در آستانه روز صنعت چاپ، پای صحبت‌های حاج‌حسین محمدی، از پیشکسوتان این صنعت نشستیم

زندگی با عطر کاغذ و بوی مرکب

گفت‌وگو با مهدی یزدی‌نژاد، مدیر چاپخانه مؤسسه جام‌جم:

می‌خواهیم بزرگ‌ترین قطب چاپ رول در ایران باشیم

روزنامه جام‌جم به عنوان یکی از روزنامه‌های پرتیراژ و پرمخاطب سراسری از سال1379 فعالیت خود را آغاز کرده است اما چاپخانه آن سال1382 افتتاح شد و با توجه به نصب دستگاه‌های چاپ‌رول، امکان چاپ روزنامه و نشریات و کتاب و... در این چاپخانه فراهم شده‌است. این چاپخانه در کیلومتر 16جاده مخصوص تهران به کرج و در مجموعه شهرک سینمایی غزالی قرار دارد، چاپخانه جام‌جم در یک سوله یکپارچه به مساحت 2000مترمربع احداث شده و توانایی چاپ روزنامه، کتاب، مجله، دفتر و پوستر را در ابعاد مختلف 50 در 70، 35 در 50 و 17 در 25 را در ترکیب‌های تک‌رنگ، دورنگ و چهار رنگ دارد. این موضوع بهانه‌ای شد تا با مهدی یزدی‌نژاد، مدیر امور چاپ و چاپخانه‌های جام‌جم به گفت‌وگو بنشینیم. او که از سال 83 به حوزه چاپ وارد شده، از سال 1399 به مجموعه جام‌جم اضافه شده و پیش از این مدیر امور درآمد و چاپخانه‌های موسسه فرهنگی قدس و مجموعه خراسان بوده است.
کد خبر: ۱۳۸۴۴۴۹
نویسنده ساره گودرزی - خبرنگار

 قبل از هر چیز برایمان بگویید طی مدت حضور شما چه اقداماتی در چاپخانه جام‌جم انجام شده است؟
نخستین کار و هدف ما در مجموعه این بود که چاپخانه جام‌جم به یک مجموعه بزرگ تبدیل شود و به عنوان بزرگ‌ترین قطب چاپ رول در ایران شناخته شود؛ در این زمینه طی سه سال گذشته بر این اساس جلو رفتیم. اتفاق‌های خوبی هم با حمایت مدیریت موسسه و همکاران در چاپخانه محقق شد و وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که اکنون قسمت عمده‌ای از روزنامه‌های معتبر مثل دنیای اقتصاد، ایران، وطن امروز، هفت صبح، تریبون، تهران تایمز، عصر اقتصاد، قدس و... در این مجتمع چاپ می‌شود.

 این روزها چه ماموریتی را در چاپخانه جام‌جم دنبال می‌کنید؟
ماموریت و هدف اصلی ما گسترش چاپخانه، کم کردن هزینه‌ها و افزایش درآمد چاپخانه بود، در سال اول به موضوع کم کردن هزینه‌ها ورود پیدا کردیم و با کارهایی مثل استفاده از مرکب ایرانی که پروژه سختی هم بود تا حدود زیادی این موضوع محقق شد، زیرا قیمت مرکب‌های خارجی بسیار بالاست. این کار به آسانی انجام نشد و یک ماه با کارشناسان شرکت مرکب ایرانی رفت‌وآمد داشتیم تا به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های ما مرکب تولید کردند. الان حدود دو سال و نیم است که از مرکب ایرانی استفاده می‌کنیم. در خریدهای‌مان نیز سعی کردیم اصلاحاتی انجام بدهیم که هزینه‌های چاپی خود را کاهش دهیم، با کمک همکاران در مصرف، میزان ضایعات خود را کاهش داده‌ایم. از سوی دیگر افزایش کیفیت تولیدات چاپی خود را ارتقا دادیم به طوری که به جرات می‌توانم بگویم روزنامه‌هایی که در جام‌جم چاپ می‌شوند از نظر کیفی، روزنامه‌های بسیار خوبی هستند.

 کمی درباره ویژگی‌های فنی این مجموعه برای‌مان بگویید.
چهار ماشین چاپ رول فعال و در حال کار داریم، از جمله ماشین‌های چاپ موجود در این چاپخانه می‌توان به ماشین چاپ‌های ک ب آ، مونولاین، استارلاین اشاره کرد که هیت ست و کلدست هستند. واحد لیتوگرافی چاپخانه غزالی جام‌جم هم توانایی کپی 60 ورق زینک را در هر ساعت دارد. با توجه به کیفیت و سرعت دستگاه‌ها، توان اسمی آن در هر شبانه‌روز بیش از 1400 برگ زینک است که در عملیات تولید حداقل یک هزار و 100برگ زینک تولید شده است، سه‌ماشین لیتوگرافی پلیت ستر آگفا هم در این چاپخانه قرار دارد.

 پس این چاپخانه توانسته است تا حد زیادی موفق باشد؟
مجتمع چاپخانه‌های جام‌جم با برخورداری از سالن‌های متعدد که با دستگاه‌های مختلف چاپ، ادوات حرفه‌ای لیتوگرافی و آماده‌سازی فرآیند مربوط به انتشار تجهیز شده ‌است، امور مربوط به چاپ را به صورت کامل انجام می‌دهد. این مجموعه در کنار انتشار روزمره روزنامه جام‌جم به عنوان یکی از پرتیراژترین روزنامه‌ها در سطح کشور، با بهره‌گیری از استعداد و توان دستگاه‌های حرفه‌ای این صنعت به دو شیوه گرم و سرد، امکان پذیرش سفارشات چاپی نشریات و روزنامه‌ها را با انواع کاغذ رول در ابعاد و اندازه‌های استاندارد هم دارد.

 چند نیرو در چاپخانه مشغول کار هستند؟
در حال حاضر ۳۲نفر در چاپخانه مشغول کار هستند که همگی از اپراتورهای حرفه‌ای صنعت چاپ به شمار می‌‌آیند.

 چالش‌های جدی شما در روزنامه و کار چاپخانه چیست؟
به دلیل تحریم‌ها و عدم ثبات قیمت‌ها در اقلام وارداتی، امکان پیش‌بینی قیمت تمام شده و برآورد هزینه‌ها و تنظیم رفتار با ثبات وجود نداشته است و دائم قیمت‌ها به ماهانه و فصلی افزایش داشته است. درخصوص مواد اولیه به دلیل تحریم‌ها، فارغ از موضوع گرانی، کاهش کیفیت مواد وارداتی و کمیاب شدن برخی مواد اولیه در بازار، مشکل دیگر بوده است.

 و چه برنامه‌ای برای آینده مجموعه چاپخانه دارید؟
برنامه ما این است که این روال را به شکل وسیع ادامه بدهیم و چاپخانه را بزرگ‌تر کنیم، الان چهار دستگاه همزمان چاپ روزنامه‌ها را انجام می‌دهند و این امکان وجود دارد که بتوانیم کارهای بیشتر و بزرگ‌تری انجام دهیم.

یک‌شبه همه کتابخوان نمی‌شوند
مهدی یزدی‌نژاد - مدیر چاپخانه جام‌جم

اگر امروز کتاب و نشریات از سبد خانواده کم یا حذف شده است دلیلش فقط این نیست که علاقه‌ای به خواندن کتاب یا پولش را ندارند بلکه شرایط نشر کتاب و نشریات ما طوری است که فقط به فکر تولید محصول است و قبل از تعیین سوژه و تولید محتوای این محصول توجه کمی به نیاز و سلیقه جامعه دارد. دلیل این رویکرد تولیدمحور، نوع یارانه‌ای است که وزارت فرهنگ می‌دهد. یارانه‌ای که به تولیدکننده پرداخت می‌شود و نه مصرف‌کننده؛ پس ناشر فقط کارکرد چاپ کردن دارد نه کارکرد فرهنگی و محتوایی. اگر همین یارانه به مصرف‌کننده داده شود اتفاق خوبی به‌خصوص در حوزه نشریات تخصصی می‌افتد. این یارانه که دولت دارد در حوزه فرهنگ هزینه می‌کند تقریبا می‌شود گفت به دست مردم نمی‌رسد و تبدیل به سود می‌شود برای ناشران کتاب و صاحبان رسانه‌های چاپی. هر چه بیشتر تولید کنند، یارانه بیشتری می‌گیرند حالا با مخاطب یا بی‌مخاطب. البته این راهکار قبلا تجربه شده و شکست خورده اما به دلیلی بوده که ربطی به اصل طرح ندارد و باید در روش کار بازنگری شود. هیچ‌کس نمی‌تواند یک طرح بدهد و یک‌شبه همه کتابخوان و روزنامه‌خوان بشوند. چنین طرحی فقط در تخیلات وجود دارد.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها