رئیس سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور

60درصد قناتهای کشور در شرف خشک شدن قرار دارند

در شامگاه شهادت مولاعلی(ع) و شب قدر، مراسم معنوی شب شهادت اولین پیشوای شیعیان امام علی با همت مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری استان البرز برگزار شد.در این مراسم معنوی که با مداحی و ذکر مصیبت امام علی (ع) همراه بود فعالان و خیران و همچنین مسئولان دولتی استان در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شرکت کردند
کد خبر: ۱۳۶۳۴۷۲

به گزارش جام جم آنلاین البرز:

دکتر مسعود منصور رئیس سازمان جنگلها،مراتع  و آبخیزداری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار جام جم البرز با بیان اینکه در کشوری زندگی می کنیم که سیل خیز است و27 میلیون هکتار از عرصه های کشورپهنه سیل خیز است تصریح کرد: متاسفانه به سمت اقلیم کم آبی پیش می رویم و استخراج آب در50 درصد از دشتهای کشور منفی است.

وی اضافه کرد: بیش از ۴۰ هزار قنات در کشور وجود دارد که متأسفانه به دلیل کم آبی و کاهش منابع آب زیرزمینی نزدیک به ۶۰ درصد آنها در شرف خشک شدن قرار دارند.

منصور در رابطه با توسعه فعالیت‌های آبخیزداری در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به این که آبخیزداری در تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین و جلوگیری از خسارت سیلاب‌ها موثر است، فعالیت‌های آبخیزداری را با رعایت اصول فنی توسعه خواهیم داد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه از 125 میلیون هکتار عرصه نیازمند آبخیزداری و آبخوانداری در کشور تنها 32 میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری انجام شده است تصریح کرد: اگر خواهان امنیت غذایی و زیستی در کشور هستیم باید تمام تلاش خود را برحفظ آب و خاک کشور معطوف کنیم و این یعنی گسترش فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری.

وی افزود: اگر فعالیتهای آبخیزداری و آبخوانداری صرفا با تکیه بر منابع دولتی انجام شود عقب افتادگی زیادی در این زمینه خواهیم داشت اما با تکیه بر نهادهای مردم نهاد مانند مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری استان البرز این امر میسر است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه در آیات و روایات بهترین ابنا بشر خیرین هستند گفت:حفظ و حراست از منابع آب و خاک در کشور جزء بهترین کارهای خیر است .وی با بیان اینکه مجمع خیرین آبخیزداری و آبخونداری استان البرز در مسیر حفظ منابع آب وخاک کشور تلاش می کنند تصریح کرد:ما در سازمان منابع طبیعی از تمام خیرین در سراسر کشور انتظار کمک ویاری داریم .

دکتر منصور با اشاره به شبهای قدر وشهادت مولا علی (ع) به وجه اشتراک خیرین آبخیزدار با مولا علی (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) با حفر چاههای متعدد و وقف آن به حفظ آب و خاک اقدام می کردندو این خیرین آبخیزدار و آبخواندار هم پا جای پای مولاعلی  گذاشته اند و با تاسی به ایشان در این حوزه خدمت می کنند.

وی افزود:در حال حاضر در 13 استان کشور مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری شکل گرفته است که استان البرز پیشرو در این زمینه بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام آمادگی کامل سازمان منابع طبیعی برای همکاری با مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری اظهار داشت:دست همه خیرین حوزه آبخیزداری و آبخوانداری را به گرمی می فشاریم و برای همه آرزوی سلامتی داریم.

در مراسم شب شهادت مولا علی (ع) همچنین حجتالاسلام عین الدین ارجمند مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی البرز و رئیس هیئت امنای مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری هم با بیان فضیلت های شبهای قدر و شخصیت ملکوتی مولاعلی علی (ع ) گفت : مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری استان البرز شروع فعالیتش را از شامگاه شهادت علی (ع) آغازمی کند چرا که بیشترین سنخیت فعالیتش را در سیره  امام علی (ع) می بیند.

حجت الاسلام ارجمند با اشاره به اینکه در کل جهان و تاریخ مانند علی (ع ) در تولید ثروت و وقف آن میان مردم و نیازمندان  پیدا نمی شود تصریح کرد:علی (ع) حدود 170 چاه و چشمه احداث کردند که هنوز در منطقه مدینه مورد استفاده است.

وی افزود: مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری با تا سی از حضرت علی (ع) و در شبهای قدرآغاز کار خود را گرامی می دارد.

حجت الاسلام ارجمند با اشاره به اینکه مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری استان البرز در اجرای رسالت خود در حفظ منابع آب و خاک دست همه خیرین را می فشارد گفت: بحث خیرین  و انجام کار خیرصرفا و الزاما مادی نیست . همه می توانند مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری را در فرهنگ سازی و کارهای علمی و اطلاع رسانی یاری کنند.

در این مراسم همچنین دکتر حامد فرضی مدیرکل منابع طبیعی استان البرز نیز با اشاره به اهمیت حفظ منابع آب و خاک در کشور به همکاری منابع طبیعی و مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری استان البرز اشاره کرد و گفت: در سه سال گذشته که از شکل گیری مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری استان البرز می گذرد توانسته ایم قدمهای بسیار مثبتی در استان در زمینه حفظ آب و خاک داشته باشیم.

حاج حسین کمال زاده مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ومدیرعامل مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری هم با اشاره به وضعیت خشکسالی و کمبود منابع آب در کشور و استان البرز گفت: جنگهای آینده در جهان ، جنگ آب خواهد بود و ما باید قدر منابع آب و خاک خود را بدانیم و با سازماندهی و کارهای علمی تلاش کنیم این نعمات الهی را حفظ کنیم. مدیر عامل مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری با اشاره به حوزه های آبریز در استان البرز گفت: با سازماندهی و شناسایی دقیق حوزه های آبریز در استان می توان ازذخیره روان آبها در فصول بارندگی برای فصول کم آبی استفاده کرد.

وی افزود: مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری ظرفیتهای بسیار زیادی دارد و می تواند در کنار بخشهای دولتی در طرحهای حفظ آب و خاک استان فعال باشد.

مدیرعامل مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری با اشاره به شب شهادت مولاعلی (ع) و تاسی این مجمع به ایشان در امور کشاورزی و احیای چاهها تصریح کرد: نیت اعضای مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری استان  البرز کمک به هم نوعان در حفظ منابع آب و خاک کشور و کمک به ایجاد امنیت غذایی و زیستی  در ایران اسلامی است و در این راه بهترین الگو ی ما مولاعلی (ع ) است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها