انتشار اسناد مخفیانه شرکت فناوری اوبر

رسوایی اوبر

بر‌اساس گزارش‌های روزنامه‌های مختلف بر مبنای اسناد فاش شده شرکت اوبر، این شرکت در پوشش بخشی از تلاش‌هایش برای گسترش جهانی از سال 2013 تا 2017، تلاش کرده است با سیاستمداران مختلفی در سراسر جهان لابی کند و نیز قوانین را زیر پا گذاشته است. بر‌اساس گزارش‌هایی که از رسانه‌هایی از‌جمله گاردین و لوموند منتشر شده، ظاهرا این شرکت در تلاش‌های خود از سیاستمدارانی از‌جمله امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه کمک دریافت کرده است. بیش از 124 هزار سند به اشتراک گذاشته شده با کنسرسیوم بین‌المللی غیرانتفاعی روزنامه‌نگاران تحقیقی، دوره زمانی را که یکی از بنیانگذاران تراویس کالانیک مدیر اجرایی بوده، پوشش می‌دهد و جزئیات مختلفی از اقدامات شرکت را نشان می‌دهد که به‌دنبال گسترش به شهرهای کلیدی مانند پاریس بوده است.
کد خبر: ۱۳۷۳۹۸۰
نویسنده مسعود شایگان - سردبیر کلیک

این اسناد که شامل 83 هزار ایمیل و 1000 فایل دیگر از‌جمله مکالمات است، برای اولین‌بار لابی 90 میلیون دلاری اوبر و کمپین‌های روابط‌عمومی را برای جلب حمایت رهبران جهان مانند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را به‌منظور ایجاد اخلال در صنعت تاکسیرانی اروپا آشکار می‌کند. 
در پنج سال گذشته، این شرکت به صرف میلیون‌ها دلار برای لابیگری و کمپین‌های بازاریابی ادامه داده است تا بتواند با رانندگان خود به‌عنوان پیمانکاران مستقل رفتار کند تا این‌که به‌عنوان کارمند محسوب نشوند. این شرکت همچنین اخیرا پیشنهاد سهامداران را برای شفافیت در مورد تلاش‌های لابیگری اوبر رد کرد. در بیانیه‌ای که اندکی پس از انتشار این گزارش‌ها منتشر شد، اوبر هیچ‌یک از اتهامات را رد نکرد و در عوض بر تغییراتی که از زمان انتخاب دارا خسروشاهی به‌عنوان مدیرعامل در سال 2017 ایجاد شده، تمرکز کرده است. 
این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ کمبودی در گزارش اشتباهات اوبر قبل از سال 2017 وجود نداشته است. هزاران داستان منتشر و چندین کتاب نوشته شده است‌. حتی یک سریال تلویزیونی نیز وجود دارد. خسروشاهی، شرکت را متحول کرده و ایمنی را در اولویت قرار داده است.» براساس این بیانیه «وقتی می‌گوییم اوبر امروز یک شرکت متفاوت است، به معنای واقعی کلمه به این معناست: 90 درصد از کارکنان فعلی اوبر پس از مدیرعامل شدن دارا، به این شرکت ملحق شدند.»
برخلاف این اظهارات مبنی بر این‌که اوبر شرکتی است که از سال 2017 اصلاح شده است - یعنی زمانی که کالانیک به‌دلیل توفانی از نگرانی‌ها در مورد فرهنگ محل کار اوبر، از‌جمله اتهامات مربوط به آزار جنسی، تبعیض نژادی و قلدری، از سمت مدیرعاملی استعفا داد - اوبر به کارهای خود به همان شکلی که هست ادامه داده است. حتی در جاهایی که قوانین محلی تصریح می‌کند با رانندگان باید به‌عنوان کارمند رفتار شود و علی‌رغم اعتراض‌های خشونت‌آمیز و حملات به رانندگان که تاریخ آن بسیار فراتر از سال 2017 است، اوبر در کشورها و شهرهایی که تنظیم‌کننده‌های محلی می‌گویند رانندگان باید مجوز فعالیت یک سرویس تاکسی را داشته باشند به فعالیت خود ادامه داده است. تاکتیک‌های تهاجمی اوبر از زمانی که وارد صنعت تاکسی و مسافربری شده، گزارش شده است. 
بلومبرگ در سال 2018 گزارش داد این شرکت یک سیستم از راه دور را برای جلوگیری از دستیابی پلیس به داده‌های داخلی در طول حملات به‌کار گرفته است. روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی از پیام‌های متنی کالانیک و مکرون در زمانی که وی وزیر دارایی بود، گزارش داده است که در‌مجموع چهار ملاقات بین این دو صورت گرفت و یک معامله محرمانه بین مدیران اوبر و سیاستمداران فرانسوی انجام شده است. بر‌اساس این اسناد، اوبر سال 2015 سرویس اوبرپاپ شخص به شخص خود را در فرانسه لغو کرده و چند ماه بعد، قانونی که تبدیل شدن به یک راننده مجاز اوبر را دشوار می‌کرده است به نفع این شرکت اصلاح شده است و باعث خشم رانندگان تاکسی شد. هنگامی که در ژوئن 2015، اعتراض‌های رانندگان تاکسی به خشونت کشیده شد، مکرون به کالانیک پیام داد و گفت «هفته آینده همه را برای آماده‌سازی اصلاحات و اصلاح قانون جمع خواهد کرد.» در همان روز بود که اوبر، اوبرپاپ را در فرانسه تعلیق کرد.  بر‌اساس اسناد فاش شده، طی اعتراض‌های ضد‌اوبر در پاریس و سایر شهرهای اروپایی در سال 2016، کالانیک نگرانی‌های داخلی در مورد خشونت احتمالی علیه رانندگان اوبر را رد کرده بود. گزارش‌ها می‌گویند این شرکت در عوض به‌دنبال استفاده از حملات خشونت‌آمیز علیه رانندگان خود در آن زمان برای جلب همدردی عمومی بود.
به غیر از مکرون، این پرونده‌ها همچنین نشان می‌دهد چگونه نیلی کروس، کمیسر دیجیتال سابق اتحادیه اروپا و یکی از مقامات ارشد بروکسل، قبل از پایان دوره ریاستش با اوبر درباره پیوستن به شرکت صحبت کرده است. کروس همچنین به‌طور مخفیانه برای شرکت لابی کرده است که به‌طور بالقوه قوانین اخلاقی اتحادیه اروپا را نقض می‌کند. فایل‌های فاش شده، مکالمه‌های بسیار صریح و مستقیم بین کالانیک و سایر مقامات ارشد را نشان می‌دهد تعدادی از اقدامات غیراخلاقی و تحقیر مقاماتی را که متعهد به کمک به اوبر نبوده‌اند، نشان می‌دهد. شاید آنهایی که بیش از همه هولناک هستند، کسانی هستند که به‌نظر می‌رسد از خشونت علیه رانندگان سوءاستفاده می‌کنند. 
در یکی از مکالمات، مدیران اوبر نسبت به اعزام رانندگان به اعتراض در فرانسه هشدار دادند که می‌تواند منجر به خشونت رانندگان تاکسی عصبانی شود. ایمیل‌های فاش شده نشان می‌دهد چنین استراتژی‌ای در بلژیک، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس و هلند تکرار شده است. به‌عنوان مثال، ‌مردان نقابدار که به‌عنوان رانندگان تاکسی عصبانی گزارش شده بودند، در مارس 2015 در آمستردام به رانندگان اوبر حمله کردند. 
اوبر از خشونت استفاده کرد تا از دولت هلند امتیاز بگیرد. اوبر قربانیان رانندگان را تشویق کرد تا گزارش‌های پلیس را ارسال کنند تا با روزنامه هلندی تلگراف به اشتراک گذاشته شود. یکی از مدیران نوشت: «[آنها] فردا بدون اثر انگشت ما در صفحه اول منتشر خواهند شد. ما روایت خشونت را برای چند روز پیش از ارائه راه‌حل ادامه می‌دهیم.» سخنگوی کالانیک در بیانیه‌ای مفصل به واشنگتن‌پست، یکی از چندین بنگاه خبری که در مورد این اسناد نوشتند، این اتهامات را رد کرد.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها