کدام فناوری‌ها در شکل گیری متاورس نقش خواهند داشت؟

برترین فناوری‌های شکل‌دهنده دنیای متا

فناوری‌های برتر در حوزه متاورس از آنجایی مهم هستند که تکنیک‌های پیشرفته مورد استفاده در پروژه‌های متاورس هم محسوب و باعث توسعه این مفهوم و حوزه نیز می‌شوند. وجود نگرانی‌های اخلاقی و حرفه‌ای در مورد این فناوری‌های برتر و رابطه‌شان با متاورس دقیقا به این دلیل است که برای صاحبان مشاغل مهم است فناوری‌های مختلفی که متاورس را جلو می‌برند و تأثیری که ممکن است بر کاربران، محیط‌‌زیست و جامعه ما داشته باشند، درک کنند. با درک این فناوری‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند راه‌های جدیدی برای کمک به جامعه با استفاده‌های سازنده از واقعیت مجازی بیابند که اقتصاد دیجیتال را هم رونق می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۷۴۷۵۱
نویسنده مهدی آریایی‌نژاد - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

علاوه‌براین، درک این فناوری‌ها از جهتی دیگر هم مهم است زیرا با توسعه تکنیک‌های پیشرفته‌تر برای استفاده در پروژه‌های متاورس، هزینه متوسط طراحی اپلیکیشن بدون شک افزایش خواهد یافت. صاحبان مشاغل باید درک کنند که هنگام برنامه‌ریزی حرکت بعدی خود باید روی چه چیزی تمرکز کنند. کسب‌وکارها همچنین باید بدانند که با تکامل چشم‌انداز متاورس، ماهیت محتوا نیز تغییر خواهد کرد. ایجاد استراتژی‌های بازاریابی محتوای باکیفیت با درنظرگرفتن این محیط‌های مجازی و همه‌جانبه و پیشروی صنعت ضروری است.
 بلاکچین و ارزهای دیجیتال
ایجاد حس جدیدی از امنیت با شبکه‌ای بسیار امن، در صدر فهرست فناوری‌هایی است که این پلتفرم جدید را شکل می‌دهند. ادغام بلاکچین و ارز دیجیتال در متاورس از چشم‌اندازهای مهم این حوزه است. براساس راه‌حل‌های غیرمتمرکز و شفاف، بلاکچین و ارزهای دیجیتال می‌توانند به‌طور بالقوه افراد را برای کار در متاورس 
تشویق کنند. با توجه به این‌که شرکت‌های بیشتری ایده کار از راه دور را در نظر می‌گیرند ممکن است در آینده شاهد ارائه مشاغل مرتبط با متاورس باشیم. متاورس می‌تواند ارزش قابل‌توجهی به اقتصاد جهانی بیفزاید و این ارزش را می‌توان با استفاده از کریپتو به‌عنوان روش پرداخت محقق کرد. دارایی‌هایی در دنیای دیجیتال که معمولا توکن می‌شوند.
 فناوری‌های AR/VR
فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به‌عنوان یک پله اصلی برای رشد متاورس عمل می‌کنند، زیرا آنها هسته این پلتفرم هستند و نحوه استفاده مردم از آنها به‌عنوان نقاط ورود به دنیای مجازی تعریف می‌شود. با پیشرفت‌های جدیدی که در توسعه تجهیزات VR اتفاق می‌افتد، احتمالا تجربه متاورس را برای شبیه‌سازی فیزیکی گسترش می‌دهد. با توجه به تطبیق‌پذیری مفهوم متاورس، می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های مرتبط با متاورس بیشتری به‌زودی در تجهیزات AR و VR سرمایه‌گذاری کنند.
 مدل‌سازی سه‌بعدی
ادغام فناوری‌های برتر است که متاورس را تا حد زیادی شکل می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، حضور مدل‌سازی یا بازسازی سه‌بعدی به‌عنوان مثالی بارز از نحوه ادغام افراد در دنیای مجازی خواهد بود. در رویداد اخیر اولین پذیرایی عروسی متاورس در آسیا، یک عروسی مجازی توسط عروس و داماد برگزار شد زیرا این زوج می‌خواستند از محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا در روز عروسی خود اجتناب کنند. این نمونه بارز این است که چگونه مدل‌سازی سه‌بعدی باعث ایجاد آواتارهای دیجیتالی این زوج و 3000 نفری شد که در آن پذیرایی شرکت کردند.
 هوش مصنوعی
با مطرح‌شدن مفهوم متاورس، نام بزرگ دیگری در فهرست فناوری‌های برتر شکل‌دهنده آن حضور پیدا می‌کند که هوش مصنوعی (AI) نام دارد فناوری مهمی است که در پشت صحنه برای ایجاد متاورس کار خواهد کرد. 
هوش مصنوعی در متاورس می‌تواند برای ایجاد شخصیت غیرقابل‌بازی استفاده شود. با توانایی‌های پردازشی هوش مصنوعی، شخصیت غیرقابل‌بازی را می‌توان در فضاهای سه‌بعدی قرار داد تا مکالمات واقعی با کاربران را فعال کند یا می‌توان از آنها برای انجام کارهای خاص دیگر استفاده کرد. 
یک شخصیت غیرقابل‌بازی با هوش مصنوعی همچنین می‌تواند کاربر خود را قادر سازد به چندین زبان مختلف مکالمه کند.
 اینترنت همه چیز 
با ادغام یکی دیگر از فناوری‌های نسل بعدی در فهرست فناوری‌های برتر شکل‌دهنده متاورس می‌توانیم سیستم‌های XR و متاورس خود را با داده‌ها و تعاملات مرتبط با کاربر تغذیه کنیم. اینترنت همه چیز (IoE) کاربر را قادر می‌سازد تا سیستم‌های دیگر را فراتر از سیستم XR ما کنترل کند و درعین‌حال با محدودیت دستورات صوتی با استفاده از دستیارهای مجازی روبه‌رو نشود. 
بنابراین نام دیگری در برترین فناوری‌های شکل‌دهنده متاورس اضافه می‌شود. در کنار اینترنت همه چیز، اینترنت اشیا دستگاه‌های دیجیتال را از طریق حسگرها و گجت‌ها به هم متصل می‌کند. بلندگوهای فعال‌شده با صدا، ابزارهای پزشکی، ترموستات‌ها و سنسورهای آب‌وهوا را به منابع داده متصل می‌کند. قبل از این‌که اینترنت همه چیز به جریان اصلی تبدیل شود، ما کارها را به‌صورت فیزیکی انجام می‌دادیم. ما رزومه‌های کاغذی را چاپ کردیم. 
برای برنامه‌ریزی تعطیلات و رزرو بلیت هواپیما به آژانس مسافرتی رفتیم. برای سفارش غذا وارد رستوران شدیم. ما با دوستان‌مان، با چهره واقعی آنها، در همان اتاق صحبت کردیم. به آرامی و تقریبا نامحسوس، دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال ادغام شد. 
سپس این اقدامات فیزیکی در عرض چند ثانیه از طریق وبسایت‌ها انجام شد و اکنون به‌طور کامل با برنامه‌ها جایگزین شده‌اند. این تجربه جدید ماست.
 انسان‌های دیجیتال
سطح جدیدی از غوطه‌وری در فضای متاورس نیز شامل نقش‌برجسته‌ای برای انسان‌های دیجیتالی می‌شود که شامل شخصیت‌های غیرقابل‌بازی و دستیاران مجازی متاورس هستند. طبق گزارش چرخه هیپ فناوری گارتنر در سال 2021، این فناوری در 10 سال آینده با متاورس مرتبط خواهد بود و بهترین سناریو برای آن XR است. درحال‌حاضر، شرکت‌هایی مانند UNEEQ وجود دارند که به این نوع فناوری اختصاص داده شده‌اند. 
ما یک جهش بزرگ‌تر از آنچه درحال‌حاضر با الکسا یا کورتانا داریم تجربه خواهیم کرد، که انتزاعی‌های بدون چهره هستند. دستیار دیجیتالی همدل‌تر تجربه خواهیم کرد که می‌تواند به نوعی دربان ما شود و اطلاعات مفیدی از زمینه‌های مختلف را به ما بدهد و در نتیجه تجربه‌ای راحت‌تر برای افراد ایجاد کند. 
این فناوری فراتر از آزمون تورینگ خواهد رفت و بدیهی است که هوش مصنوعی باید از هرگونه ایده‌های دیستوپیایی در جایی که مطمئن نیستیم با یک شخص واقعی صحبت می‌کنیم یا یک هوش مصنوعی، اجتناب کند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها