بانک جهانی در گزارشی با اشاره به وضعیت هدررفت گاز طبیعی در میادین نفت و گاز جهان تاکید کرده با وجود پیشرفت‌های اولیه در کاهش هدرروی گاز در میادین نفت و گاز جهان، طی یک دهه گذشته پیشرفت محسوسی در این زمینه حاصل نشده است.
کد خبر: ۱۳۷۴۵۰۰
به گزارش جام جم آنلاین، براساس این گزارش در ۱۰سال گذشته سالانه ۱۴۴میلیارد مترمکعب گاز هدررفته و این عدد تقریبا ثابت بوده است. این در حالی است که تولید جهانی نفت طی این سال‌ها اندکی افزایش‌یافته و به طور متوسط ۸۰ میلیون بشکه در روز بوده است.

بر اساس این گزارش ۱۰کشور، عامل ۷۵درصد کل پرت گاز در جهان هستند. این کشور‌ها همچنین سهم ۵۰درصدی از کل تولید جهانی نفت دارند. هفت کشور از جمله ایران طی ۱۰سال گذشته، موقعیت خود را میان کشور‌های بزرگ هدردهنده گاز را حفظ کرده‌اند.

با ۱۴۴میلیارد مترمکعب گازی که سالانه هدر می‌رود می‌توان ۱۸۰۰تراوات ساعت برق تولید کرد که معادل دو سوم کل برق تولیدی در اتحادیه اروپاست؛ بنابراین با جلوگیری از هدررفت این گاز‌ها می‌توان تا حد زیادی انرژی مورد نیاز جهان را تأمین کرد.

کنترل هدرروی گاز همچنین از نظر حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی هوا حائز اهمیت است. گاز‌های پرت شده یکی از منابع مهم انتشار متان در هوا هستند و متان نسبت به دی‌اکسیدکربن تأثیر بیشتری در آلودگی محیط‌زیست دارد؛ هر چند ماندگاری کمتری در جو دارد؛ بنابراین کاهش انتشار متان سریع‌ترین و مؤثرترین راه برای کاهش سرعت تغییرات آب‌وهوایی در جهان است.

بانک جهانی در سال ۲۰۱۵ برنامه‌ای با عنوان ابتکار برای پرت صفر گاز به اجرا گذاشت. ۳۴کشور این برنامه را تأیید کردند که بر اساس آن متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ پرت معمول گاز از میادین نفت و گاز خود را به صفر برسانند. کشور‌های روسیه، عراق و مکزیک که جزو بزرگ‌ترین هدردهندگان گاز در جهان هستند نیز جزو این کشور‌ها هستند و با وجود تعهد خود، پرت گاز را افزایش داده‌اند. ایران این برنامه را امضا نکرده است.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها