نگاهی به تازه ترین ساخته امیر تاجیک مستندساز و صحبت های سعید پیردوست داشتیم.
کد خبر: ۱۳۶۱۲۷۹

به گزارش جام جم،لبم لبریز از جام حسین است/عروج نام من بام حسین است/اگر جراح قلبم را شکافد/به روی لوح دل نام حسین است

وقتی صحبت از امام حسین(ع) می‌شود، همه دلسوختگان، آهی از دل سر می‌دهند و اشک‌شان از گوشه چشمان سرازیر می‌شود و... تعداد این عاشقان و ارادت‌شان به این امام بزرگ کم نیست و بسیاری از مستندسازان روایتگر و تصویرگر این لحظات خاص عاشقانه هستند. امیر تاجیک که مدت‌هاست تجربه گونه‌های متفاوت مستندسازی را دارد به سراغ این لحظات خاص رفته اما او دست روی سوژه خاص‌تر گذاشته است. زیرا او در مجموعه مستند راویان اربعین، داستان رشادت‌های مردم عراق را برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی را روایت می‌کند.

امیر تاجیک با اعلام این خبر گفت: نظر به اهمیت تبیین ابعاد مختلف راهپیمایی عظیم شیعیان در اربعین حسینی، مجموعه مستند راویان اربعین در ۱۰قسمت تولید می‌شود. این مجموعه که هر قسمت از آن، زندگی شخصیت مستقلی از خادمان زوار را به تصویر می‌کشد، با هدف نمایش تلاش‌های شیعیان عراق برای خدمت‌رسانی به زوار اباعبدا... الحسین(ع) در دوره‌های مختلف تاریخی، از جمله در دوره‌ای که به دستور صدام، دیکتاتور معدوم عراق از برگزاری راهپیمایی اربعین و خدمت‌رسانی به زوار جلوگیری می‌شد، تولید می‌شود.

تاجیک یادآور شد: در زمان حکومت رژیم بعث، هرگونه راهپیمایی و ارائه خدمات به زوار با مجازات‌های سنگین از سوی حکومت همراه بود. در سفری که برای پیش تولید و تحقیق به عراق داشتم با خانواده‌ای آشنا شدم که پدر و شش نفر از اعضای آن تنها به جرم خدمت به زائران حسینی، به دست رژیم بعث به شهادت رسیده بودند. افراد زیادی در این حوزه حماسه‌آفرینی کردند و لازم بود خاطرات بازماندگان و نزدیکان‌شان برای ثبت در تاریخ ضبط شود. مجموعه «راویان اربعین» در ۱۰قسمت یک‌ساعته توسط شبکه جهانی الکوثر تولید و علاوه بر این شبکه، از دیگر شبکه‌های برون‌مرزی و سیمای رسانه‌ملی پخش خواهد شد.

نقد

بودن در کنار مردم

یکی از دوست‌داشتنی‌ترین قشرها، هنرمندان پیشکسوت هستند که همه ما خاطرات بسیار شیرینی از کارهایشان داریم. به همین دلیل ناخودآگاه عرق خاصی به آنها داشته و علاقه‌مندیم صحبت‌هایشان را دنبال کنیم. یکی از این هنرمندان سعید پیردوست، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون است که این روزها خانه‌نشین شده است. این هنرمند پیشکسوت در گفت‌وگو با مهر درباره شرایط کاری خود این‌طور توضیح داده که این روزها همچنان به دلیل کرونا در منزل به سر می‌برد و گفته امیدواریم امسال اوضاع رو به راه شود تا جایی که در توان‌مان هست بتوانیم در خدمت مردم باشیم و کاری انجام دهیم. انصافا دوستان همواره به بنده لطف داشته‌اند و برای کار با من تماس گرفته‌اند اما به دلیل شرایط کرونایی عذرخواهی کرده‌ام. وی درباره دلتنگی خود برای فضای کار در سینما و تلویزیون گفت: مگر می‌شود آدم عشق خود را نبیند و دلش برای او تنگ نشود؟ بالاخره سینما و تلویزیون عشق ما بوده و هستند. امیدوارم تا وقتی عمری داریم بتوانیم در خدمت مردم باشیم. ما که لطف و محبت مردم را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم. همه لطف دارند و برخی تماس هم می‌گیرند چرا کار نمی‌کنید اما واقعا شرایط به‌گونه‌ای است که باید ملاحظه سن و سال خود را بکنیم. در شرایطی هستیم که اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ دهد، دیگر نمی‌توانیم آن را جبران کنیم. ما در این مدت عزیزترین کسان‌مان را از دست دادیم.

پیردوست با اشاره به اظهارات بازیگرانی مانند سحر زکریا درباره کیفیت همکاری با مهران‌مدیری توضیح داد: من احترام زیادی برای خانم‌زکریا قائل هستم و او را هنرمند بسیار خوبی می‌دانم اما از او گله‌مندم. بالاخره من هم تا مدتی با مهران مدیری همکاری می‌کردم و از جایی به بعد نشد که همکاری داشته باشیم یا نقشی برای من نداشتند یا به هر دلیلی من نمی‌توانستم در پروژه‌ها حضور داشته باشم. معتقدم آدم نباید از این زاویه گله‌مند شود. همیشه باید فکر کنیم شاید شرایط این‌گونه رقم خورده است.

فاطمه عودباشی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها