در نشست خبری عوامل برنامه ثریا مطرح شد

ویژگی بارز برنامه «ثریا» جرات است

نشست خبری عوامل برنامه «ثریا» با حضور حسین قرایی مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما، محسن مقصودی تهیه‌کننده و مجری، محسن حاج‌کرمی مجری طرح و جانشین تهیه‌کننده، داود مبصری مدیر تیم پژوهش و مستندساز، اسماعیل سهرابی مدیرتولید برنامه تلویزیونی، شهاب‌الدین کاگنج مدیر هنری و گرافیک و داریوش چیوایی مجری دوم و پژوهشگر این برنامه در ساختمان روابط عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۵۵۷۶۴

به گزارش جام جم، در ابتدای این مراسم حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما ضمن تقدیر از عوامل این برنامه گفت: نام برنامه «ثریا» یک نام عمیق و خلاقانه است. اگر بیننده برنامه «ثریا» باشید خواهید دید که این برنامه همانند نامش یک برنامه با عمق نگاهی بالا و خلاقانه است. ویژگی بارز برنامه «ثریا» جرات است. جرات رفتن به سمت تازگی و نوع جدید برنامه‌سازی و جرات بیان حرف حق این برنامه را نسبت به دیگر برنامه‌های سازمان شاخص کرده است. برنامه ثریا طی ده سال گذشته در راه انقلاب و بیانات رهبری گام برداشته و اکنون هم با توجه با بیانات مقام معظم رهبری که درباره جهاد تبیین که فرمودند می‌تواند یکی از برنامه‌ها پیشرو در این امر باشد. به عنوان یکی از علاقه‌مندان به برنامه ثریا از دوستان و عوامل این برنامه می‌خواهم که این برنامه را همچنان پر جرات و خلاقانه ادامه دهند.

در ادامه این نشست محسن مقصودی تهیه‌کننده و مجری برنامه ثریا درباره چگونگی شکل‌گیری این برنامه گفت: برنامه ثریا ده‌ساله شد و اسفند ماه سال ۹۰ بود که این برنامه با شعار دیده‌بانی پیشرفت‌های ایران ساخته شد. این‌که تاکنون چقدر در به عمل رساندن این شعار موفق بوده‌ایم را مردم و مخاطبان باید قضاوت کنند.

وی ادامه داد: تمام بچه‌هایی که این ده سال با برنامه ثریا همکاری داشتند به صورت جهادی، مخلصانه و گمنام کار کرده‌اند وما در این برنامه تمام سعی خود را به کار گرفتیم تا پیگیر مطالبات مردم باشیم. سعی کردیم به مسؤولی باج ندهیم و شان رسانه ملی را حفظ کنیم، از سنگ‌اندازی‌ها نترسیم و زبان مردم باشیم. ما رسانه انقلاب بودن را به همه چیز ترجیح دادیم، چون‌ شان مردم ایران عزیز خیلی بیش از این است و امیدوارم مردم طی این سال‌ها از ما راضی بوده باشند.

رویکرد «ثریا» به دولت‌ها بستگی ندارد

مقصودی با اشاره به مطالبه‌گری این برنامه از دولت‌ها تشریح کرد: طی این ده سال تولید برنامه «ثریا» تاکنون سه رئیس جمهور آمده و رفته‌اند. اما رویکرد این برنامه با تغییر دولت‌ها تغییر نکرده و همچنان مطالبه‌گری هدف اصلی این برنامه بوده است. ما در این برنامه هرجا که باید از پیشرفت‌ها گفته می‌شد گفته‌ایم و هر گاه هم مشکلاتی وجود داشته است بدون نگاه سیاسی به دولت‌ها مطالبه کرده‌ایم. سعه صدر مسؤولان دولتی خوب نیست و امیدوارم در دولت جدید این رویکرد را با برنامه‌هایی چون ثریا متفاوت باشد.

وی اظهار کرد: در دولت گذشته و به دلیل فشارهایی که به سازمان صدا و سیما و شبکه یک وارد شد برنامه ثریا یکسال به صورت ضبط شده روی آنتن رفت، در چندین مقطع برنامه متوقف شد اما تولید برنامه ثریا و پخش مستندها ادامه داشته است. در اینجا از تمام مدیرانی که طی این سال‌ها از ثریا حمایت کردند تشکر می‌کنم. ثریا در بحث برجام، نظام سلامت و خیلی از موضوعات دیگر به صورت یک برنامه مطالبه‌گر ورود کرد و به همین دلیل در آن مقطع به شدت تحت فشار بود. مقصودی با اشاره به فشارهای بیرون از سازمان صدا و سیما برای تعطیلی این برنامه گفت: در اوایل شروع برنامه «ثریا» مستندی درباره تعطیلی شرکت نساجی مازندران پخش شده بود که رئیس جمهور وقت به آن اعتراض کرده بود. در این مستند به‌عدم دریافت حقوق کارگران این شرکت اشاره شده بود. رئیس جمهور (احمدی‌نژاد) در آن دوران روی گلایه مردم خیلی حساس بود. در اوایل فکر نمی‌کردیم وقتی صریح سراغ کاستی‌ها برویم با چنین واکنش‌هایی روبه‌رو خواهیم شد.

سنگین‌ترین فشارها از طرف دولت قبلی به «ثریا» وارد شد

وی ادامه داد: در دولت گذشته هرهفته باید پاسخگو بودیم که چرا به کاستی‌ها پرداختیم و سنگین‌ترین فشارها از طرف دولت قبلی به برنامه «ثریا» وارد شد. مستند «شطرنج با گرگ‌ها» که به موضوعات برجام پرداخته بود به مذاق دوستان دولت خوش نیامده و ما را به شدت تحت فشار قرار داده بودند. در دولت احمدی نژاد هم فشارهایی برای تعطیلی یا توقف این برنامه وجود داشت اما در دولت روحانی این فشارها بیش از اندازه بود تا جایی که ما را از پژوهشگاهی که در آن حضور داشتیم بیرون کردند و چندماهی جایی برای تولید برنامه نداشتیم. اما این تعطیلی‌های اجباری برای ما برکت‌های زیادی داشت و همانگونه که انقلاب اسلامی با عنایت خدا پیشرفت کرد، ماهم پیشرفت کردیم. تمام بچه‌های ما گمنام کار می‌کنند و ما در برنامه «ثریا» تیتراژ نداریم.

وی افزود: دهه دوم برنامه ثریا آغاز دوباره‌ای برای ما خواهد بود و با بحثی که رهبر درباره جهاد تبیین فرمودند راه تازه‌ای برای ما باز شده است. امروز بحث‌های خوبی در ۱۶۲ با مردم برای ما پیش آمد و اگر بتوانیم ۳ماه یکبار مستقیم با مردم صحبت کنیم قطعا در ادامه برای ما دستاوردهای خوبی خواهد داشت. برنامه ثریا تمام سعی خود را کرده است تا در مقابل این فاصله طبقاتی به وجود آمده بایستد و قانون‌ها و سیاست‌هایی که باعث تبعیض می‌شوند را بررسی کند. حضرت آقا هم فرمودند که از لحاظ عدالت اجتماعی در انقلاب اسلامی جا مانده‌ایم و عقب هستیم. ما همیشه سعی کردیم در بحران‌ها همراه مردم باشیم و از سیل‌ها، زلزله‌ها و حوادث طبیعی مستندهایی ساخته شد و در دوران بحران‌های پیش آمده به دنبال پاسخگویی از مسؤولان مربوط بودیم. درباره موضوعات دفاعی و دستاوردهای نظامی هم مستندهای خوب و جامعی در برنامه «ثریا» ساخته شده است. در حوزه برون مرزی هم چندین برنامه به کشورهای همسایه و محور مقاومت پرداختیم که خیلی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

مقصودی در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: رسانه‌های دیده‌بان باید مستقل باشند و در بدنه دولت‌ها ورود نکنند. ما پیشنهادهای زیادی در دولت‌های مختلف داشتیم اما هیچگاه از مطالبه‌گری دست نکشیدیم. عوامل برنامه ثریا هیچگاه از آنتن زنده تلویزیون سوء‌استفاده نکرده و ما فقط پلی بین مردم و مسؤولان هستیم. آقای پیمان جبلی دردوره حضور در معاونت برون‌مرزی رسانه ملی، نگاهی متفاوت و حمایت‌گر به برنامه ثریا داشت و برای عوامل برنامه قوت قلب بود. امیدوارم در دوره ریاست آقای جبلی در سازمان صدا و سیما رویکرد مطالبه‌گری و عدالتخواهی بیشتر شود.

یک تلاش انقلابی

محسن حاج‌کرمی، مجری طرح و جانشین تهیه‌کننده برنامه ثریا در ادامه این نشست گفت: تاکنون حدود ۴۸۰ برنامه و مستند در ثریا روی آنتن شبکه یک سیما رفته است. در حوزه‌های مختلف مستند‌هایی ساخته شده و سعی کردیم در کنار اشاره به مشکلات موجود به دستاوردهای انقلاب اسلامی هم پرداخته شود. برنامه «ثریا» نتیجه یک تلاش جمعی و انقلابی است. هدف برنامه «ثریا» این‌ بوده که بتوان یک مبحث سخت را به زبان رسانه که مخاطب هم آن را درک کند بیان کرد.

داود مبصری مدیر تیم پژوهش و مستندسازبرنامه ثریا هم به وجه تمایز برنامه ثریا با دیگر برنامه‌ها گفت: صراحت در گفتار و پرداخت تخصصی به موضوعات وجه تمایز برنامه «ثریا» با دیگر برنامه‌هاست. برای هر برنامه پژوهش‌های زیادی انجام و صورت می‌گیرد تا صحبتی که مطرح می‌شود کارشناسی شده باشند. منافع مردم و منافع ملی برای ما در برنامه ثریا از اهمیت زیادی برخوردار است و در هیچ برنامه‌ای حق مردم و منافع ملی را به فشارهای بیرونی یا اخبار دروغ ترجیح ندادیم.

داریوش چیوایی مجری دوم و پژوهشگر برنامه «ثریا» در پایان این نشست اظهار داشت: «ثریا» یک برنامه مساله‌محور است و ما از این فرصت استفاده کردیم تا در این برنامه به مسائلی اشاره شود که باری از دوش مردم برداشته شود و از مشکلات آنها کاسته شود. کپرنشین‌های سیستان و جنوب تا زاعه‌نشین‌های اطراف تهران مخاطبان برنامه «ثریا» هستند و ما برای رسیدن صدای آنها به مسؤولان تلاش می‌کنیم. نگاه ما در برنامه ثریا نگاه به تامین منافع ملی است. دولت‌ها برای ما تفاوتی ندارند و این‌که بتوانند در راه خدمت به مردم حرکت کنند برای ما جای مسرت و خوشحالی است.

احمدرضا معراجی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها