تولد سریع در کوتاهترین زمان
خوشبختانه تعدد شبکهها، گستردگی و تنوع امکاناتی که قابل مقایسه با دوره کمبود جنگ نبودند هم به کار آمد تا مدرسه تلویزیونی ایران در کوتاهترین زمان ممکن متولد شده و برای ضبط و پخش دهها ماده درسی متنوع برای دانش آموزان مدارس ابتدایی و محصلان دبیرستانی برنامه ریزی و اقدام شود. شاید اگر مطابق پیشبینیهای اولیه خلاصی از ویروس خطرناک کووید ــ ۱۹ ظرف مدت کوتاهی ممکن میشد و زندگی آموزشی دانشآموزان بهسرعت به روال معمول خود برمیگشت، برنامهریزیهای بیشتر و دقیقتر برای گسترش و پرمحتوا کردن برنامههای مدرسه تلویزیونی ایران هم از اولویتهای بالا خارج میشد اما چرخ زمان به گونهای پیش رفت که با تداوم همهگیری و تبعات کرونا که لزوم آموزش از راه دور را توجیه میکرد، مدرسه تلویزیونی ایران هم برای تکمیل و تکامل خود فرصت بیشتر و بهتری پیدا کرد و از یک برنامه مناسبتی مختص زمان بحران به برنامهای معمول بدل شد که در تمام طول سال تحصیلی مدارس روی آنتن میرود. با توجه به تفاوت قابل ملاحظه سطح آموزشی در نقاط مختلف کشور و وجود مناطق بسیاری که از منظر دسترسی به استادان و محتواهای مکتوب و تصویری آموزشی همچنان فاصله بسیاری با پایتخت و مراکز استانها دارند، استمرار این برنامه و رسته بندی آن بهعنوان یکی از برنامههای ثابت کنداکتور سالانه تلویزیون، اتفاق خجستهای است که در جلوه شدن اصل عدالت آموزشی گام مؤثری محسوب میشود.
یک مدرسه چند وجهی
تلویزیون برای سری چهارم این برنامه که از مهر ماه جاری آغاز شده آیتمهای بازی و نمایش را هم به قالب پیشین برنامه افزوده تا بسته تصویری/ آموزشی جذابتری را برای بینندگان کودک و نوجوانش تدارک دیده باشد. نکاتی که در گفتههای اخیر مدیر شبکه آموزش بهعنوان متولی این برنامه هم مشهود و البته امیدوار کننده است. این که کارشناسان رسانه همسو با الگوهای نوین آموزشی به این نکته پی بردهاند که دانشآموز امروزی از جمیع جهات و مجموع شرایط پیرامونی از آموزههای خانگی گرفته تا مناسبات اثرگذار اجتماعی با محصل دهههای قبل تفاوت آشکاری دارد.
وجود همین تفاوت آشکار ایجاب میکند که محتوای آموزشی به جای کلاسهای خشک و خسته کننده یک ساعت و نیمه که به آسانی باعث خستگی و قطع ارتباط مخاطب کم سن و سال با برنامه آموزشی میشوند، در قالب بخشهای چند وجهی آموزشی، تفریحی و سرگرمیروی آنتن بروند تا به موازات الگوهای آموزشی پیشرفته بینالمللی دیگر نهتنها کلاس درس که کلاس یادگیری با اشتیاق، کسب مهارتهای فردی و اجتماعی و از همه اینها مهمتر شکفته شدن استعدادهای محصلان قبل از ورود به مقطع تعیین کننده کنکور و دانشگاه و در جهت انتخاب رشته درست و نزدیک به علایق و سلایق شخصی افراد باشد.
بهترین شیوه آموزش درست
با توجه به ظرفیتهای بالایی که پیشرفتهای فناوری در اختیار قرار داده و نیز با توجه به امکان بهرهگیری بیشتر از تجارب و مهارتهای مراکز آموزشی و البته استفاده از الگوهای پیشرفته بینالمللی میتوان همچنان به ارتقای کیفیت برنامههای این مدرسه تلویزیونی بزرگ و کمتر شدن فاصلهاش با آموزش حضوری که بی تردید بهترین و مؤثرترین شیوه آموزش است، امیدوار بود و البته نباید سویه مقابل این قضیه را هم از یاد برد که ارتقای سطح آموزش تلویزیونی و بدل شدن کلاس درس محض و یک بعدی به کلاس درس،شادی و یادگیری بیتردید ارتقای آموزش در مدارس و کلاسهای درس حضوری را هم در پی خواهد داشت، نوعی رقابت سالم که پیشرفت هرگونه زمینه و بستر ارتقا و پیشرفت گونه دیگر را هم فراهم میکند و این امتیاز کمینیست.
منبع: ضمیمه قابکوجک روزنامه جامجم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد