ما زمانی می‌توانیم از یک رسانه هویت‌ محور و عدالت‌ گستر و دارای صفات‌نیکو و پسندیده صحبت کنیم که رسانه‌ نگاری و رسانه‌ گری را به‌عنوان یک کار مبتنی بر اصول حرفه‌ای و در سطح استانداردهای حرفه‌ای جهانی در نظر بگیریم.
کد خبر: ۱۳۴۹۱۶۳

رسانه‌ای مثل تلویزیون با توجه به فراگیری، ملی بودن و جذابیت‌هایی که دارد، اگر قرار است بیش از این بتواند روی مخاطبان تأثیر بگذارد حتما باید آن اعتبار رسانه‌ای خود را بیش از پیش احیا کند.

احیای اعتبار رسانه‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که رسانه کار حرفه‌ای انجام دهد، از یک رسانه صرفا وابسته به حوزه سیاست گذر کند و رسانه ملی به مفهوم دقیق کلمه باشد.

خرده‌فرهنگ‌ها، خرده گروه‌ها و صداهای خاموش را ببیند، بشنود و ضمن برنامه‌سازی برای آنها، پژواک و انعکاس صدایشان باشد. زمانی به عدالت رسانه‌ ای در این مقیاس می‌رسیم که این رسانه ـــ‌که‌درخانه هرکدام ما جا دارد ـــ حتما بازتاب‌دهنده دیدگاه‌ همه باشد ، مشکلات ما را پیگیری کند و از زبان و از دل ما حرف بزند و صرفا مبتنی بر ارزش‌های خاص خبری که معطوف به تضاد و شهرت است، اخبار و رویدادها را به درون خانه‌ها نیاورد.

ذائقه‌های مختلف را ببیند و برای تغییر ذائقه‌ مخاطبان در عصر رسانه‌های اجتماعی برنامه داشته باشد. باید بتواند خودش را مبتنی بر تغییر و تحولات جامعه ایران در سطوح مختلف سازگار کند و مبتنی بر این سازگاری، عرصه‌های جدید رسانه‌ای را تجربه کرده و خودش را در کنار مخاطب قرار دهد.

این میسر نمی‌شود مگر با استفاده از کادر حرفه‌ای نظیر روزنامه‌نگاران خبره که صداوسیما از این دست افراد کم ندارد.

شاهدیم که رهبر معظم انقلاب فردی را در رأس این سازمان قرار داده که دانش‌آموخته ارتباطات است و در کسوت استادی در دانشکده صداوسیما فعالیت داشته. همچنین کار روزنامه‌نگاری را از سطوح پایین شروع کرده و به‌مرور بالاآمده است.

این به‌زعم بنده یک اتفاق خوب است که می‌تواند صداوسیما را به جایگاه بهتری برساند.در سال‌های اخیر گاهی صداوسیما بیش از حد وارد حوزه‌های سیاسی شد و گاهی نیازها، نگره‌ها،باورها و مطالبات مخاطبان در مفهوم فراگیر خودش را برآورده و منعکس نکرد.

از سوی دیگر با توسعه امواج رسانه‌های بین‌المللی‌ و گسترش شبکه‌های اجتماعی شاهدیم که مرجعیت رسانه‌ای دچار تغییر شده و این مورد به بازاندیشی و تغییر سیاست‌ها نیاز دارد. امید است در دوره جدید این اتفاق بیفتد.

اگر رادیو و تلویزیون به این اصول حرفه‌ای و اخلاقی توجه کامل داشته باشند، می‌توانند ضمن حرکت زیر خط‌مشی‌های کلان به‌عنوان رسانه بازتاب‌دهنده دیدگاه‌های رسمی حاکمیت در جمهوری اسلامی از رویکردهای گذشته، کلیشه‌ها و فیلترها فاصله بگیرند.

در یک کلام رسانه هویت‌محور و عدالت‌گستر زمانی می‌تواند در این جایگاه و در این نقش مرجعیتی قرار گیرد که متعلق به همه مردم ایران باشد. یعنی به عناصر هویتی جامعه توجه کند و به آنها بپردازد.‌

دکتر علیرضا عبداللهی‌ نژاد - مدرس ارتباطات / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها