ویتامین هایی که خطر بیماری‌ های خودایمنی را کاهش می‌دهد

مصرف مکمل‌ ویتامینD و روغن ماهی حاوی امگا3 به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری‌ های خودایمنی را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۶۴۹۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، بیماری‌ های خودایمن به اختلالات مزمنی اطلاق می‌شود که عملکرد نادرست سیستم ایمنی منجر به بروز التهابات ناگهانی می‌شود و دیابت نوع 1، پسوریازیس، ام‌اس، بیماری التهابی روده و آرتریت‌ روماتوئید از جمله این بیماری‌هاست.

بیماری‌های خودایمنی سومین گروه بیماری‌های شایع در کشورهای صنعتی و اولین عامل فوت بانوان محسوب می‌شود.

متاسفانه هیچ درمان قطعی برای بیماری‌های خودایمن وجود ندارد و اقدامات درمانی در حال‌حاضر صرفا مبتنی بر کنترل علائم است اما محققان به‌تازگی ارتباط میان مصرف مکمل ویتامینD و روغن ماهی را با بروز بیماری‌های خودایمن بررسی کردند و دریافتند مصرف مکمل ویتامینD خطر بیماری‌های خودایمن را 22 درصد و اسیدهای چرب امگا3 این خطر را 15 درصد کاهش می‌دهد.

مصرف مکمل ویتامینD از این جهت اهمیت دارد که این ویتامین وارد هسته سلول می شود و به گیرنده ویتامین متصل و طیف وسیعی از ژن‌های پاسخ‌دهنده به ویتامینD که در عملکردهای ایمنی بدن نقش دارند را تنظیم می‌کند. از جمله این تاثیرات می‌توان به اثرات مفید بر لنفوسیت‌های B وT، ماکروفاژها، مونوسیت‌ها و... اشاره کرد.

در رابطه با اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی نیز باید گفت که در مکانیسم‌های ضدالتهاب به‌خصوص کاهش مولکول‌های واسطه‌ای التهابی و تنظیم عملکرد سلول‌های مقابله با بروز التهابات جدید نقش دارد البته محققان در این زمینه خاطر نشان کرده‌اند که تحقیقات آنها دارای محدودیت‌هایی است و در حال‌حاضر در مورد افراد مسن تایید شده و ممکن است این نتایج برای افراد جوان قابل‌تعمیم نباشد.

منبع: سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها