گفتگو با حسن عابدینی سرپرست خبرگزاری صداوسیما

صفر تا 100 تغییرات در بخش‌ های خبری

داوود نعمتی انارکی، کارشناس رسانه و عضو هیات علمی و دانشیار روزنامه‌نگاری دانشگاه صداوسیما:

حذف فعالیت‌ های موازی با تحولات ساختاری در اخبار صداوسیما

مدت‌هاست که ضرورت تحولات ساختاری در اخبار صداوسیما از سوی صاحبنظران و کارشناسان ارتباطات و رسانه مطرح شده و این‌که صداوسیما باید روند تهیه خبر، پردازش و انتشار آن را اصلاح کند و تغییراتی را پدید آورد مورد تاکید بوده است، زیرا روندی که وجود داشت قدیمی و تقریبا غیرحرفه‌ای بود.
کد خبر: ۱۳۵۸۳۳۶

هرچند نحوه ارائه و شکل و فرم در مقاطعی تغییراتی کرده بود اما این تغییرات باید ساختاری و همه‌جانبه می‌بود تا بتواند مخاطب را جذب کند. به نظر می‌رسد در دور جدید فعالیت‌های رسانه ملی این اهتمام پدید آمده که تحولات ساختاری و محتوایی در خبر شکل گیرد. آنچه اخیرا در مورد ادغام برخی بخش‌های خبری یا حذف برخی فعالیت‌های موازی شکل گرفته، به اعتقاد من از گرایش رسانه به رویکرد حرفه‌ای و خروج از رویکرد صرفا سیاسی و سازمانی حکایت دارد. در رویکرد حرفه‌ای دیگر ضرورتی ندارد که مثلا برای تهیه یک خبر حوزه‌های خبرگیری سازمان مثل شبکه خبر، خبرگزاری صداوسیما و باشگاه خبرنگاران به‌طور موازی نسبت به تهیه خبر اقدام کنند و هرکدام گروه جدایی برای تهیه آن بفرستند. این می‌تواند به شکل متمرکز انجام شود و فعالیت هریک از این حوزه‌ها به شکل تخصصی و بر مبنای میزهایی که برایشان تعریف می‌شود انجام گیرد که باعث می‌شود هم به شکل حرفه‌ای و تخصصی‌تر به رویدادهای بیشتر ورود پیدا کنند و هم از موازی‌کاری اجتناب ورزند؛ چیزی که در این سال‌ها شاهد آن بودیم.

نکته دیگر آن‌که در ادغام برخی بخش‌های خبری و تقسیم کاری که برای بخش‌های خبری انجام شده، به نظر در آینده نتیجه مطلوبی را شاهد خواهیم بود. اگر دقت کنیم، متوجه می‌شویم که بخش‌های خبری صداوسیما عمدتا اخبار را به‌صورت کاملا تکراری پخش می‌کردند، هیچ رقابتی بین آنها وجود نداشت و خبر را عین هم پخش می‌کردند.

پس وقتی همه در محتوا عین هم هستند چه نیازی به وجود این بخش‌هاست؟ پس لازم است که درهم یا ادغام شوند، یا متفاوت یا حذف شوند. امید است این تغییرات باعث تنوع در پوشش اخبار شود، نوعی تفاوت را در محتوا و شکل ارائه پدید آورد و تفاوت‌ها برجسته شود، چراکه هر بخش خبری باید هویت خاص خود را داشته باشد.

یکی دیگر از نتایج این تغییرات را در فرآیند دروازه‌بانی خبر می‌بینم. به نظر می‌رسد با رویکرد تخصصی که بخش‌های خبری پیدا می‌کنند و از موازی‌کاری‌ها کاسته خواهد شد، نوع نگاه به پردازش و انتشار خبر با رویکرد دروازه‌بانی سنتی نیز تغییر یابد و دروازه‌بانی خبر شکلی جدید و متناسب با شرایط زمانه پیدا ‌کند و این در جلب اعتماد مخاطب اثرگذار خواهد بود. درواقع در فرآیند جدید، خبررسانی رسانه در تقابل با مفهومی قرار می‌گیرد که دانستن را حق مردم نمی‌دانست. به بیانی دیگر من اقدامات خبر رسانه ملی را در این مفهوم خلاصه می‌کنم که رسانه ملی قصد دارد نقش خبری خود را تجدید، حرفه‌ای و تثبیت کند و در خوشبینانه‌ترین اظهارنظر باید عرض کنم نتیجه این تغییرات را برای رسانه و جلب اعتماد مخاطب مفید ارزیابی می‌کنم. با وجود این باید توجه کرد که در فرآیند اعمال تغییرات، ارزیابی آن نیز مورد توجه باشد تا نتیجه مثبتی را به همراه داشته باشد و نقطه‌ضعف‌های احتمالی برطرف شود.

رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها