قانونگذار عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار شد

بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ ای ایران

جلال زاده با اشاره به این موضوع كه روابط ایران با انقلاب ایران هرگز دوستانه نبوده است، اظهار كرد: آمریكا در طول بیش از چهل سال گذشته دست به هر اقدامی زده كه كمك‌های نظامی و مالی به صدام علیه ایران در جنگ نمونه بارز آن است.
کد خبر: ۱۳۷۶۶۵۰

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع ابعاد مختلف شكست اهداف خصمانه آمریكا علیه ایران و تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به قدرت منطقه‌ای و با حضور سید مجتبی جلال زاده، روزنامه نگار و پژوهشگر سیاسی به صورت تلفنی گفتگو كرد.

سید مجتبی جلال زاده با اشاره به شكل گیری مفهوم دشمن در ادبیات ایران و آمریكا در مقابل یكدیگر گفت: در ادبیات ایران، آمریكا شیطان بزرگ نامیده می‌شود و از آن طرف آمریكایی‌ها ایران را محور شرارت خطاب می‌كنند.

وی از شكل گیری دور جدیدی در روابط بین الملل و در نظام جهانی پس از پایان جنگ جهانی دوم اظهار كرد: انقلاب اسلامی در كوران تقابل قدرت شرق و غرب متولد می‌شود. با توجه به سابقه حضور آمریكا در ایران به واسطه رژیم پهلوی و تبدیل شدن ایران به حیاط خلوت آمریكا در منطقه تبدیل شده بود و ظهور جمهوری اسلامی ایران در مقابل آن ایستاد.

این پژوهشگر سیاسی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر این موضوع كه رها شدن از بلوك غرب و ایجاد استقلال باعث دشمنی آمریكا با كشورمان شد بیان كرد: آمریكا همواره سعی كرده است از طریق قدرت نرم یعنی مولفه‌های فرهنگی برای همه جهان الگو سازی كند و با سبك زندگی آمریكا مردم جهان را مجاب می‌كند سیاستمداران خود را به این سمت هل دهند اما جمهوری اسلامی ایران دقیقا خلاف این ماهیت است.

وی با تصریح بر اینكه جمهوری اسلامی ایران بدون وابستگی به قدرت‌های خارجی زیست سیاسی و بین المللی خود را ادامه داده است، ابراز كرد: قانون اساسی ایران بر پایه آموزه‌های قرآنی نوشته شده است و بنابراین یكی از بایسته‌های سیاست خارجی كه از قانون اساسی و در نتیجه كتاب خداوند استخراج شده است نفی سبیل است.

جلال زاده با اشاره به این موضوع كه روابط ایران با انقلاب ایران هرگز دوستانه نبوده است، اظهار كرد: آمریكا در طول بیش از چهل سال گذشته دست به هر اقدامی زده است كه كمك‌های نظامی و مالی به صدام علیه ایران در جنگ و همچنین لشگر كشی به طبس از نمونه‌های بارز آن محسوب می‌شوند.

وی افزود: آمریكایی‌ها هیچ گاه از در دوستی وارد نشدند و سعی كردند خواسته‌های خود را از طریق قدرت سخت و نرم به جمهوری اسلامی ایران اعمال كنند. آن‌ها در این مسیر استراتژی و راهبردهای متفاوت و متغیری را پیش گرفتند.

این پژوهشگر سیاسی دولت – ملت سازی در ایران را سبب بی اثر كردن اقدامات آمریكا علیه ایران دانست و گفت: ایران به واسطه سابقه كهن تاریخی خود یك ملت استوار و منسجم داشته است و همواره اقوام مختلف در ذیل پرچم ایران حضور داشته‌اند. | منبع: رادیو گفتگو | زهرا جودکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها