ضرورت اساسی‌ سازی حقوق رسانه

رسانه در بستر اجتماع شکل می‌گیرد، در همین بستر رشد می‌کند و تحولاتش نیز همین‌گونه است؛ مانند هر پدیده اجتماعی، رسانه موضوع دانش حقوق قرار می‌گیرد چه آن‌که مهم‌ترین کارکرد این دانش، تنظیم روابط اجتماعی است که رسانه‌ها در عصر حاضر نقشی بزرگ در این روابط به عهده دارند.
کد خبر: ۱۳۵۵۲۵۱

از سوی دیگر، قانون اساسی در هر جامعه سیاسی به‌مثابه مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع توزیع قدرت و تضمین حقوق نقشی اصیل در نظم‌دهی روابط متعدد و پیچیده کنشگران در یک جامعه - اعم از کارگزاران حاکمیتی و شهروندان- است و ازاین‌رو نمی‌تواند نسبت به رسانه موضعی نداشته باشد.

قانون اساسی ما نیز مستقیم و غیرمستقیم رسانه را مورد توجه قرار داده است، چه در مقدمه قانون اساسی با عنوان (وسایل ارتباط‌ جمعی) و چه در بند دوم اصل سوم که بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی را از طریق ابزارهایی مانند رسانه‌ها جزو تعهدات دولت قرار داد و چه در اصل ۱۷۵ در ذیل فصل اختصاصی با عنوان صداوسیما که می‌توان به این فهرست افزود.

این توجه تدوین‌کنندگان قانون اساسی نشان می‌دهد رسانه تنها ابزاری فنی نیست و نمی‌توان با نگاه صرف فنی موضوعات و مسائل رسانه را مورد توجه قرار داد، همچنان‌که نگاه‌های تک‌بعدی دیگر نیز به موضوعات رسانه‌ای نگاهی ناکارآمد است.

رسانه موجودی زنده در جامعه است و به این پدیده زنده باید نگاهی جامع داشت اما نکته مهم در این میان آن است که نگاه قانون اساسی باید در همه این نگاه‌ها موردتوجه قرار بگیرد و این همان نکته‌ای است که با عنوان اساسی‌سازی حقوق رسانه‌ای از آن یاد می‌کنیم.

اساسی‌سازی جنبشی اندیشه‌ای است که با هدف حمایت از حقوق و آزادی‌های بنیادین شهروندان و نیز نفوذ مفاهیم حقوق اساسی در دیگر پدیده‌های اجتماعی مطرح شده است و اکنون با مفاهیمی مانند اساسی‌سازی حقوق کار و حقوق اداری و... مواجه هستیم.

خوشبختانه جای امیدواری است که همایش حقوق و رسانه که با همت معاونت حقوقی و امور مجلس صداوسیما با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی برگزار می‌شود، بتواند در انجام این رسالت مهم نقش‌آفرینی کند، زیرا همچنان که ابتدای مقدمه قانون اساسی آمده است: «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبین نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی است».

سید احمد حبیب نژاد - دانشیار دانشگاه تهران و عضو شورای علمی همایش ملی حقوق و رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها