شما چند سال دارید؟ سن واقعی بدن شما چقدر است؟ آیا تفاوتی بین سن بیولوژیک و سن تقویمی وجود دارد؟
کد خبر: ۱۳۵۱۷۱۴

به گزارش جام جم آنلاین، موضوع سن بیولوژیکی در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری بین متخصصان و مردم عادی پیدا کرده است. حالا دیگر می‌دانیم سن انسان می‌تواند چیزی متفاوت از آنی باشد که وضعیت جسمی و روحی او نشان می‌دهد.

منظور از محاسبه سن واقعی بدن چیست؟

محاسبه سن بدن می تواند راهی برای دانستن این موضوع باشد که آیا شما زندگی سالم و پرنشاطی داشته‌اید یا نه باشد، اما این یک سنجش دقیق و بر مبنای یک امر علمی نیست و همچنین جایگزین تشخیص حرفه‌ای نمی شود.

محاسبه سن واقعی شما که به آن سن تقویمی نیز گفته می شود آسان است، اما گرفتن یک عدد برای سن بیولوژیکی شما شامل گذراندن لیستی از آزمایش های بدنی و ارزیابی سبک زندگی فعلی شما می‌باشد.

عددی که دریافت می‌کنید می تواند چیزهای زیادی را در مورد عادات سلامتی شما بگوید و می‌تواند در تعیین چگونگی ایجاد تغییر در زندگی مفید باشد، خصوصاً اگر می خواهید با افزایش سن تقویمی سن بیولوژیکی شما پایین بیاید!

روش 1 برای محاسبه سن واقعی بدن

تشخیص سن بیولوژیکی با آزمایش شرایط فیزیکی

1. میزان نبض استراحت خود را پیدا کنید. قلب یکی از مهمترین اندام های بدن است و قلبی با شرایط کاملاً سالم قسمت عمده ای از یک حال و رفاه عمومی خوب است. قلب طبیعی معمولاً بین 60 تا 100 بار در دقیقه می زند. ضربان قلب شما در حالت ایده آل نباید در هنگام استراحت سریعتر و کندتر از این باشد، اگرچه برای برخی از ورزشکاران خاص در هر دقیقه کمتر از 50 هم می شود. دو انگشت اول دست راست خود را در داخل مچ دست چپ دقیقاً زیر انگشت شست، روی یکی از شریانهای اصلی قرار دهید. شما باید نبض خود را احساس کنید. تعداد ضربان‌های قلب را برای 15 ثانیه بشمارید و سپس آن تعداد را در عدد 4 برای ضربان‌های قلب خود در دقیقه ضرب کنید.

به طور کلی، میزان نبض استراحت کمتر، نشان می‌دهد که قلب شما قوی است. ضربان قلب بالاتر به این معنی است که قلب شما برای انجام همان مقدار کار مجبور است بیشتر کار کند، ضعیف تر و کمتر کارآمد(موثر) است.اگر ضربان استراحت شما 100 ضربان در دقیقه یا بیشتر است، عدد 1 را به سن تقویمی اضافه کنید.

2. انعطاف پذیری خود را آزمایش کنید. هنوز هم می توانید انگشتان پای خود را لمس کنید؟انعطاف پذیری با افزایش سن کاهش می یابد و می تواند در بدن افراد مسن توسط تعدادی از عوامل مانند افزایش کم آبی، تغییر در ساختار شیمیایی بافت‌ها، از دست دادن فیبر عضلانی با فیبرهای کلاژن و افزایش رسوبات کلسیم محدود شود. انعطاف‌پذیری شما به شما احساس سلامتی کلی را می‌دهد.

روی زمین با پشتی صاف بنشینید، پاها را کنار هم قرار داده و دست ها را از سطح شانه مقابل خود به بیرون بکشید. کنار پاهایتان‌، نقطه‌ای را که درست زیر نوک انگشتان است، روی زمین مشخص کنید و سپس به آرامی به جلو بروید، پاها را صاف نگه دارید. جایی که نوک انگشتان شما به آن می رسد را علامت گذاری کنید و فاصله‌ی دو علامت را در اینچ اندازه بگیرید.

به کجا رسیدید؟ هرچه دورتر باشد بهتر است، زیرا این امر نشان می دهد که بدن شما هنوز شاداب و جوان است.اگر توانستید به کمتر از 12 سانتی متر برسید، یکی را اضافه کنید. اگر 24 سانتی متر یا بیشتر دارید یکی را کم کنید. اگر بین 12 تا 24 سانتی متر بودید نه اضافه کنید و نه کم کنید.

3. قدرت خود را بسنجید. چقدر قوی هستی؟ به طور کلی، افراد تا سن حدود 30 سالگی عضله بدست می آوردند و میتوانند عضله سازی بکنند. اما بعداً، به هر حال، ما شروع به از دست دادن توده عضلانی و از این رو، کاهش قدرت بدنی و فیزیکی می‌شویم. افراد بالای 30 سال که بی‌تحرک و بی فعالیت هستند می توانند در هر دهه 3 تا 5٪ از توده عضلانی خود را از دست بدهند و حتی افرادی ک دارای فعالیت بدنی نیز هستند مقداری را از دست می دهند.

این کاهش توده عضلانی - سارکوپنیا نامیده می شود - که به معنای از دست دادن قدرت و تحرک است و در افراد مسن می تواند خطر ضعف، افتادن و شکستگی استخوان را افزایش دهد. قدرت خود را بسنجید. تا آنجا که می‌توانید فشارهای اصلاح شده (روی زانو) را بدون توقف انجام دهید، بدن را در یک خط مستقیم نگه دارید و سینه خود را در فاصله 10 سانتی متر از زمین پایین بیاورید. این کار را ادامه دهید تا جایی که دیگر نتوانید آن را انجام دهید.

مانند انعطاف پذیری، هر چه قدرت بیشتر باشد بهتر است. اگر توانستید تعداد بالایی از ورزش های اصلاحی را انجام دهید، احتمالاً از نظر عضلانی و مقاومت بدنی بسیار خوب هستید.
اگر کمتر از 10 ورزش اصلاحی را انجام داده اید، 1 را اضافه کنید. برای 10-19 نه اضافه کنید و نه کم کنید. اگر به بیست ورزش اصلاحی رسیدید، 1 را کم کنید.بیش از 30 عدد دو عدد را کم کنید.

روش 2 برای محاسبه سن واقعی بدن

محاسبه سن سلامت بدن با اندازه گیری ترکیب بدنی

1. نسبت کمر به باسن خود را تعیین کنید. آیا فرم بدن شما بیشتر گلابی، سیب یا آووکادو است؟با بالا رفتن سن ما تمایل به افزایش وزن داریم و شکل فرد و به ویژه نسبت دور کمر به باسن او یک روش سریع برای ارزیابی توزیع چربی بدن است، که می‌تواند خطرات احتمالی سلامتی مانند فشار خون، دیابت و سکته مغزی و انواع سرطان و برخی دیگر را نشان دهد. اندازه گیری ران (در اینچ) را بر روی اندازه گیری دور کمر (در اینچ) تقسیم کرده و سپس دو عدد بدست آمده را تقسیم کنید. حتماً کمرتان را از حدود دو اینچ بالاتر از ناف و باسن خود را از وسیع‌ترین نقطه اندازه بگیرید.

برای اندازه گیری دور کمر به باسن، نسبت بیش از 1.0 در مردان و 85/0 در زنان نشان می‌دهد که شما مقدار بیش از حد ایده آل چربی بدن را در اطراف قسمت میانی بدن خود حمل می کنید.
اگر از نسبت پیشنهادی بیشتر شدید، 1 به نمره خود اضافه کنید.

2. شاخص توده بدن (BMI) خود را محاسبه کنید. شاخص توده بدن یا BMI، تقسیم وزن به کیلوگرم بر قد به متر، شما روش دیگری برای اندازه گیری میزان فرم بدن است. BMI بالا می‌تواند مقدار زیادی چربی بدن را نشان دهد و شما را در معرض مشکلات بهداشتی مرتبط با چاقی قرار دهد. برای محاسبه BMI ابتدا وزن خود را در پوند 45 ضرب کنید تا به کیلوگرم تبدیل شود. برای تبدیل آن به متر، قد خود را به اینچ ضرب در 0.025 کنید. طول قد خود را در خودش ضرب کنید و در آخر وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر قد خود تقسیم کنید. این BMI شماست. نتیجه 25 یا بالاتر اضافه وزن در نظر گرفته می شود.

برای افرادی که به ریاضی تمایلی ندارند، می توانند وب سایت هایی را بصورت آنلاین پیدا کنند که برایشان این محاسبه را انجام دهد.
اگر BMI زیر 18.5 (کم وزن) است، 1 را به نمره خود اضافه کنید. 2 را اضافه کنید اگر بین 25-29.9 (اضافه وزن) و 3 را اضافه کنید اگر بیش از 30 (چاق) باشد. اگر بین 18.5 تا 25 قرار گرفتید (سالم) 1 را کم کنید.

3. آنالیز چربی بدن را انجام دهید. دقیق‌ترین روش برای قضاوت در مورد ترکیب بدن (بیشتر از نسبت ران به کمر یا BMI) با تجزیه و تحلیل چربی بدن است و دقیق‌ترین روش برای این کار، امپدانس بیوالکتریک است. در طی چنین آزمایشی، که می‌توانید با یک مربی ورزشی نیز آن را انجام دهید، دراز می‌کشید و دو الکترود را روی پای خود قرار می‌دهید. سپس، یک جریان الکتریکی از طریق بدن شما ارسال می شود. این جریان بسیار کم است، شما حتی آن را احساس نخواهید کرد. این آزمایش سپس یک بازخوانی دقیق از مقدار چربی بدن شما در مقایسه با بافت‌های لاغر مانند عضله و استخوان و همچنین مقایسه متوسط ​​شما با دیگران را ارائه می‌دهد.

برای داشتن یک وضع و تعبیر مناسب، نباید در ساعات گذشته ورزش کرده باشید، از سونا استفاده کرده باشید یا الکل مصرف کرده باشید. چربی بدن زنان باید بیشتر از مردان باشد.

روش سوم برای محاسبه سن بیولوژیک

محاسبه سن واقعی با ارزیابی شیوه زندگی

1. خواب شبانه خود را محاسبه کنید. بدن انسان به خواب احتیاج دارد. خواب به مغز و بدن شما فرصت استراحت و ترمیم خود را می‌دهد، در حالی که کمبود خواب شما را در معرض خطر فشار خون بالاتر، بیماری های کلیوی، سکته مغزی و چاقی قرار می دهد. کمبود خواب همچنین عملکرد شناختی شما را هم مختل می کند. هر شب چقدر می خوابید؟ به طور متوسط ​​بزرگسالان به 7 تا 8 ساعت خواب در شب نیاز دارند. خوابیدن بطور مکرر کمتر از این ساعت می‌تواند شما را خسته و رنجور، خسته روحی و از لحاظ جسمی پیرتر کند.

اگر مرتباً بین 7-9 ساعت می‌خوابید، 5/0 را از نمره بدن خود کم کنید. اگر بین 5-6 ساعت خواب هستید یا اگر بیشتر از 9 ساعت در شب می خوابید، عدد 1 را اضافه کنید. اگر هر شب کمتر از 5 ساعت می خوابید 2 را اضافه کنید.

2. عادات منفی و بد خود را مشخص کنید. چه مقدار الکل می نوشید؟ اگرچه مقدار متوسط ​​الکل خوب است، یا حتی مفید است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند شما را در معرض خطر برخی سرطان ها، سکته ، فشار خون بالا، بیماری کبد و پانکراتیت قرار دهد. طبق گفته کلینیک مایو، نوشیدنی سالم بیشتر از یک نوشیدنی در روز برای زنان در هر سنی و دو بار در روز برای مردان 65 سال و بالاتر، این نوشیدنی برای افراد بالای 65 سال نیست. مقدار نوشیدنی برای آبجو متفاوت است (12 اونس مایع)، شراب (5 اونس) و مشروبات الکلی (1.5 اونس).

سیگار کشیدن چطور؟ علم پزشکی در این مورد کاملاً واضح است: هرگونه سیگار کشیدن (حتی دست دوم) برای سلامتی شما مضر است. افراط در مصرف سیگار یا الکل زیاد قطعاً سن بیولوژیکی شما را بالا می‌برد.

در صورت عدم نوشیدن الکل، 1 از نمره خود را کم کنید. اگر در دستورالعمل‌های توصیه شده روزانه قرار دارید، 0.5  را کم کنید. اگر بیش از دستورالعمل‌ها هستید، 2 را اضافه کنید.اگر سیگار نمی‌کشید و هرگز سیگار نکشیده اید، برای سیگار نکشیدن 3 نمره از خود کم کنید. اگر پنج سال یا بیشتر سیگار کشیدن را ترک کرده اید 2 نمره و اگر چهار سال گذشته آن را ترک کرده اید 1 نمره کم کنید. اگر در حال حاضر سیگار می کشید 3 نمره اضافه کنید.

3. تغذیه خود را بررسی کنید. چقدر غذای خوب می‌خورید؟ تغذیه مناسب سلامت عضلات، استخوانها، دندانها و اندامهای شما را حفظ می‌کند. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و فشار خون بالا را کاهش دهد. همچنین می‌تواند ذهن و بدن شما را هم پر انرژی نگه دارد.

منبع: سلام دنیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها