مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری:

نرخ سود وام نوسازی بافت فرسوده صفر شد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی بافت فرسوده با نرخ سود صفر درصد خبر داد.
کد خبر: ۱۳۷۷۲۲۶

به گزارش جام جم آنلاین، محمود محمودزاده ظهر امروز در نشست خبری تشریح اقدامات دولت سیستم در راستای اجرای نهضت ملی مسکن اظهار کرد: در سامانه نهضت ملی مسکن ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند. بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر حائز شرایط شناخته شدند و متقاضی فعال محسوب می‌شوند که تاکنون به ادارات راه و شهرسازی مراجعه یا مدارک خود را به طور کامل بارگذاری کرده‌اند.

وی افزود: معادل همین میزان زمین آماده سازی و تأمین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هفته بعد امکان ثبت نام جدید در سامانه برای شهرهایی که زمین مازاد وجود دارد فراهم می‌شود.

به گفته محمودزاده، ۵۷۶ هزار واحد مسکن شهری و ۱۸۲ هزار واحد روستایی در حال ساخت هستند، ضمن اینکه ساخت ۳۳۵ هزار واحد نیز به صورت خودمالکی آغاز شده و ۴۲۰ هزار واحد دیگر کلنگ زنی شده که به زودی وارد مرحله فونداسیون خواهد شد. مجموع این پروژه‌ها به یک و نیم میلیون می‌رسد.

در ادامه این نشست، علیرضا فخاری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی و مسکن گفت: در راستای اجرای نهضت ملی مسکن ۲۳ هزار هکتار اراضی در اختیار این سازمان وارد طرح شده است، ۶۶۰۰ هکتار اراضی مازاد در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی نیز بر اساس قانون جهش تولید مسکن و دستور رئیس جمهور تا پایان شهریور به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل می‌شود. با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌ایم که اگر دستگاه‌های دولتی اراضی خود را به وزارت راه و شهرسازی ندهند، اسناد این زمین‌ها خود به خود به سازمان زمین و مسکن منتقل شود.

وی ادامه داد: ۷۳۰۰ هکتار زمین نیز توافق نامه‌هایی است که برای ساخت مسکن میان وزارت راه و شهرسازی با سایر دستگاه‌ها به امضا رسیده است، همچنین ۳۳۰۰ هکتار زمین برای شهرک سازی شناسایی و به شرکت عمران شهرهای جدید برای ساخت شهرک‌های مسکونی منتقل شده که ۱۳۳۸ هکتار آن ابلاغ شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: ۳۵ هزار هکتار از اراضی دولت خارج از محدوده شهرها قرار دارد که قابل الحاق به محدوده شهرها هستند لذا برای توسعه آنها شورای برنامه ریزی استان‌ها فعال شده‌اند تا به محدوده شهرها ملحق شوند. زمین‌های شناسایی شده در صورت الحاق به محدوده شهرها معادل ساخت ۱.۸ میلیون واحد مسکونی خواهند بود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، در دولت سیزدهم ۳۱۸۷ واحد مسکن مهر باقی مانده با اعتبار ۱۱۴ میلیارد تومانی سازمان ملی زمین و مسکن به اتمام رسید و ۳۲۲۶ واحد مسکن مهر دیگر در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

در ادامه این نشست، محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: بیش از ۱۶۶ هزار هکتار از مساحت شهرها معادل ۲۳ درصد سطوح شهری بافت‌های نابسامان هستند که ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، ۶۰ هزار هکتار بافت حاشیه‌ای، ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی و ۶ هزار هکتار بافت فرسوده با پیشینه روستایی را شامل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۴۹ درصد واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های نابسامان شهری فاقد تاب پذیری در برابر آسیب‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده از سال ۱۳۸۴ تا دولت سیزدهم ۶۷۰ هزار واحد نوسازی شد که از محل تخریب ۲۸۰ هزار واحد فرسوده تولید شدند؛ به طور متوسط سالانه ۴۰ هزار واحد نوسازی شده است.

آئینی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم جهت تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده و نابسامان شهری اظهار کرد: تسهیل در صدور پروانه نوسازی، تخصیص دو هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات اشتغالزایی به نوسازی بافت فرسوده و اعطای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی در تهران که ۱۵۰ میلیون تومان آن با نرخ سود صفر درصد بوده است، از جمله این اقدامات است.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، ۶۵ هزار واحد در حل حاضر در دست ساخت در بافت‌های فرسوده است.

وی ادامه داد: تاکنون در ۴۳۵ شهر بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان به بهسازی معابر بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای پرداخت شده است ضمن اینکه برای اولین بار در قانون بودجه امسال دوهزار میلیارد تومان به نوسازی بافت فرسوده و حاشیه‌ای تخصیص داده شد که در حال طی مراحل اخذ این اعتبار هستیم.

در ادامه این نشست، محمود شایان مدیرعامل بانک تخصصی بخش مسکن یادآور شد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن و بودجه ۱۴۰۰، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت ۸۰۰ هزار واحد شهری، ۴۰۰ هزار واحد روستایی به تصویب رسید و بانک مرکزی سهمیه ۲۷ بانک عامل را ابلاغ کرد که سهم بانک عامل بخش مسکن ۳۶ هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: تسهیلات نهضت ملی مسکن و قانون جهش تولید مسکن خلق نقدینگی نیست که به تورم دامن بزند بلکه ۲۰ درصد وام‌هایی است که بانک‌ها سالانه پرداخت می‌کنند اگر این تسهیلات به بخش تولید مسکن بیاید ۷۰ درصد بخش صنعت فعال می‌شود.

شایان تولید مسکن را پیشران اقتصاد کشور عنوان و اظهار کرد: بانک عامل بخش مسکن به تنهایی ۷۶ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به نهضت ملی مسکن تسهیلات داد و این در حالی است که برای مسکن مهر که دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بود و ۱۰ سال طول کشید رقم کل تسهیلات ۵۵ هزار میلیارد تومان بود که پرداخت شد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۸ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل بانک تخصصی بخش مسکن خاطرنشان کرد: تاکنون بانک تخصصی بخش مسکن ۶ هزار فقره تسهیلات کمک ودیعه مسکن معادل ۲۲۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها