دو رفتار غیرحرفه‌ای یا به‌اصطلاح عامیانه دو گافی که مارک ویلموتس درخلال شکایت خود از فدراسیون فوتبال ایران بروز داده، سبب شده تیم حقوقی ایران امیدوار به شکسته شدن رای فیفا باشد.
کد خبر: ۱۳۴۹۳۴۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ورزش سه ، 27 مردادماه ۱۳۹۹ بود که فیفا پس از ماه‌ها وقفه در اعلام حکم پرونده دعوای حقوقی ایران با مارک ویلموتس، رای خود را اعلام و فدراسیون فوتبال ایران را موظف به پرداخت ۶میلیون و ۱۳۷ هزار یورو به سرمربی سابق تیم ملی تحت‌عنوان غرامت کرد. این درحالی است که ویلموتس تنها ۶۳ روز در خاک ایران حضور داشت و پیش از بازی با تیم ملی عراق نیز از حضور در تمرینات خودداری کرد.

این حکم اما خیلی‌زود با اعتراض فدراسیون فوتبال ایران همراه شد و با دخالت مسئولان بلندپایه کشوری تیم حقوقی جدیدی با حضور لعیا جنیدی، دکتر عمومی، تیمی از نهاد ریاست‌جمهوری، با همراهی مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون، مسعود سلطانی‌فر وزیر سابق ورزش و جوانان، به همراه روزبه وثوق احمدی رئیس سابق کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال شکل گرفت تا با توجه به ابهاماتی که در رفتار سرمربی بلژیکی دیده شد، نسبت به شکسته شدن رای صادره از سوی فیفا به دادگاه عالی ورزش اقدام شود. در ادامه تیم حقوقی فدراسیون فوتبال با حضور چهره‌های دیگری ازجمله علیزاده و یک وکیل صاحبنام  خارجی به نام وندیوس قدرت بیشتری گرفت و دفاعیه‌‍‌ای با بیش از هزارصفحه که شهادت برخی بازیکنان تیم ملی و مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون نیز در آن وجود دارد، با توجه به مصاحبه‌های سرمربی بلژیکی در مورد پیشنهاد از برخی تیم‌ها و عدم قبول آنها تهیه و تنظیم شد؛ موضوعی که می‌تواند ثابت‌کننده سوءنیت مارک ویلموتس برای غرامت گرفتن از ایران در مقابل داوران دادگاه عالی ورزش باشد.

درواقع ویلموتس به‌دلیل پرداخت نشدن مطالباتش در موعد مقرر که دوماه است و در تمام قراردادهای میان بازیکنان و مربیان با باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها وجود دارد، اقدام به شکایت علیه فدراسیون فوتبال ایران کرد و از فیفا علیه فدراسیون فوتبال حکم گرفت. اما چند ابهام در رفتار ویلموتس سبب شده تیم حقوقی جدید فدراسیون کار را امیدوارانه پیش ببرد؛ یکی از این اقدامات حضور او روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران پس از شکایت از فدراسیون در مصاف با عراق است، او البته بعدا این رفتار خود را خیرخواهانه عنوان کرده است.

در این میان اما بعضی بندهای قرارداد منعقدشده با ویلموتس -که بحث‌‌های زیادی نیز در رابطه با آن مطرح‌شده- ابهامات زیادی دارد؛ براساس بندهای ۲ و ۳ ماده ۵ قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با ویلموتس تحت‌عنوان «فسخ قرارداد»، چه فدراسیون به تعهدات خود پایبند نباشد و چه این عدم پایبندی به تعهدات از سوی سرمربی بلژیکی رخ دهد، باید از سوی فدراسیون فوتبال ایران حقوق سه‌ماه به‌عنوان خسارت به او پرداخته شود.

 

با تمام اینها تعللی که در اعلام رای از سوی قضات دادگاه عالی ورزش وجود دارد، مسئولان فوتبال ایران را امیدوار به شکستن رای کرده و پس از ارسال دفاعیه هزارصفحه‌ای تیم دفاعی فدراسیون فوتبال ایران، جلسه دادگاه طی سه‌روز برپا شده و شهود هم در حضور قاضیان دادگاه عالی ورزش، وندیوس  وکیل فدراسیون فوتبال و وکیل مارک ویلموتس شهادت داده‌اند، علی‌رغم بحث‌های بسیاری که در این‌باره میان قضات مطرح و شورهای زیادی که انجام‌ شده، اعلام حکم نزدیک به پنج‌مرتبه باتاخیر مواجه شده و با توجه به سنگینی غیرمعمول پرونده و ابهاماتی که وجود دارد، ممکن است همچنان شاهد تکرار این موضوع، یعنی به‌تاخیر افتادن اعلام رای باشیم.

فدراسیونِ مهدی تاج پس از اولین شکایت مارک ویلموتس تلاش خود را برای تامین دومیلیون یورو آغاز کرد اما تحریم‌های آمریکا علیه ایران سبب شد پول‌های فدراسیون فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا -که پیش‌تر حقوق کی‌روش با آن پرداخت می‌‌شد- آزاد نشود و از سوی دیگر روند طولانی بروکراسی اداری در ایران سبب شده تامین قرض دومیلیون یورویی بیش‌ از اندازه طول بکشد. این مبلغ پس از شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال به‌دست تاج می‌رسد که درواقع  نوشداروی پس از مرگ سهراب می‌شود؛ مبلغی که پس از نامه‌نگاری‌های زیاد تاج با سازمان مقابله با تحریم، وزارت خارجه و بسیاری از سازمان‌های سیاسی کشور، درنهایت از طریق شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در پاییز 1398 تامین شد و در ادامه این استقراض پرحاشیه، دردسرهای زیادی برای فدراسیون و همین‌طور باشگاه‌های دولتی نظیر پرسپولیس و استقلال به‌وجود آورد و همچنان تبعات آن ادامه دارد.

اینها خلاصه‌ای از تمام اتفاقاتی است که پس از پایان قرارداد کارلوس کی‌روش پرتغالی و انتخاب مارک ویلموتس به‌عنوان جایگزین او رخ داده است. شاید اگر فدراسیون فوتبال  در دوره سرپرستی بهاروند از همان ابتدا تیم حقوقی قوی‌تری را برای دفاع از این پرونده شکل می‌داد، فیفا در مهر سال ۱۳۹۹ رای به محکوم کردن فدراسیون فوتبال ایران نمی‌داد، بااین‌حال با توجه به ابهاماتی که به آنها پرداختیم و یکی از آنها مصاحبه‌های ویلموتس است، مبنی‌بر اینکه تا پایان قرارداد خود با تیم ملی فوتبال ایران، هدایت تیم دیگری را قبول نخواهد کرد و دیگری نشستن او روی نیمکت تیم ملی مقابل عراق پس از شکایت از فدراسیون، امیدواری زیادی برای شکسته شدن رای فیفا توسط قضات دادگاه عالی ورزش وجود دارد؛ حکمی که اگر از سوی قضات CAS صادر شود، می‌تواند بیش از 4 میلیون یورو فوتبال ایران را جلو بیندازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها