سنی هستند که امسال با علاقه و هیجان رویداد جهانی جام ۲۲ فوتبال را به تماشا می‌نشینند. برنامه پاس گل از شبکه امید برای این دست از مخاطبان با همین محوریت روی آنتن می‌رود. به گفته سعید شهبازی، تهیه‌کننده پاس گل، این برنامه اولین ویژه‌برنامه تلویزیون برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ از شبکه امید است.

شهبازی بیان می‌کند: پخش این برنامه از ۹ شهریور سال‌جاری به‌صورت زنده آغاز شد. محوریت برنامه رویداد مهم ورزشی در جهان است که ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز دارد. جام‌جهانی پربیننده‌ترین رویداد ورزشی دنیاست به‌طوری‌که میزان بینندگان آن و بازخوردهایش از المپیک هم بیشتر است. با توجه به این‌که امسال جام‌جهانی در نزدیکی کشور ما برگزار می‌شود و از آنجا که نوجوانان کشور به فوتبال بسیار علاقه‌مند هستند ما به استقبال جام‌جهانی رفته‌ایم. دومین محور این برنامه استعدادیابی از نوجوانان فوتبال دوست است. در راستای رسیدن به محور دوم برنامه چالش‌ها و پویش‌هایی طراحی شد تا بتوانیم جوانان مستعد رشته فوتبال را از سراسر کشور شناسایی کنیم.

شهبازی می‌گوید: هادی خضاب به‌عنوان مجری اصلی در این برنامه حضور دارد که دارای بیش از ۱۰ سال سابقه در حوزه اجرا به‌ویژه در برنامه‌هایی با حیطه نوجوانان است. همچنین پیش از این برنامه، سابقه اجرای برنامه‌های ورزشی در شبکه امید با عنوان «جام برتر» که در حوزه ورزش و فوتبال است را در کارنامه کاری خود به همراه دارد. دو مجری جوان و تازه‌کار اجرای این برنامه را به عهده دارند. حمید دانایی، مجری بخش چالش و پویش است که در حوزه ورزش علاقه‌مند، پیگیر و مطلع است. یاسین معصومی، دبیر خبر برنامه پاس گل جوان ۱۸ساله‌ای است که مجری بخش خبر برنامه ماست.

مجری دوم برنامه پاس گل با توجه به سن کمش سابقه گزارشگری فوتبال را در بستر‌های مختلف دارد. به گفته شهبازی، مهمان‌های برنامه به دو قسمت تقسیم می‌شوند که دسته اول شامل پیشکسوتان فوتبالی، ملی‌پوشان و ستارگان بزرگ فوتبال در سال‌های گذشته همانند مرتضی فنونی‌زاده، امین منوچهری، سیدمهدی سیدصالحی، محمد نوری و... می‌شود که به‌عنوان کارشناسان ورزش فوتبال در برنامه حاضر می‌شوند و بازی‌های تیم‌ملی را تحلیل و با توجه به سوابق درخشان در حوزه مربیگری فوتبال پایه در بخش استعدادیابی نوجوانان را راهنمایی می‌کنند.

بخش دوم مهمان‌های برنامه کارشناسان رسانه‌های ورزشی هستند که وضعیت تیم‌ملی و بازیکنان را تحلیل می‌کنند و اخبار و حواشی تیم‌ملی توسط ایشان در برنامه پیگیری می‌شود.

شبکه جوانان همراه ملی‌پوشان

مهدی هاشمی، تهیه‌کننده ویژه‌برنامه جام ۲۲ از شبکه سه سیماست. او با بیان این‌که رسانه‌ملی تدارک خیلی ویژه‌ای در این دوره جام‌جهانی در تمام بخش‌ها دید‌ه‌است، بیان داشت: شبکه سه متولی اصلی این دوره از مسابقات است.

در هفته اول روزانه چهار بازی داریم که قبل از شروع مسابقات از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ویژه‌برنامه‌ها شروع می‌شوند و تا پایان شب ادامه دارند. یک ویژه‌برنامه هم از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد تا ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد روی آنتن می‌رود که تقریبا ۱۲ساعت برنامه داریم. ۲۵۰ آیتم متفاوت قبل از شروع جام تولید شد‌ه است. گروهی به قطر اعزام کردیم که بعضی از آیتم‌ها در حین برگزاری جام‌جهانی تولید می‌شود و سعی شده در تولید آن‌ها از تکنولوژی‌های روز VAR استفاده کنیم که جذابیت‌های بصری این جام را بالا ببریم. وی ادامه داد: آیتم‌های ویژه‌ای مثل آنالیز تیم‌ها، ستاره‌ها، نوستالژی، معرفی کشور‌ها و... تولید شد‌ه‌است که در تولید آن‌ها هم به مخاطب عام و هم به مخاطب خاص توجه ویژه داشته‌ایم. ویژه‌برنامه جام ۲۲از جمعه ۲۷ آبان با اجرای محمدرضا احمدی و محمدحسین میثاقی روی آنتن می‌رود.

جام‌جهانی با جام‌جم

شبکه جام‌جم هم به مناسبت برگزاری مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، مسابقه فرهنگی و هنری برای مخاطبان خود ترتیب داد‌ه‌است. این شبکه از تمامی علاقه‌مندان دعوت کرد‌ه‌است تا با ارسال فیلم، عکس و خاطره از مسابقات امسال یا سال‌های گذشته، در این فراخوان مشارکت کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند با درج نام و نام‌خانوادگی و شماره تماس نسبت به ارسال آثار و تصاویر خود اقدام کنند. مهلت ارسال آثار تا پایان بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ است.

جام جهانی از قشم

جواد خیابانی از جمله مجریانی است که اجرای بخشی از ویژه برنامه جام‌جهانی را که از شبکه ورزش پخش می‌شود، به عهده دارد. او در استودیویی که در قشم برپا شده، حضور دارد و با اعضای فوتبالی استان‌های مختلف گپ و گفت و با آن‌ها خاطره بازی می‌کند و تلاش دارد تا اتفاقات خوب را برای مردم رقم بزند.

قطرنامه با روا

یکی دیگر از مجریان جام‌جهانی عبدا... روا است که تا به امروز اجرای برنامه‌های مختلف تلویزیون را به عهده داشته است. اکنون او به عنوان یکی از مجریان جام‌جهانی است که از قطر همراه با علاقه‌مندان به فوتبال است. در واقع انتخاب او به این خاطر بوده که اجرای ویژه برنامه حال و هوایی دیگر به خودش بگیرد.


موج جام‌جهانی

شبکه‌های مختلف رادیویی هم در این ایام برنامه‌هایی را منعطف با فضای جام‌جهانی روی موج می‌فرستند که در اینجا نگاهی به برخی از آن‌ها انداخته‌ایم.

مجموعه داستانی برای جام‌جهانی

رادیونمایش برای جام‌جهانی یک نمایش رادیویی آماده کرد‌ه‌است. مجید نظری‌نسب نویسنده و سردبیر این نمایش است. وی در پاسخ به این سؤال که این مجموعه را با چه محوریتی کار می‌کنید و قرار است از چه زاویه‌ای به جام‌جهانی بپردازید، به جام‌جم می‌گوید: اولین بار نیست چنین مجموعه‌ای را طراحی و تولید می‌کنیم. در جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای‌جنوبی برای نخستین بار در تاریخ رسانه جهان، یک مجموعه نمایشی تحت عنوان «یک جهان یک جام» طراحی کردیم و به دست مدیران وقت رساندیم و این دومین تجربه در این موضوع است که همزمان با برگزاری جام‌جهانی داستان‌هایی از تیم‌ها و کشور‌های راه‌یافته به جام‌جهانی قطر را بنویسیم و اجرا کنیم که می‌تواند از دیدگاه‌های متنوع یعنی گاهی ستارگان تیم‌ها، گاهی جایگاه فوتبال در فرهنگ آن کشور‌ها و حتی نحوه راهیابی تیم‌ها به جام‌جهانی قطر را در قالب نمایش در بیاوریم؛ یعنی مبنای یک واقعه، یک شخصیت یا یک جریان مستند است، اما محصول نهایی یک کار دراماتیک‌شد‌ه‌است که بر این اساس برنامه شکل می‌گیرد. وی ادامه می‌دهد: هدف نهایی ما از تولید این مجموعه نمایشی این است که فوتبال را فقط در حوزه یک مستطیل‌سبز نبینیم و بخواهیم با یک نگاه عمیق‌تر و جدی‌تر به مقوله فوتبال بنگریم که فوتبال فراتر از یک ورزش و یک پدیده است و فکر کردیم شاید مخاطبان ما هم انتظار داشته‌باشند که رادیونمایش از زاویه دیگری به فوتبال نگاه و آن را در قالب یک فرهنگ به‌صورت نمایش اجرا کند. نظری‌نسب با اشاره به این‌که این نمایش قرار است از شنبه ۲۸ آبان و همزمان از رادیو نمایش و رادیو ورزش پخش شود و برای ۲۴ قسمت تدارک دیده شده و قبل از افتتاحیه جام تا فینال جام‌جهانی هر روز با یک نمایش نیم‌ساعتی مربوط به یکی از تیم‌های راه‌یافته به جام‌جهانی با نمایش «یک جهان، یک جام» در خدمت مخاطبان رادیو نمایش و رادیو ورزش هستیم. ساختار نمایش اپیزودیک است؛ یعنی هر قسمت قصه مستقل و مجزا در مورد یکی از تیم‌ها دارد. جمع زیادی از بازیگران اداره کل نمایش همکاری دارند و کارگردانی آن به عهده آقای فریدون محرابی بوده و آقای شهریار کرمی هم تهیه کننده برنامه است.

انعکاس جام‌جهانی در صدای ایران

شبکه رادیویی ایران هم با برنامه‌هایی نظیر «وقت اضافه» و «ورزش ایران» به صورت ویژه به وضعیت تیم‌ملی ایران و همچنین جام‌جهانی ۲۰۲۲ می‌پردازد. «وقت اضافه» با اجرای محمدحسین معتمد هاشمی جمعه‌ها ساعت ۲۰ پخش می‌شود. احسان زارع، تهیه‌کننده برنامه در گفتگو با «جام‌جم» بیان می‌کند: برنامه وقت اضافه اتفاقات و حواشی مهم فوتبال ایران و جهان را بررسی می‌کند. این برنامه در ایام جام‌جهانی به صورت ویژه به این رویداد می‌پردازد. زمان برنامه یک ساعت است و ما ۳۰ دقیقه از آن را به جام‌جهانی اختصاص می‌دهیم و با قطر و همچنین کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال ارتباط برقرار می‌کنیم. یک کارشناس و یک خبرنگار هم هر هفته در استودیوی برنامه حضور خواهندداشت. کارشناس به تناوب با توجه به رویداد‌های جام‌جهانی عوض می‌شود، اما خبرنگاری که حضور دارد، موضوعات و حواشی جام‌جهانی را مدام رصد و تقدیم علاقه‌مندان می‌کند. به گونه‌ای که اگر مخاطبان برنامه‌های وقت اضافه و ورزش ایران را بشنوند، نکته‌ای را از جام‌جهانی ازدست نخواهندداد. تهیه‌کننده برنامه ورزش ایران ادامه می‌دهد: این برنامه هر روز بعد از خبر ساعت ۱۹ و ۵ دقیقه پخش می‌شود. در این برنامه خبرنگار ما میزبان یکی از اهالی فوتبال است. ما قبل از این‌که سوت سومین بازی هر روز حوالی ۱۹ و ۳۰ دقیقه زده شود، درباره‌اش صحبت می‌کنیم و به حواشی مختلف می‌پردازیم.

فوتبال روی موج جوانی

برنامه ویژه جام‌جهانی رادیو جوان در بخش‌های مختلف آخرین اتفاقات و حواشی پیرامون جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را پوشش می‌دهد. ارتباط با تیم برنامه‌ساز در قطر، پخش گزارش‌های ارسالی از حال و هوای تیم‌ملی و هواداران تیم‌ملی ایران در قطر، حال و هوای مردم در ایران در حین برگزاری مسابقات تیم‌ملی؛ مرور اتفاقات پیرامون ایران در جام‌های جهانی گذشته و گفتگو با بازیکن‌هایی که در هر دوره حضور داشته‌اند، از بخش‌های مربوط به تیم‌ملی ایران است. در بخش‌های دیگر برنامه با حضور جوانان و نوجوانان کارشناس فوتبال به معرفی کشور‌های اجتماعی - فوتبالی، ستارگان جام‌جهانی، داستان‌های جام‌جهانی، بازی‌های نوستالژی و اخبار روز فضای مجازی پرداخته می‌شود.

میریم که یک جام داشته‌باشیم

شبکه رادیویی صبا که معمولا سعی دارد بنا بر رسالتش فضایی شاد و مفرح را در برنامه‌های خود تزریق کند، برای جام‌جهانی فوتبال که در آستانه برگزاری آن هستیم هم برنامه‌هایی با این حال و هوا تدارک دیده یا در آن ایام برخی برنامه‌های روتین خود را هم منعطف با فضای مطرح شده راهی آنتن می‌کند. یکی از این برنامه‌ها «میریم که داشته‌باشیم» است که به مرور آخرین اخبار و حواشی بازی‌های جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر می‌پردازد. همچنین در گفتگو با صادق مهرانی به عنوان کارشناس و خبرنگار از آخرین فناوری‌های جدید در حوزه فنی و مهندسی از تاسیسات ورزشگاه تا امکانات پیشرفته VAR در قطر را می‌شنویم.

طنین صدای جام ۲۲

شبکه رادیویی ورزش به مناسبت جام‌جهانی برنامه‌های مختلفی را روی آنتن می‌فرستد. یکی از این برنامه‌ها از تابستان گذشته و در آستانه برگزاری بیست و دومین مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر با نام ویژه‌برنامه «جام بیست و دوم» در جدول پخش قرار گرفت. رویکرد برنامه جام بیست و دوم» اطلاع‌رسانی در خصوص اتفاقات و وضعیت فنی تیم‌های حاضر در این جام است. همچنین بررسی عملکرد تیم‌ملی، رقبای آن و سایر تیم‌ها، مسابقات تدارکاتی، میزان آمادگی و ترکیب تیم‌ها و حواشی این مسابقات از جمله اهداف این برنامه است. بررسی تاریخچه مسابقات جام‌جهانی از ابتدای شروع آن تاکنون، اخبار روز مربوط به این رویداد، معرفی بازیکنان مطرح جام‌جهانی در ادوار مختلف، بررسی وضعیت تیم‌ملی، ارتباط با کارشناسان و ورزشکاران و بررسی سبک بازی تیم‌های مختلف از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه به شمار می‌رود. ​​​​​​​

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۶ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها