معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت : ایجاد بندهای خاکی به منظور کنترل و همچنین جمع آوری سیلاب های ناگهانی در استان یزد یکی از راهکارهای موثر برای به حداقل رساندن خسارت سیلاب در این استان به شمار می رود.
کد خبر: ۱۳۷۵۲۳۱

به گزارش خبرنگار جام جم انلاین یزد ، جواد منصوری در این خصو ص اظهارداشت: در سیل اخیر استان یزد نیز وجود بندهای خاکی در نقطه نقطه استان، اهمیت مهار سیل را به وضوح نشان داد و اگر نبودند این بندها خسارت سیل در حد قابل توجهی افزایش می یافت.

وی افزود: یکی از این بندهای خاکی مهم، بند صادق آباد تفت بود که توانست بیش از یک و نیم میلیون متر مکعب جریان شدید و مخرب سیلاب در فاصله 30 کیلومتری شهرستان تفت و 45 کیلومتری یزد را به خوبی کنترل، ذخیره و از خسارت جانی و مالی زیادی که می توانست بجا بگذارد جلوگیری کند.

منصوری با بیان اینکه کنترل حداکثر دبی لحظه ای سیلاب از اهمیت قابل توجهی برخوردار است تصریح کرد: در صورتی که امکان کنترل سیلاب دربالادست وجود نداشت احتمال طغیان رودخانه تفت قوت می گرفت و موجب خسارت بسیار زیادی می شد که خوشبختانه با محوریت شرکت آب منطقه ای  و همکاری فرمانداری تفت و مسئولین محلی در بند صادق آباد این کنترل به موقع اتفاق افتاد.

مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات شرکت آب منطقه ای یزد نیزدر این مورد گفت: با توجه به هشدارهای قبلی سریعا ماشین آلات در رودخانه و محل بند صادق آباد مستقر و نسبت به مهار سیلاب  به سمت بندها اقدامات موثری صورت پذیرفت.

"علی اصغر زارع زاده" افزود: با توجه به بارش های شدید در بالادست و افزایش بسیار بالای حجم دبی آب در رودخانه صادق آباد ناشی از سیل های منطقه علی آباد و نصرآباد این عملیات بوسیله لودر و بیل مکانیکی و با سرعت عمل بالا صورت پذیرفت تا دبی آب سرازیری بسمت رودخانه تفت کاهش یافته و بعد از آبگیری کامل سد اول، نسبت به مسدود سازی مسیر ورودی آن جهت جلوگیری از آبگیری بیش از حد مجاز اقدام گردید و سیلاب به سمت سدهای دوم و سوم هدایت و مازاد آن در مسیر رودخانه بسمت پایین دست هدایت شد.

به گفته وی این بند خاکی با حجم 3 میلیون متر مکعب حدود 33 سال پیش توسط شرکت آب منطقه ای با هدف کنترل سیلاب از بالادست ساخته شده است و در سیلاب اخیر نیز نقش موثر خود را ایفا کرده و باعث کنترل قدرت تخریبی سیلاب در بالادست حوزه آبریز شد.

زارع زاده به نقش مهم بند دره گاهان تفت با حجم 150 هزارمتر مکعب در کنترل سیلاب اشاره کرد و گفت:با وجود این بند خاکی نیز سیلاب بدون هیچ خسارت جانی در رودخانه تفت جاری شد.

 

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها