امنیت در فضای مجازی به‌ خصوص ارزهای دیجیتال همواره از موضوعات بحث‌برانگیز در دنیا بوده‌است. براساس تجزیه ‌و ‌تحلیل‌هایی که توسط شرکت MarketsandMarkets صورت گرفته، اندازه بازار دیجیتال در سال 2021 در حدود 1.6 میلیارد دلار است که پیش‌بینی ‌می‌شود این ارزش تا سال 2026 به بیش از 2میلیارد دلار برسد.
امنیت در فضای مجازی به‌ خصوص ارزهای دیجیتال همواره از موضوعات بحث‌برانگیز در دنیا بوده‌است. براساس تجزیه ‌و ‌تحلیل‌هایی که توسط شرکت MarketsandMarkets صورت گرفته، اندازه بازار دیجیتال در سال 2021 در حدود 1.6 میلیارد دلار است که پیش‌بینی ‌می‌شود این ارزش تا سال 2026 به بیش از 2میلیارد دلار برسد.
کد خبر: ۱۳۵۳۶۶۴

از آنجا که هیچ مؤسسه مالی نمی‌تواند بر نحوه انجام تجارت در حوزه بلاکچین نظارت کند، کلاهبرداران ‌می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند و تمام پول‌های افراد را به‌راحتی به‌دست آورند. اگر کنجکاو هستید که بدانید چطور در حوزه بلاکچین از ما کلاهبرداری ‌می‌کنند این گزارش را تا انتها بخوانید.

انواع کلاهبرداری با ارز دیجیتال

به طور کلی، کلاهبرداری‌ های ارز دیجیتال به دو دسته تقسیم ‌می‌شوند: ابتکاراتی به هدف دسترسی به کیف پول فرد یا اعتبارنامه‌های احراز هویت فرد. این به معنای این است که کلاهبرداران سعی ‌می‌کنند اطلاعاتی را به‌دست آورند که به آنها امکان دسترسی به کیف پول دیجیتال یا انواع دیگر اطلاعات خصوصی مانند کدهای امنیتی را ‌می‌دهد. در برخی از موارد این شامل دسترسی به سخت‌افزار فیزیکی نیز ‌می‌شود. انتقال ارز دیجیتال به‌طور مستقیم به یک کلاهبردار به‌دلیل جعل هویت، سرمایه‌گذاری تقلبی یا فرصت‌های تجاری یا با استفاده از سایر ابزارهای مخرب دیگر.

DeFi Rug Pulls: چنین کلاهبرداری‌هایی با سرمایه‌گذاری افراد اتفاق ‌می‌افتد که از طریق پروژه‌های DeFi جذب این نوع سرمایه‌گذاری‌ها ‌می‌شوند. این پروژه که توسط کلاهبرداران ایجاد شده‌است، آینده روشنی را به سرمایه‌گذاران نوید ‌می‌دهد، هنگا‌می‌که ‌کلاهبرداران سرمایه کافی را به‌دست آورند، صاحب این پروژه به همراه توسعه‌دهندگان سرمایه را بر‌می‌دارند و فرار ‌می‌کنند و این امر باعث ‌می‌شود که افراد معمولی که در این پروژه ‌سرمایه‌گذاری کرده‌اند در معرض ضرر مالی، از دست دادن اطلاعات شخصی و... قرار بگیرند.

کلاهبرداری از طریق شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌ها یا وبسایت‌های جعلی: افراد کلاهبردار به‌خوبی ‌می‌دانند که رسانه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها بخش اجتناب‌ناپذیری از زندگی افراد شده‌اند.

آنها از شبکه‌های اجتماعی ‌می‌توانند برای سرقت اطلاعات با ایجاد پروفایل‌های جعلی در فیسبوک، اینستاگرام یا توییتر استفاده کنند. سپس کلاهبرداران پیشنهادها مختلفی را در فضای رسانه‌های اجتماعی تنها با هدف جذب افراد به پرداخت پول پخش ‌می‌کنند.

اگر کلاهبرداران احساس کنند که افراد در مورد پیشنهادات آنها قانع نشده‌اند سعی ‌می‌کنند با استفاده از ارائه تسهیلات مالی مانند تخفیف، بازپرداخت نقدی مطابق با انتخاب و سلیقه افراد، آنها را قانع کنند. علاوه بر این موارد، آنها سعی ‌می‌کنند با ایجاد حس شوخ‌طبعی، مهربانی و هوش شما را جذب خودشان کنند. بنابراین، به جای این‌که قربانی این کلاهبرداری‌های نامشروع شوید بهتر است با نپذیرفتن درخواست‌های آنها از کلاهبرداری که به‌صورت آنلاین صورت ‌می‌گیرد دوری کنید.

طرح‌های ‌سرمایه‌گذاری رمزنگاری ناخواسته: این نوع کلاهبرداری از طریق طرح‌های Ponzi یا طرح‌های هر‌می ‌و مواردی از این دست صورت ‌می‌گیرد و کلاهبردارانی که از این طریق قصد کلاهبرداری از افراد را دارند سعی ‌می‌کنند از طریق ذکر برخی توصیفات و تأییدیه‌های افراد مشهور که قانونی و ایمن نیستند به توجیه قانونی بودن کار خود بپردازند سپس این افراد پس از این‌که شما اولین پرداخت از طریق ارز دیجیتال به حساب مجازی آنها را انجام دادید، شما را با وعده‌های مزایای بلندمدت در دا‌می ‌بزرگ خواهند انداخت.

پیشنهادات شغلی مبتنی بر ارز دیجیتال: آیا تصمیم گرفتید که یک پیشنهاد شغلی مبتنی بر ارز دیجیتال را بپذیرید در صورتی که درباره شرکت یا منبع موجود به خوبی تحقیق نکرده‌اید؟ اگر این‌طور باشد احتمال کلاهبرداری بسیار بالا خواهد بود. روش کار این نوع کلاهبرداران به این صورت است که ابتدا به شما پیشنهادات شغلی مانند طراح محصول، ماینر، ‌سرمایه‌گذار ارز دیجیتال را پیشنهاد ‌می‌دهند. اکنون، کلاهبرداران هزینه‌های اضافی را درخواست ‌می‌کنند تا بتوانید برای آن شغل انتخاب شوید. اگر با چنین پیشنهاد شغلی روبه‌رو شدید دست نگه دارید. زیرا به محض پرداخت به کیف پول ارز دیجیتال آنها یا هر حالت دیگری آنها شروع به باجگیری ‌می‌کنند و به شما خواهند گفت که تمام اطلاعات شخصی شما در اختیار آنهاست و ‌می‌توانند در رسانه‌های اجتماعی آن را فاش کنند. بنابراین قبل از این‌که چنین پیشنهادات شغلی را قبول کنید ابتدا در مورد اعضای تیمی‌که چنین مشاغلی را پیشنهاد ‌می‌دهند به‌خوبی تحقیق کنید.

کلاهبرداری تعویض سیمکارت: این نوع کلاهبرداری تعویض سیمکارت که در بازار به نام کلاهبرداری‌های SIM Hijacking/SIM Jacking نیز شناخته ‌می‌شود، به کلاهبرداران و هکرها کمک ‌می‌کند راه دیگری برای ورود به کیف پول یا حساب ارز دیجیتال شما بیابند. آیا تا به حال به این نوع کلاهبرداری فکر کرده‌اید؟

تمام اطلاعات شخصی مانند ایمیل، آدرس منزل یا شماره تلفن فرد را از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام پیدا ‌می‌کنند. سپس آنها ارائه‌دهنده خدمات سیمکارت یا شماره تلفن شما را شناسایی ‌می‌کند و با او تماس می‌گیرند و دقیقا مانند شما صحبت ‌می‌کنند. هدف آنها از این کار انتقال شماره شبا به سیمکارت دیگری ‌می‌باشد. پس از اتمام کار، به جای این‌که شما را از طریق ایمیل‌های فیشینگ مورد هدف قرار دهند. وارد کیف پول یا حساب ارز دیجیتال شما ‌می‌شوند و در کسری از ثانیه کیف پول شما را کاملا تخلیه ‌می‌کنند.

فرصت‌های جدید کلاهبرداری با ICO و NFT: با ظهور و پیدایش ‌سرمایه‌گذاری‌های جدید مبتنی بر رمزنگاری مانند پیشنهادات اولیه سکه (ICO) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) افراد با هدف کسب سرمایه بیشتر به سمت آنها می‌روند. اگرچه ‌سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر رمزنگاری یا فرصت‌های تجاری ممکن است سودآور به نظر برسد اما همیشه واقعیت این‌گونه نیست. به‌عنوان مثال، برخی از کلاهبرداران با ایجاد وبسایت‌های جعلی برای ICO به کاربران دستور ‌می‌دهند ارزهای دیجیتال را به یک کیف پول واریز کنند.

Pump And Dump: این طرح pump and dump  وضعیتی را نشان می‌دهد که در آن فرد یا گروهی از افراد قصد دارند با پمپاژ یک دارایی در بازار به سود دست پیدا کنند. اصطلاح پمپاژ به معنای خرید مقادیر زیادی سکه برای بالا بردن تقاضا و قیمت سکه مربوط است.

این افراد پس از انجام این کار، دارایی‌ها را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند تا بازده سرمایه‌گذاری بالاتری داشته باشد. در این روش کلاهبرداران از پویایی بازار عرضه و تقاضا سوءاستفاده می‌کنند تا سرمایه‌گذاران را وادار کنند که تغییرات قیمت را به عنوان یک روند عادی در نظر بگیرند.

معصومه سعادت - خبرنگار / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها