رویکرد اخبار ما سیاسی است. حتی اخبار اقتصادی‌ هم با رویکرد سیاسی گزینش، ویرایش و منتشر می‌شود. باید رویکرد انتشار اخبار توسعه‌بخش را پیش بگیریم.
کد خبر: ۱۳۴۶۱۹۸

اخبار توسعه‌بخش، خبرهایی هستند که از پیشرفت کشور می‌گویند و امیدبخش هستند. این رویکرد را دنیا و کشورهایی که در صنعت عقب‌تر بودند در دهه ۱۹۶۰ پیش گرفتند.

مردم به این گونه اخبار نیاز دارند. مردم نیاز دارند اول صبح که از خواب بیدار می‌شوند و تلویزیون یا رادیو را روشن می‌کنند، به آنها خبر برسد مثلا ۳۰ کیلومتر از بزرگراه فلان منطقه افتتاح شد.

خیلی از خدماتی که انجام می‌شود باید بیان شود تا این معنا به ذهن نرسد ما پیشرفتی نکرده‌ایم و توسعه در کشور وجود ندارد. متاسفانه اخبار توسعه لابه‌لای اخبار سیاسی گم می‌شود.

انتشار اخبار مثبت، چه در حوزه فرهنگی و چه سیاسی خیلی مهم است. معنی اخبار مثبت، تعریف و تمجید نیست، بلکه بیان اتفاقات مثبت است.

معتقدم اگر بگویید فلان وزیر از جایی بازدید کرد، هیچ ارزشی ندارد. اگر بگویید این وزیر مثلا در این بازدید چند میلیارد پول به این کار اختصاص داد، خبری توسعه‌بخش است.

بازدید، برگزاری جلسه و کنفرانس، وظیفه وزیر است. اگر اتفاقی را که در این جلسه یا شورا افتاده است انتشار دهیم، خبر است.

پس انتشار اتفاقات مثبت پیرامون ما می‌تواند رویکرد دوم بخش خبر باشد. به معنای دیگر باید اخبار توسعه‌بخش اصل باشد و اخبار سیاسی، فرع. باید اخبار مثبت اصل باشد و اخبار منفی، فرع. به این شکل می‌توانیم امیدآفرینی را در کشور رونق دهیم.

عدالت‌ محوری در خبر، یعنی آنچه را اتفاق افتاده است، بیان کنیم نه آنچه می‌خواهد اتفاق بیفتد یا خیال می‌کنیم قرار است رخ دهد. وقتی مدام در اخبار می‌شنویم به‌زودی فلان کار انجام می‌شود، خیالپردازی است. گاهی می‌بینیم ۱۰سال قبل یک وزیر گفته‌است به‌زودی فلان فعالیت انجام می‌شود و همچنان هم وزرای بعدی این را تکرار می‌کنند و اتفاقی نمی‌افتد.

اینها اخباری است که امید را از جامعه می‌گیرد. در اخبار ورزشی هم چنین اتفاقی می‌افتد. مثلا ۲۰سال است می‌خواهند تیم‌های استقلال و پرسپولیس را واگذار کنند و همیشه می‌گویند به‌زودی؛ ولی هیچ‌وقت رخ نداده‌است. شما نمی‌توانید با انتشار چنین خبرهایی، امید و وابستگی مخاطبان به خبر را افزایش دهید.
یکی از مشکلات‌ انتشار خبر در تلویزیون، ساختاری است؛ مثلا بخش‌های خبری معمولا گزیده خبر دارند ولی گاهی می‌بینیم بیان خبر اول و دوم در این گزیده، ۲۰دقیقه طول می‌کشد.

درصورتی‌که باید اخبار اصلی تیتروار یا با لید ارائه شود و بعد به آن خبری که مهم است، به صورت مفصل پرداخته شود. در مجموع می‌توان اخبار توسعه‌ بخش را سرلوحه اخبار قرار داد.

احمد یحیایی ایله‌ ای - مدرس دانشگاه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها