واعظین موثر را بیشتر بشناسیم

فریاد عشق از فراز منبر

رسانه منبر، یکی از قدیمی‌ترین و مؤثرترین رسانه‌های ارتباطی میان عامه مردم و نخبگان و به‌خصوص علمای دینی در طول تاریخ بوده است.
کد خبر: ۱۳۷۵۳۵۲
به گزارش جام جم آنلاین، میان اهل علم و فضلایی که در دوره‌های مختلف از این رسانه استفاده کرده‌اند، تعدادی از آنان را به عنوان منبری‌های معروف می‌شناسیم؛ کسانی که در ایجاد ارتباط عاطفی، اقناع مخاطب و شورانداختن در مجالس توفیق بیشتری داشته‌اند. در این مطلب می‌خواهیم درباره چند نفر از آنان اطلاعاتی به شما ارائه دهیم.

یگانه زمانه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فلسفی (۱۳۷۷- ۱۲۸۶) بی‌تردید مشهورترین و مؤثرترین سخنران و خطیب مذهبی در دهه‌های اخیر است؛ چهره‌ای که رهبر انقلاب در پیامی به مناسبت درگذشت وی، او را «یگانه زمان در وعظ و تبلیغ منبری» نامیدند. وی در تهران به دنیا آمد و در تهران و قم دروس حوزوی خواند و در جریان نهضت اسلامی، بازداشت و ممنوع‌المنبر شد. شیوه نوینی که او در منبر و خطابه ایجاد کرد، به همراه خدمات دینی و اجتماعی فراوان و مسافرت‌های تبلیغی او به کشور‌های عربستان، عراق، پاکستان و شهر‌های ایران، شهرت و محبوبیتی برای وی آورده بود که قابل مقایسه با کمتر واعظی در طول سال‌های اخیر است. او برای نخستین بار در نوجوانی به منبر رفت و از همان ابتدا نشان داد چه توانایی بی‌نظیری در اقناع مخاطبان دارد. او توانست به عنوان سخنران مذهبی در رادیو به ایراد سخنرانی بپردازد و از این فرصت طلایی برای مقابله جدی با فرقه بهاییت استفاده کرد و همچنین در خصوص تحرکات ضد اسلامی مارکسیست‌ها و حزب توده دست به افشاگری می‌زد. فلسفی، شجاعانه از بی‌اعتنایی حاکمیت وقت به گسترش بساط مفاسد اخلاقی و اجتماعی انتقاد می‌کرد و به همین دلیل همیشه تحت نظر ساواک و مقامات امنیتی رژیم‌شاه بود. این عالم دینی و سخنران چیره‌دست در مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده شده است.

محبوب جوانان

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی را بیشتر مخاطبان به عنوان کارشناس برنامه «سمت خدا» می‌شناسند. این چهره آشنای مذهبی و مدرس حوزه، سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شده و تحصیلاتش تا سطح خارج فقه و اصول و کارشناسی جامعه‌شناسی است. او از محضر حضرات آیات حاج شیخ جواد تبریزی، بهجت، ناصر مکارم شیرازی و مصلحی اراکی بهره‌مند شده است. او همچنین عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی بوده است. این روحانی محبوب جوانان که در منبرهایش به توصیه‌های مفید برای جوانان، اهتمام ویژه‌ای دارد، همچنین تألیفاتی از جمله ضمیر ناخودآگاه در حوزه عرفان، مبانی دعا، مهدویت، جهان شناسی، انسان‌شناسی و اسماء و صفات الهی و مجموعه مقالات مهدویت را نگاشته است. به دوستداران منابر این عالم محبوب، خواندن مقالات او را هم توصیه می‌کنیم. سخنرانی وی در مراسم عزاداری شام غریبان حضرت اباعبدا... الحسین (ع) در حسینیه امام خمینی (ره)، با حضور رهبر انقلاب مورد استقبال هزاران نفر از مردم عزادار طی این سال‌ها قرار گرفته است.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها