بررسی موضوع اهدای عضو در سریال‌های تلویزیون

قصه اهدای زندگی

«اهدای عضو، اهدای زندگی» نامی است که سال‌هاست برای ۳۱اردیبهشت در تقویم ملی ما حک شده است. روزی برای ترویج هر چه بیشتر این فرهنگ و گرامیداشت یاد کسانی که نبودشان به بود دیگری ختم شد و زندگی بخشیدند. درباره اهدای عضو در سال‌های اخیر، پیش از گذشته دیده و شنیده‌ایم و ممکن است خود یا اطرافیانمان در قامت یکی از افراد دخیل در این فرآیند زندگی‌بخش، سهمی داشته باشیم یا دست‌کم، کارتی برای اعلام رضایت اهدای اعضایمان پس از مرگ احتمالی مغزی در گوشه کیفمان جا خوش کرده باشد.
کد خبر: ۱۳۶۷۰۲۸

به گزارش جام جم آنلاین، نمی‌شود نادیده گرفت که بخش عمده این فرهنگسازی و آشنایی بیشتر با این عمل، با برنامه‌سازی و ساخت آثار نمایشی در صداوسیما و سینما جان گرفته است. در این سال‌ها، سریال‌هایی داشتیم که قصه‌شان با موضوع اهدای عضو شکل گرفت و با همین خط جلو رفت؛ البته سریال‌هایی هم بودند که در قصه خود، گریزی کوتاه به چنین ماجرایی زدند و در داستانک‌هایشان خود سراغ فرآیند اهدای عضو، نیازمندی برخی بیماران به پیوند و... رفتند. سریال‌هایی، چون حلقه سبز، مسافران شهر، شکست سکوت، دیگری، در کنار پروانه‌ها، زندگی زیباست و... جزو این آثار هستند. با نگاهی به نام امروز در تقویم، تعدادی از سریال‌هایی را که به اهدای عضو پرداختند مرور کردیم و با امیرمحمد عبدی، فیلمنامه‌نویسی که در تعدادی از آثارش به این موضوع نگاهی داشته است، درباره لزوم و فرآیند پرداختن به این سوژه پرسیدیم.
 
قصه اهدای زندگی

سرگردانی یک روح سبز
«حلقه سبز» با فضای بسیاری از آثار حاتمی‌کیا کاملا متفاوت بود. این سریال به موضوع اهدای عضو از زاویه‌ای تازه نگریست و بیشتر به حال روح اهداکننده پرداخت. حلقه سبز، فضایی ماورائی داشت و برای نگاه تازه‌اش مدتی مورد نقد قرار گفت. زیرا برخی معتقد بودند این اثر می‌تواند خانواده‌های اهداکننده را منصرف کند. چون روح حسن، شخصیت اصلی این سریال، پس از مرگ مغزی، ابتدا چندان رضایتی برای اهدا نداشت و بعد می‌خواست با کمک یک پرستار، گیرنده را انتخاب کند. البته پایان غافلگیرکننده سریال، به این گمان‌های منفی پایان داد.

قلبی برای تپیدن
«مسافران شهر» سریال رمضانی شبکه پنج سیما در رمضان امسال هم گرچه اپیزودی بود، اما شخصیت‌های ثابتی هم داشت که نخ تسبیح قصه‌های این مجموعه بودند. شخصیت این سریال با نام پوریا، راننده تاکسی اینترنتی بود که در قسمت اول برای پیگیری درمان خواهرش ــ که نیازمند پیوند قلب بود ــ پا به تهران می‌گذارد و در این شهر ماندگار می‌شود. در این بخش از قصه بالاخره با کش و قوس فراوان خواهرش قلب دریافت می‌کند. البته قصه کمی هم سعی داشت با جذابیت‌ها عاطفی، مخاطبان بیشتری به خود جذب کند که ازدواج گیرنده با پزشکش، یکی از این ماجرا‌ها بود.

جبران یک خطا
صداوسیمای استان‌ها هم در تولید آثار نمایشی، گاهی سراغ ماجرای اهدای عضو رفتند. یکی از آن‌ها سریال «شکست سکوت» به کارگردانی محمدرضا ممتاز بود که چند سال پیش، از سیمای اصفهان راهی آنتن شبکه شما شد.
این سریال نگاهی تازه و قصه‌ای متفاوت را برای پرداختن به این سوژه انتخاب کرده بود و قصه جوانی به اسم امیرحسین را روایت می‌کرد که باید هرچه زودتر عمل پیوند قلب انجام می‌داد. او بر حسب اتفاق با زوج جوانی به نام‌های کامران و فریبا تصادف می‌کند که باعث شکل‌گیری اتفاقاتی می‌شود.
 
قصه اهدای زندگی

سلوک گیرنده
در سریال «در کنار پروانه‌ها» هم سعی شده بود نگاه تازه‌ای به این مقوله، نمایش داده شود و ماجرای پیوند از زوایه دیگری رقم بخورد. البته قصه با این اتفاق شکل می‌گیرد، اما در ادامه مخاطب بیشتر درگیر تغییر منش رهی، شخصیت اصلی با بازی سامرند معروفی می‌شود. او باعث مرگ یک موتورسوار جوان می‌شود و سپس قلب این موتورسوار که دچار مرگ مغزی شده به او که نیازمند پیوند است، می‌رسد.
 
قصه اهدای زندگی

زندگی دوباره
«زندگی زیباست» در بخشی از قصه‌اش به موضوع اهدای عضو پرداخت. مرگ یکی از شخصیت‌های قصه که عموم آن‌ها جوان بودند، تاثیرگذاری این پرداخت را بیش از پیش می‌کرد. برای قدردانی از نشان دادن این عمل در سریال، انجمن اهدای عضو ایرانیان از دست‌اندرکاران آن تقدیر کرد. امید قبادی، نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان، در مراسمی که آن زمان به این منظور برگزار شده بود، گفت: «زندگی زیباست» هرچند کوتاه، اما بسیار ارزشمند و عالی به مقوله مرگ مغزی پرداخت. درآوردن اشک ما به‌واسطه صحنه‌های منقلب‌کننده‌ای که در کارمان می‌بینیم، بسیار سخت است، اما من با این سریال گریه کردم.

نوشین مجلسی - گروه رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها