پنجمین انتخابات سراسری رژیم‌صهیونیستی طی چهار سال اخیر در حالی قرار است امروز در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود که این رژیم با بحران‌های زیادی مواجه است که شاید کوچک‌ترین آن، همین بن‌بست‌ سیاسی باشد که باعث شده در سال‌های اخیر هیچ‌یک از دولت‌ها نتوانند یک دوره ثبات را سپری کنند.
کد خبر: ۱۳۸۵۳۵۱
نویسنده حسین یاری - گروه بین الملل
ناامنی در سرزمین‌های اشغالی و مهاجرت معکوس، مشکلات اقتصادی و حملات سایبری از جمله دیگر مشکلاتی است که مقامات رژیم صهیونیستی با آن روبه‌رو هستند.

ناتوانی گروه‌های سیاسی در سرزمین‌های اشغالی برای ایجاد یک ائتلاف اکثریت، باعث شده تا در سال‌های اخیر تعداد رویداد‌های انتخاباتی به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یابد و در این سال‌ها به‌طور میانگین انتخابات صهیونیست‌ها از هر چهار سال یک‌بار به هر دو سال و چهار ماه یک‌بار رسیده و باعث ایجاد نوعی بحران سیاسی داخلی شده است.

نتایج نظرسنجی‌های انجام شده در سرزمین‌های اشغالی در ماه‌های گذشته حکایت از این دارد که ائتلاف نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق این رژیم و احزاب راستگرای همسو با او توانسته‌اند نوعی اکثریت نسبی را به‌دست آورند، اکثریتی که الزاما به تشکیل کابینه منجر نخواهد شد.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، نتایج نظرسنجی‌های اخیر روزنامه هاآرتص نشان می‌دهد که حزب بنیامین نتانیاهو (حزب لیکود) قطعا بیشترین کرسی‌های پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) را از آن خود می‌کند. طبق این نظرسنجی‌ها، لیکود احتمالا با کسب حدود ۳۰ کرسی پارلمان در صدر احزاب قرار می‌گیرد و حزب یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی (حزب یش عاتید) رتبه دوم را کسب می‌کند.

اگر نتیجه نظرسنجی‌ها در فلسطین اشغالی با واقعیت تطابق داشته باشد، هیچ حزبی امکان تشکیل مستقل کابینه را ندارد و چاره‌ای جز ائتلاف با دیگر احزاب برای رسیدن به حد نصاب تشکیل کابینه وجود ندارد.
اما این مشکلی است که در سال‌های گذشته همواره برای احزاب پیروز وجود داشته و نتوانسته‌اند ائتلاف پایدار و قدرتمندی ایجاد کنند و این دور باطل ادامه یافته و اسرائیل همواره شاهد تشکیل کابینه‌ای ضعیف بوده که توانایی حل مشکلات فزاینده این رژیم را نداشته است.

اکنون هم در آستانه انتخابات در سرزمین‌های اشغالی، رسانه‌های این رژیم از کاهش و ریزش مشارکت در این انتخابات می‌گویند. یسرائیل هیوم در گزارشی در همین زمینه تاکید کرده که نتایج نظرسنجی‌ها، شرایط بسیار بدی را برای این انتخابات پیش‌بینی کرده‌اند.

براساس این گزارش، جوانان در تل‌آویو در آستانه نزدیک‌شدن به انتخابات هیچ توجه و انگیزه‌ای برای مشارکت در آن نمی‌بینند و منتظر چهره جدیدی در صحنه سیاسی هستند. این گزارش افزوده است: جوانان از شرایط فعلی ابراز نارضایتی می‌کنند و توجهی به وعده‌هایی که اصولا به‌سرعت محو و ناپدید شدند، ندارند.
در همین حال منابع رسانه‌ای از شهر تل‌آویو در فلسطین اشغالی اعلام کردند شماری از مخالفان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق و رهبر فعلی اپوزیسیون در فلسطین اشغالی، علیه او در شهر تل‌آویو تظاهرات برپا کردند.

به گزارش شبکه راشا تودی، معترضان در تل‌آویو ضمن اشاره به پرونده‌های قضایی موجود بنیامین نتانیاهو در دادگاه‌های این رژیم، نخست‌وزیر سابق فلسطین اشغالی را فاسد خواندند و هشدار دادند که او درصدد دزدیدن انتخابات است. همچنین در آستانه انتخابات، موج‌های ناامنی در شهرک‌های صهیونیستی ادامه دارد. درگیری‌های اخیر نظامیان صهیونیست با مقاومت فلسطین، ابتدا از پایگاه «جنین» آغاز شد و اکنون به «الشعفاط» و «الخلیل» رسیده است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها