گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین طی گزارشی به شورای حقوق بشر اعلام کرد، شرایط فلسطین اشغالی در سطح آپارتاید است.
کد خبر: ۱۳۵۹۵۸۶

به گزارش جام جم آنلاین، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مایکل لینک، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین در خلاصه گزارشی که قرار است مه سال جاری میلادی رسما ارائه شود، اعلام کرد: شهروندان اسرائیلی و فلسطینی در یک ساختار واحد که حقوق و مزایا در آن بر اساس قومیت و نژاد تقسیم می‌شوند، زندگی می‌کنند و در این ساختار حاکمیت یک گروه خاص بر گروه دیگری تضمین شده است.

در خلاصه گزارش این مسؤول سازمان ملل آمده است: اسرائیل به یک گروه نژادی خاص حقوق، مزایا و امتیازات زیادی را بخشیده در حالیکه یک گروه دیگر را عامدانه نادیده گرفته و آنها را پشت دیوارها، ایست‌های بازرسی و در یک حکومت نظامی دائمی رها کرده و این حاکی از وجود آپارتاید است.

لینک در گزارش جدید خود به گزارش ماه گذشته عفو بین الملل اشاره کرد که در آن نیز رژیم صهیونیستی به اعمال سیاست آپارتاید در حق فلسطینی‌ها متهم شده بود.

در آن گزارش عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته بود به جرائم مربوط به نژادپرستی در اراضی فلسطینی‌ها رسیدگی کند و همچنین از تمامی کشورها خواسته بود در انجام تحقیقات از تمامی عاملان این جنایات ضد بشری و محاکمه آنها همکاری کنند.

گزارش مایکل لینک در حالی منتشر شد که رژیم صهیونیستی تلاش بسیاری برای مقابله با انتشار آن انجام داده است. در ژانویه سال جاری میلادی بیانیه‌ای از وزارت خارجه این رژیم افشا شد که نشان داد این رژیم برای اخلال در کار گزارشگر ویژه سازمان ملل تلاش بسیاری کرده و مقامات اسرائیلی به نیروهای حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود به اراضی اشغالی را نداده‌اند.

صالح حجازی، معاون مدیر برنامه‌های خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان ملل در این رابطه گفت: نتایجی که گزارشگر ویژه سازمان به آنها دست یافته، مطالب مهمی بوده و در مقطع زمانی مناسبی برای یک اتفاق نظر جهانی گسترده‌تر درباره اینکه مقامات اسرائیلی مرتکب جنایت نژادپرستی علیه فلسطینی‌ها می‌شوند، ارائه شدند.

وی افزود: نهادهای حقوق بشری فلسطینی همواره در طول سال‌های گذشته شرایط موجود در اراضی فلسطینی را آپارتاید توصیف می‌کردند و این گزارش به منزله یک نقطه عطف تاریخی برای اعتراف به وضعیت میلیون‌ها فلسطینی در مناطق یاد شده است.

معاون مدیر برنامه‌های خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان ملل در ادامه گفت: اسرائیل در ماه‌های اخیر به جای اینکه به اتهامات بزرگ مطرح شده از سوی نهادهای حقوق بشری و در حال حاضر سازمان ملل رسیدگی کند، بر تلاش‌های خود برای کنترل بر هر فردی که از واژه نژادپرستی و آپارتاید استفاده کرده و علیه این رژیم صحبت کند، افزوده و تنها در پاسخ این اتهامات مدعی شده که آنها بی‌اساس و جانبدارانه هستند.

حجازی در ادامه گفت: این گزارش، نیاز جامعه بین الملل به پذیرش نتایج به دست آمده از سوی نهادهای حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل و پذیرش وجود آپارتاید اسرائیلی به ویژه از سوی کشورهای هم‌پیمان با این رژیم را نشان می‌دهد.

در پی انتشار این گزارش، جنبش حماس از آن استقبال کرده و از درخواست مطرح شده در آن برای آغاز اقداماتی فوری از سوی جامعه بین‌الملل برای کمک به توقف این جنایات و حمایت از حقوق فلسطینی‌ها تقدیر کرد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها