سینما را از آن جهت هنر هفتم نامیده‌اند که قابلیت به تصویر کشیدن سایر هنر‌ها را دارد به نحوی که ذهن مخاطب خود را درگیر ظرافت و زیبایی‌های پنهان‌شان کند. سینما زبان رسای هویت فرهنگی و اجتماعی حتی عادات سیاسی ملت‌ها محسوب می‌شود و به همین دلیل است که هالیوود برای آمریکا حتی ارزشی بیش از پنتاگون دارد.
کد خبر: ۱۳۸۶۴۸۶
نویسنده عماد رضایی - کارشناس رسانه
سینمای ایران برخلاف سینمای آمریکا، سینمای پرزرق و برقی نیست و فیلم‌های ایرانی نماد صنعت مونتاژ و فیلمبرداری با گران‌قیمت‌ترین دوربین‌های فیلمبرداری جهان محسوب نمی‌شوند. سینمای ایران گرچه از تکنیک‌های خاص صنعت گریم مانند هالیوود که بهترین نمونه‌اش ارباب حلقه‌هاست، بهره چندانی نبرده، اما برخلاف سینمای مدرن غربی، سینمای ایرانی توانسته با پلان‌های ساده، لوکیشن‌های طبیعی و نه خیال‌پردازانه هالیوودی و فقط با کمک بازی گرفتن فوق‌العاده از بازیگران با استعداد، زندگی جاری ایرانیان را در هر بزنگاهی از تاریخ معاصر به‌ویژه پس از انقلاب به تصویر بکشد و برای همین است که مخاطبان جهانی در بیشتر جشنواره‌های بین‌المللی به‌راحتی می‌توانند با فیلم‌های ساخت ایران، ارتباط برقرار کرده و مجذوب‌شان شوند.

به عبارتی دیگر، هنر ایرانیان در شعر و ادبیات، موسیقی، معماری و حتی تئاتر و سینما که طی سالیان اخیر انبوهی از جوایز جهانی را نصیب‌مان کرده آنچنان پرمغز و تاثیرگذار است که به‌خوبی قابلیت جذب مخاطب جهانی خصوصا مردم آمریکای لاتین را ایجاد می‌کند که خوشبختانه شبکه هیسپان تی وی، طی سال‌های اخیر با برنامه «سینمای ایرانی» توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته است. در واقع، سابقه فرهنگی ملت ایران آن‌قدر غنی هست که پرداختن درست و اصولی به هریک از ابعادش می‌تواند موجبات ارتباطات گسترده فرهنگی سایر ملت‌های جهان با فرهنگ ما ایرانیان را ایجاد کند. بر این اساس، اهمیت شبکه‌های برون مرزی برای نمایش این تولیدات و جذب مخاطبان، بسیار حائز اهمیت است.

هیسپان تی وی، با تولید این برنامه نشان داد به‌خوبی می‌داند عملکرد موفق یک شبکه تلویزیونی برون مرزی در گرو عوامل متعددی است و صرفا نمی‌تواند مبتنی بر خبر و تحولات روز دنیا باشد بلکه باید کارکرد اجتماعی ــ فرهنگی آن نیز به نحوی چشمگیر، نمود پیدا کند. با نگاه به تاریخ می‌توان دریافت مردم آمریکای لاتین هم مانند مردم ایران در نظام‌های انقلابی زیست کرده‌اند و همواره از دید کاخ سفید تهدید به شمار آمده‌اند و حتی سران آمریکا مانند ترامپ با کشیدن دیوار مرزی برای عدم ورودشان به خاک آمریکا بار‌ها تحقیرشان کرده‌اند. آن‌ها هم روحیاتی مشابه ما دارند.

حس تعلق به خانواده، رویارویی با امپریالیسم، عدالت خواهی و... بنابراین قرار دادن برنامه‌ای مانند سینمای ایرانی در کنداکتور پخش هیسپان به همین جهت هوشمندانه است و اگر سعی شود در انتخاب فیلم یا سریال‌هایی که تصمیم به پخش‌شان از هیسپان گرفته می‌شود، آن مؤلفه‌های یاد شده را در نظر گرفت حتما تبعاتی درخشان درپی خواهد داشت که البته تا همین‌جا هم قابل تقدیر است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها