دومین مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی اول هفته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. از ابتدا قرار بود این یارانه تنها دو ماه پرداخت شود. اما احتمالا روند پرداخت یارانه جدید ادامه دارد.
کد خبر: ۱۳۷۰۴۰۹

کالابرگ الکترونیک چیست؟ آیا زیرساخت های اجرای کالابرگ الکترونیک آماده است؟. قرار است با اجرای کالابرگ الکترونیک ، یارانه نقدی قطع شود. گزارش دوره های آزمایشی سامانه‌ های کالابرگ الکترونیک تیر ماه به دولت ارسال می شود. کالابرگ الکترونیک به چه کسانی تعلق می گیرد؟.

به گزارش تجارت‌نیوز، بعد از حذف ارز ترجیحی قرار بود دولت دو ماه یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت کند و بعد از آن به سراغ پرداخت کالا برگ برود اما حالا گفته می‌شود زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ الکترونیک یا همان کوپن الکترونیک هنوز فراهم نیست. این خبر یعنی پرداخت یارانه نقدی جدید ادامه دارد.

این خبری است که وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته عنوان کرد و گفت: دولت برای پرداخت یارانه کالایی منتظر گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌ های کالابرگ الکترونیک است. تا زمانی که گزارش نهایی دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ الکترونیک آماده نشود، دولت تصمیم جدیدی در مورد یارانه‌ها اتخاذ نمی‌کند.

او گفته امیدواریم گزارش دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ الکترونیک در تیر به دولت ارسال شود تا ستاد اقتصادی تصمیم بگیرد که برای ماه‌های بعد، به چه شکل عمل کند.

خبری از پرداخت کالابرگ الکترونیک نیست

اگرچه برنامه دولت برای ادامه پرداخت یارانه نقدی هنوز مشخص نیست اما برخی از نمایندگان می‌گویند احتمالا خبری از پرداخت کالابرگ الکترونیک نیست.

از آن جمله نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: قرار بود کالابرگ الکترونیک به دست مردم برسد، ماه‌های اول و دوم نشد و انگار در آینده نیز محقق نمی‌شود.

دولت گفته در تلاش برای آماده کردن زیرساخت‌ های پرداخت کالابرگ الکترونیک است اما این زیرساخت‌ها آماده نشده است. بر این اساس پرداخت یارانه نقدی فعلا ادامه دارد.

اما نکته دیگری که درباره تدوام پرداخت کمک معیشتی نقدی مطرح می‌شود تقاضای مردم برای تدوام پرداخت این یارانه است. بسیاری از مردم می‌گویند تمایلی به دریافت کالابرگ ندارند و ترجیح می‌دهند مبلغ آن، نقدا از طرف دولت پرداخت شود.

پیش از این حسین عباسی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز گفته بود اصولا زمانی که دولت روند پرداخت یارانه نقدی را آغاز می‌کند به زحمت می‌تواند آن را متوقف کند. چراکه انتظار دریافت این یارانه در میان مردم شکل می‌گیرد و حذف این یارانه به هر شکل مشکلات خاص خود را دارد.

برای همین یکی از انتقاداتی که به دولت وارد می‌شود این است که اگر برنامه دولت پرداخت کالابرگ بود، باید تا زمان آماده‌سازی این طرح، روند پیشین را ادامه می‌داد. نه اینکه مدتی به مردم یارانه نقدی بدهد و بعد مسیر را تغییر دهد.

در حالی که هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک فراهم نیست، برخی از یارانه‌بگیران نگران حذف از این طرح هستند. گرچه گفته می‌شود تمامی یارانه‌بگیران به طرح جدید دولت اضافه می‌شوند، اما هنوز ابهاماتی در گروه‌های مشمول دریافت کالابرگ وجود دارد.

آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که قرار بود در سال جاری کالابرگ الکترونیک جایگزین یارانه نقدی شود، به دلیل آماده‌نیودن زیرساخت‌ها، دولت تصمیم گرفت دو مرحله ابتدایی یارانه جدید را به صورت نقدی به ۹ دهک بپردازد. اکنون اما ابهامات فراوانی در رابطه با طرح کوپن الکترونیکی وجود دارد. به‎‌ویژه آنکه هنوز مشخص نیست کالابرگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در آخرین اظهار نظر، امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد کرد که ۹۰ درصد مردم مستحق دریافت یارانه هستند. اما آیا این سخن به معنای اعطای کالابرگ به این ۹۰ درصد است؟ برای بررسی این موضوع می‌توان یک بررسی زمانی طی چند ماه اخیر انجام داد.

طی طرحی کـه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بـه معاون اول رئیس جمهوری ارائه داد، قرار بود کالابرگ جهت تامین کالای اساسی در اختیار عموم قرار گیرد. همچنین حجت‌ا… عبدالملکی از سیاست‌های این وزارتخانه درباره کالا کارت اعلام کرد: به‌زودی این کارت جهت تامین کالای اساسی بـه تمام مردم اعطا می‌شود.

گرچه وزارت رفاه چندین بار دیگر اعلام کرد که آمادگی دارد تا کالا کارت را برای کل کشور اجرا کند، اما مسئولان این وزارتخانه چند بار گفته‌اند که قرار است دهک‌های پایین‌تر جامعه این کوپن‌های الکترونیکی را دریافت کنند.

برخی معتقدند دهک‌ها پایین منظور همان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و در واقع سه دهک اول هستند که ۱۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شوند.

۷٫۵ دهک کالابرگ الکترونیک می‌گیرد؟

اما شاید نزدیک‌ترین اظهارات به واقعیت اجرایی را چندی پیش عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد. بر اساس اعلام او، ۷٫۵ دهک جامعه مشمول دریافت کالابرگ الکترونیک می‌شوند. یعنی حدود ۶۰ میلیون نفر از افراد جامعه. بانک اطلاعاتی و مرجع شناسایی آن‌ها سازمان هدفمندسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

شنیده‌های غیررسمی نیز حاکی از آن است که به تمام افرادی که مشمول دریافت یارانه نقدی شوند، کالابرگ هم تعلق می‌گیرد. همچنین برخی گمانه‌ها مبنی بر این است که به دلیل آماده‌نبودن زیرساخت‌ها پرداخت نقدی یارانه‌ها ادامه یابد.

زمان اجرای کالابرگ الکترونیک اعلام شد

مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه از ماه آینده طرح کالا برگ الکترونیک در کل کشور اجرایی می‌شود، گفت: با اجرای این طرح افراد می‌توانند کالاهای اساسی را با قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری کنند.

به گزارش تسنیم، حجت براتعلی، مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران، درباره دو طرح فروش نان گفت: طرح هوشمندسازی یارانه نان در استان زنجان در حال انجام و آسیب‌شناسی است و اگر مشکل مهمی نداشته باشد در سطح کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: طرح فروش کیلویی نان نیز برای جلوگیری از کم‌فروشی نان طرح موضوع شده است که طرح مؤثری نیز به حساب می‌آید.

مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین در پاسخ به اینکه چه‌زمانی طرح کالابرگ الکترونیک در کشور اجرا می‌شود، گفت: طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها دو مرحله دارد که در فاز اول که اکنون در حال اجراست، مقادیری پول به حساب بانکی خانوار واریز می‌شود؛ حداکثر زمانی که برای این فاز در نظر گرفته شده دو ماه است.

وی تصریح کرد: فاز دوم این طرح به‌صورت خرید الکترونیک به‌صورت کالابرگ است؛ یعنی با کالابرگ افراد تنها می‌توانند کالاهای اساسی را (نان، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن) خریداری کنند که یارانه آنها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به‌قیمت قبل (یارانه‌ای) پرداخت می‌کنند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود اما از آن تنها می‌توان کالاهای یادشده را خریداری کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌های نصب کارتخوان‌های متصل به طرح هدفمندی یارانه آماده شده است یا خیر، اظهار داشت: زیرساخت‌های اجرای این طرح، دستگاه‌های پوزی است که بر پایه سیستم اندروید کار می‌کنند که در واحدهای نانوایی زنجان در حال نصب است و به‌مرور در کل کشور این زیرساخت ایجاد می‌شود.

مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: از ماه آینده طرح کالابرگ الکترونیک در کل کشور اجرایی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها