امروزه استفاده از نایلون یکی از اولین و اصلی ترین نیازها در صنعت کشاورزی محسوب می شود. نایلون کشاورزی نوعی نایلون عریض بر پایه پلی اتیلن است که می توان از آن در کلیه امور مرتبط با کشاورزی، باغداری و گلخانه استفاده نمود و با انواع دیگر نایلون که در صنایع مختلف استفاده می شود متفاوت است. با ما همراه باشید تا ویژگی‌ ها و فواید نایلون در حوزه کشاورزی و باغداری را بررسی کنیم.
کد خبر: ۱۳۶۴۶۹۰

 

مزایای استفاده از نایلون در کشاورزی و باغداری

 

نقش نایلون های عریض در صنعت کشاورزی


هر گیاهی برای داشتن رشد مطلوب به شرایط خاصی از نظر نور، دما و رطوبت نیاز دارد. در گذشته که کشاورزان ابزارهای لازم را جهت کشاورزی مطمئن در دسترس نداشتند، با تغییرات کوچکی در شرایط جوی و آب ‌و هوا با مشکلات و خسارت های زیادی رو به رو می ‌شدند. در طی سال های اخیر پیشرفت تکنولوژی در زمینه محصولات پلی اتیلنی و تولید نایلون‌های عریض، سبب پیدایش انقلابی بزرگ در صنعت کشاورزی شده است. امروزه کشاورزان و کسانی که کارهای باغداری و گلخانه ای انجام می دهند برای حفاظت از محصولات خود در برابر تغییرات دما، اشعه ماوراء بنفش و سایر عوامل زیست محیطی از نایلون های عریض کشاورزی استفاده می کنند. این نایلون ها ضمن فراهم کردن محیطی مساعد، در برابر عوامل مضر مانند باد، طوفان، سرما، یخبندان و… مقاوم بوده و موجب محافظت از منابع و رشد بهتر محصول می گردند. لذا بسیاری از کشاورزان و گلخانه‌ داران برای بهبود بهره ‌وری و افزایش کیفیت محصولات خود از پلاستیک کشاورزی استفاده می ‌کنند. استفاده از نایلون کشاورزی برای این افراد سود و منفعت زیادی را به همراه داشته و می ‌تواند وضعیت کسب و کارشان را دگرگون کند.
 


ویژگی های نایلون کشاورزی درجه یک


اگر به دنبال افزایش کمیت و کیفیت محصولات زراعی خود هستید، لازم است بدانید که راه‌ حل این مسئله خرید نایلون کشاورزی درجه یک است. برخی ویژگی های نایلون های کشاورزی مرغوب به شرح زیر می باشند:

این نایلون ها در ضخامت های مختلفی از 30 تا 600 میکرون و به صورت تک لایه، دو لایه، سه لایه و پنج لایه تولید می شوند. هر چه تعداد لایه های نایلون افزایش یابد مقاومت و استقامت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین در هنگام خرید به ضخامت نایلون توجه نمایید و آن را متناسب با گیاهی که برای آن استفاده می شود انتخاب نمایید. به طور کلی نایلون کشاورزی چند لایه باعث بهبود عملکرد تولیدات کشاورزی می‌ شود.
 
طبیعی است که هر چه ضخامت نایلون بیشتر باشد هم محکم‌ تر خواهد بود و هم سنگین ‌تر. بنابراین هر چه کیفیت نایلون بیشتر باشد وزن آن هم بیشتر است. البته وزن پلاستیک های کشاورزی به عوامل متعددی مانند ضخامت و اندازه هم بستگی دارد، اما وزن استاندارد هر رول نایلون کشاورزی بین چهار تا هفتاد کیلوگرم است.
 
اگر قصد خرید یک نایلون با کیفیت را دارید باید به شفافیت آن توجه کنید. هر چه شفافیت نایلون بیشتر باشد، از مرغوبیت بالاتری برخوردار است. توجه داشته باشید که یکی از اهداف استفاده از نایلون شفاف کشاورزی این است که اجازه دهد نور خورشید به میزان حداکثری به گیاهان برسد تا بتوانند فتوسنتز کنند. این بدان معناست که باید اجازه دهید تا حد امکان نور خورشید از دیواره‌ های شفاف پلاستیک شما عبور کند و جذب گیاه شود.
 
گاهی در مواد اولیه نایلون کشاورزی مجموعه ای از افزودنی ها ترکیب می شود تا کارایی آن را افزایش دهد و کیفیت آن را بهبود ببخشد. یکی از متداول ترین این مواد، افزودنی آنتی یووی می باشد که باعث مقاومت نایلون در برابر اشعه فرا بنفش می شود. استفاده از نایلون کشاورزی یووی دار جهت حفاظت گیاهان از اشعه های مضر خورشید یکی از پارامترهای مهم در انتخاب نوع پلاستیک است. پس در هنگام خرید پلاستیک کشاورزی بهتر است نایلون هایی را انتخاب کنید که با مواد ضد اشعه یووی تقویت شده باشند تا اثرات منفی تابش آفتاب را باز پس بفرستند و آن را به گیاه منتقل نکنند. توجه داشته باشید که به جز این ماده مواد دیگری هم چون افزودنی ضد شبنم، ضد باکتری، ضد اشعه مادون قرمز و... را نیز می توان به نایلون افزود.
 

مزایای استفاده از نایلون در کشاورزی و باغداری


انواع نایلون های کشاورزی و باغداری


نایلون های کشاورزی با توجه به کاربرد آن ها و بر اساس نیاز انواع مختلفی داشته و به موارد زیر دسته بندی می شوند:

نایلون مالچ: مالچ یا خاک‌ پوش پوششی روی سطح خاک است که از ریشه گیاه و خاک محافظت می‌ کند. از دیرباز کشاورزان و باغبانان از مالچ‌ های طبیعی نظیر علوفه و برگ‌ ها برای کنترل میزان علف‌ های هرز و حفظ رطوبت خاک استفاده می‌ کردند. این روزها مالچ‌ های پلاستیکی جایگزین مالچ های طبیعی شده اند. مالچ پلاستیکی به صورت خط های موازی در سطح خاک های آماده شده قرار می گیرد و جهت پوشش خاک در کشت صیفی ‌جات، سبزیجات و نهال های تازه کشت شده استفاده می‌ شود. مزایای استفاده از مالچ پلی اتیلن بسیار زیاد است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: پیش رسی محصول، کاهش تعداد دفعات آبیاری، جلوگیری از تبخیر سطحی آب، افزایش بازده مصرف آب، کاهش مصرف آب، جلوگیری از رشد علف های هرز، جلوگیری از سله بستن، جلوگیری از نوسانات درجه حرارت، جلوگیری از تنش های رطوبتی و تجمع نمک در سطح خاک، جلوگیری از تماس میوه ها با خاک مرطوب، جلوگیری از فرسایش خاک و مواردی از این قبیل. نایلون مالچ کشاورزی در رنگ های مختلفی موجود است که هر یک کاربرد مختص خود را دارند:

نایلون مالچ مشکی: خاک را به طور موثری گرم کرده و به ویژه برای گونه های گرمادوست مانند فلفل، ذرت و گوجه فرنگی استفاده می شود.

نایلون مالچ شفاف: از این نایلون برای جذب نور آفتاب و گرم کردن خاک استفاده می شود که در نتیجه آن باکتری ها و علف های هرز در بستر خاک را از بین می روند.

نایلون مالچ سفید: مالچ سفید برعکس مالچ شفاف نور را منعکس می کند و محیطی خنک تر برای خاک فراهم می کند. این کار می ‌تواند از آسیب ناشی از گرما به محصولات در مناطقی با آب و هوای خیلی گرم جلوگیری کند.

نایلون گلخانه: یکی از مهم ‌ترین انواع نایلون های کشاورزی که تحول شگرفی در تولید محصولات گیاهی ایجاد کرده است، نایلون گلخانه می باشد. این نایلون جهت پوشش‌ دهی سقف و دیواره‌ های گلخانه به کار می ‌رود. پلاستیک گلخانه به دلیل شفافیت، نور خورشید را به داخل گلخانه هدایت کرده و باعث می‌ شود که گیاهان فرآیند فتوسنتز را در شرایط بهتری انجام دهند. این نایلون‌ ها در برابر شرایط نامناسب جوی مانند باد، باران و برف بسیار مقاوم هستند و هم چنین مانع عبور اشعه‌ ماوراء بنفش می‌ شوند. در مجموع از مزیت ‌های استفاده از نایلون گلخانه، حفظ شرایط مناسب و بدون تنش برای رشد و پرورش گیاهان است.

نایلون ضدعفونی کننده خاک: این پوشش ها پس از ضدعفونی کردن خاک بر روی سطح خاک فرش می شوند. عملکرد این محصول به این صورت است که با به دام انداختن بخارات ناشی از مواد ضدعفونی کننده و هم چنین افزایش دما در زیر آن به کنترل آفات و بیماری ها و ضدعفونی خاک کمک می نماید. کشاورزان هم چنین به جهت کاهش تابش مستقیم نور خورشید از نایلون کشاورزی ضدعفونی کننده استفاده می کنند.
 
 
مزایای استفاده از نایلون در کشاورزی و باغداری
 

نایلون سیلویی: این محصول نوعی نایلون بسته بندی جهت ذخیره ‌سازی و حفظ سیلوها می باشد. از نایلون سیلویی علاوه بر ذخیره و بسته ‌بندی سیلوها، جهت بسته ‌بندی علوفه نیز استفاده می ‌شود. استفاده از این نایلون ‌ها باعث حفظ محصول در برابر نور خورشید، میکروب و آفات می‌ شود و از تخریب آن جلوگیری می ‌کند‌.

نایلون آبیاری: این نوع نایلون در زمین های کشاورزی دارای سیستم آبیاری قطره ای استفاده می شود و فواید بسیاری برای مدیریت آب دارد. به عبارتی، با استفاده از پلاستیک آبیاری آب در محفظه ‌های پلاستیکی ذخیره می ‌شود تا از نشت آن از طریق سیستم‌ آبیاری قطره ‌ای جلوگیری شود. استفاده از پلاستیک آبیاری قطره‌ ای هم چنین باعث می‌ شود که بتوانید آب شویی کودها را کاهش دهید، چرا که آبیاری قطره ‌ای مقدار کمتری از آب را به کود وارد می ‌کند و بنابراین این کودها به میزان لازم به منطقه ریشه وارد می ‌شوند. این روش مصرف کود را نیز کاهش می ‌دهد.

کیسه کشت نایلونی: بخشی دیگر که می توان از نایلون های کشاورزی بهره وری داشت، استفاده از آن ها در خصوص کاشت موقت نهال، قلمه و بذر گیاهان مختلف می باشد. گروبگ یا کیسه کشت یک کیسه پلاستیکی است که جهت کاشت صیفی جات، گیاهان سالادی مثل گوجه فرنگی، و نهال هایی با ریشه های کم عمق به کار می رود. گروبگ در دو نوع پر شده و یا کیسه خالی عرضه می گردد که در نمونه های پر نشده خود مصرف کنندگان با خاک هایی چون کوکوپیت، پرلیت و یا ترکیب این دو آن را پر می کنند. کشاورزان و گلخانه داران می توانند از این کیسه ها در انواع کشت های گلدانی، نشائی، هیدروپونیک و نیمه هیدروپونیک استفاده نمایند. با توجه به این که کیسه های کشت بسیار ارزان هستند، استفاده از آن ها می تواند از ایجاد هزینه های اضافی جلوگیری نموده و سود بیشتری نصیب کشاورز کند.

 
مزایای استفاده از نایلون در کشاورزی و باغداری
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها