داسیلوا و سوسیالیست‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل پیروز شدند

تحقق کابوس کاخ‌سفید در برزیل

به‌رغم پول‌پاشی‌های فراوان ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور افراطی برزیل در انتخابات اخیر، وی درنهایت تسلیم موج ضدآمریکایی و سوسیالیستی جاری در بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین شد. پیروزی داسیلوا و بازگشت وی به راس معادلات اجرایی برزیل، منجر به تقویت زنجیره ضدآمریکایی موجود در آمریکای مرکزی و جنوبی و هم‌افزایی چپگرایان در مواجهه با سیاست‌های مداخله‌گرایانه دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا خواهد شد. لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد چپگرای انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل با غلبه بر ژائیر بولسونارو، رقیب ملی‌گرا و نژادپرست خود، به قدرت بازگشت.
کد خبر: ۱۳۸۵۳۰۱
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین الملل
براساس نتیجه نهایی دور دوم این انتخابات که شامگاه یکشنبه ۳۰ اکتبر درپی شمارش ۹۹ درصد آرا اعلام شد، لولا داسیلوا با اختلافی اندکی به یک پیروزی بسیار بزرگ دست یافت تا ۱۲ سال پس از ترک قدرت باردیگر سکان هدایت دستگاه اجرایی کشورش را در دست گیرد. براساس گزارش یورونیوز، وی پس از ماه‌ها پیشتازی درپی موکول شدن سرنوشت نهایی این رقابت به دور دوم، روز یکشنبه هنگام انداختن رای خود در صندوق گفته بود: «این مهم‌ترین روز زندگی من است». کار شمارش آرا ۱۵۶ میلیون رای‌دهنده از ساعت۱۷ به وقت محلی/۲۰ به وقت گرینویچ بلافاصله پس از بسته شدن شعبه‌های رای‌گیری در سراسر برزیل آغاز و نتیجه نهایی این انتخابات به صورت رسمی اعلام شد.

پیروزی مویرگی سوسیالیست‌ها

براساس نتیجه نهایی اعلام‌شده، لولا داسیلوا موفق به کسب ۵۰.۸۴ درصد آرا شد و ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور فعلی و چهره سرشناس جریان راست افراطی در برزیل ۴۹.۱۶ درصد آرا را از آن خود کرد. این فشرده‌ترین انتخابات و نزدیک‌ترین فاصله بین دو نامزد نهایی ریاست‌جمهوری از زمان بازگشت برزیل به دموکراسی پس از حاکمیت یک سیستم دیکتاتوری نظامی طی سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ در این کشور محسوب می‌شود. لولا داسیلوا در واقع پیروز نهایی قطبی‌ترین انتخابات تاریخ این کشور بزرگ آمریکای جنوبی شد که به‌رغم رقابت بسیار نزدیک و فشرده میان دو کارزار انتخاباتی، به انجام رسید. این در حالی است که برخی تحلیلگران در برزیل پیش‌بینی کرده‌اند که بولسونارو در صورت شکست ممکن است نتیجه انتخابات را زیر سؤال ببرد. رویترز دقایقی پیش از اعلام رسمی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برزیل با استناد به داده‌های موسسه نظرسنجی دیتافول‌ها از روند و شمارش آرا، پیش‌بینی کرده بود لولا داسیلوا پیروز نهایی این رقابت خواهد بود و باردیگر بر مسند ریاست جمهوری خواهد نشست. نامزد چپگرای انتخابات برزیل به همراه ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور فعلی برزیل که به طیف راست افراطی تعلق دارد، هیچ‌یک در دور نخست موفق به کسب ۵۰ درصد آرا نشده بودند. لولا داسیلوا که از وی به عنوان بخت اصلی پیروزی در این انتخابات یاد می‌شد در دور نخست ۴۸.۴ درصد آرا را کسب کرده بود در حالی ژائیر بولسونارو با حدود ۵ درصد کمتر از وی، حدود ۴۳.۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.

آبروریزی بزرگ برای ایلان ماسک

در این میان، نمی‌توان از پاس گل ایلان ماسک به بولسونارو برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌سادگی گذشت! اخیرا ایلان ماسک، مدیرعامل «تسلا» و «اسپیس‌ایکس» با ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل ملاقات و با وی درخصوص همکاری‌های دوجانبه در زمینه ارائه خدمات اینترنتی و پروژه‌های مشترک در منطقه جنگلی آمازون گفتگو کرد. این نشست که در استراحتگاه مجلل ولسونارو در ایالت سائوپائولو برگزار شد از سوی فابیو فاریا، وزیر ارتباطات برزیل سازماندهی شده بود. به گفته فابیو فاریا که خود اواخر سال گذشته میلادی در ایالت تگزاس آمریکا با ایلان ماسک دیدار و گفتگو کرده بود، برزیل به دنبال مشارکت با ثروتمندترین مرد جهان برای بهره بردن از فناوری‌های اسپیس‌ایکس و اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بود تا از این طریق، موقعیت عمومی بولسونارو را در نظرسنجی‌ها بهبود دهد. ارائه خدمات ماهواره‌ای برای رصد مناطق جنگلی آمازونی و اجرای طرح‌های مشترک در زمینه مقابله با پدیده جنگل‌زدایی در این منطقه از دیگر اهداف همکاری دولت برزیل با ایلان ماسک اعلام شده بود. ایلان ماسک درحقیقت قرار بود به عاملی جهت ارتقای محبوبیت از دست رفته بولسونارو در انتخابات تبدیل شود. این تاکتیک سیاسی و انتخاباتی ملی‌گرایان افراطی در برزیل تا حدودی نتیجه‌بخش بود، اما نه در اندازه‌ای که بتواند مانع از شکست نهایی آن‌ها مقابل داسیلوا و سوسیالیست‌ها شود!

فرصت‌طلبی بی‌فایده فرانسوی‌ها

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل، پیروزی داسیلوا را تبریک گفت و تاکید کرد که با این انتخاب صفحه جدیدی در تاریخ برزیل باز شده است. مکرون با انتشار پیامی در توییتر خطاب به لولا داسیلوا نوشت: «با هم برای مقابله با چالش‌های مشترک فراوان و تجدید پیوند دوستی بین دو کشور متحد خواهیم شد.» این پیام تبریک در حالی صادر شده که کشور فرانسه از اصلی‌ترین مخالفان تحرکات ضدغربی و ضدآمریکایی در آمریکای مرکزی و جنوبی محسوب می‌شود و طی دهه‌های گذشته و اخیر، بار‌ها به کانون اصلی طراحی توطئه‌های داخلی در این منطقه حساس جغرافیایی تبدیل شده است. تحولات سیاسی برزیل، پهناورترین کشور حوزه آمریکای لاتین و چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا که بیش از ۳۰میلیون نفر از شهروندانش زیر خط فقر زندگی می‌کنند، همواره از سوی رسانه‌ها و اغلب کشور‌های جهان از نزدیک دنبال می‌شود.

کابوس آمریکا در آمریکای لاتین

با به دست گرفتن قدرت توسط سوسیالیست‌ها در برزیل، باردیگر شاهد تکمیل حلقه ضدآمریکایی شکل گرفته در آمریکای لاتین هستیم. اکنون کشور‌های ونزوئلا، کوبا، پرو، بولیوی، برزیل، شیلی، نیکاراگوئه و... تبدیل به جولانگاه جریانات چپگرای سنتی و مدرنی شده که اعمال نفوذ آمریکا در آمریکای مرکزی و جنوبی را برنمی‌تابند. این همان کابوسی بود که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان مدت‌ها تلاش کردند تا از تحقق آن جلوگیری کنند، اما درنهایت با آن مواجه شده‌اند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها