ایرنا: شبکه تلویزیونی العربیه جمعه شب در گفتوگو با آیتالله "علیاکبر هاشمی رفسنجانی" رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران ، نظر وی را در خصوص مسایل مربوط به ایران و امور جهان اسلام جویا شد.
کد خبر: ۱۳۴۶۶۹

خبرنگار العربیه در ابتدا پرسید: آیا ایران از سوی آمریکا مورد تهدید نظامی قرار گرفته است یااینکه این تهدیدها فقط سروصدای تبلیغاتی است؛
آقای رفسنجانی در پاسخ گفت: آنچه رخ میدهد نشانگر وجود یک جنگ روانی بر ضد جمهوری اسلامی ایران است. در این جنگ روانی صحبت از محاصره ایران توسط شورای امنیت و همچنین احتمال وقوع حمله به ایران میشود.
البته این سوال مطرح است که آیا طرف متقابل میتواند اهداف خود را عملی کند. ما نسبت به این مساله تردید داریم. گرچه ما در معرض تهدیدهاو چالشها قرار داریم ولی تصور میکنم که تجربههای گذشته به متجاوزین این شجاعت را نخواهد داد تا آنها به ایران حمله کنند زیرا ایران همواره ثابت کرده است که میتواند در برابر هرگونه تجاوزی مقاومت کند.
متجاوزین همچنانکه در عراق ، افغانستان و سایر نقاط متحمل خسارت شدند در صورت حمله به ایران نیز متحمل خسارت خواهند شد.
العربیه پرسید : برخی عقیده دارند که هرگاه آمریکا در عراق وافغانستان بامشکلی برخورد کند ممکن است عکس العملش در برابر این ناکامی غیر منتظره باشد زیرا هرگاه که آمریکا بامشکلات مواجه شود خطر حمله به ایران نیز افزایش میبابد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد : البته از لحاظ تاریخی وروانی هرگاه که نیروهای بزرگ به بن بست میرسند ممکن است دست به کارهای غیر عقلانی بزنند. ولی این اقدامها همیشه در یک جهت واحدی حرکت نمیکنند بلکه ممکن است در چند جهت مختلف حرکت کنند.
آمریکا، انگلیس و همپیمانان آنها در عراق و افغانستان به استیصال رسیدند. آنها علاوه بر این بامشکلات داخلی مواجه هستند. آنها ممکن است برای شکستن این حلقه محاصره دست به تجاوز دیگری بزنند اما این اقدام به عقیده ما یک اقدام انتحاری خواهد بود البته این اقدام مشکلات را افزایش خواهد داد ودرعین حال یک شکست برای متجاوزین به ارمغان خواهد آورد. البته منطقه بخاطر چنین تجاوزی بامشکلات جدیدی روبرو خواهد شد.
العربیه : در صورت وقوع حمله آمریکا به ایران و تاسیسات اتمی این کشور عکس العمل ایران چگونه خواهد بود . ایران چگونه میتواند آمریکا را شکست دهد؛
هاشمیرفسنجانی: این منطقی نیست که راههای مقابله ایران در برابر آمریکا را تشریح کنم . البته ایران بطور قطع آماده است تا در برابر چنین موقعیتی مقابله کند زیرا ایران نقشههای خود را برای چنین وضعیتی آماده کرده است.
نتیجه جنگ رژیم گذشته عراق بر ضد ایران که از سوی شرق و غرب و حتی کشورهای منطقه پشتیبانی میشد چه شد؛ آمریکا در خلال جنگ رژیم عراق برضد ایران به تعدادی از تاسیسات نفتی ایران ونفتکشهای ایران در خلیج فارس حمله کرد ولی نتیجهای نگرفت زیرا ما توانستیم آنها را مجبور به پذیرش این واقعیت کنیم که عراق آغازگر تجاوز به ایران بوده است و ما باید غرامت جنگی دریافت کنیم.
العربیه پرسید: آیا در صورت وقوع حمله به ایران ،تهران در اقدام متقابل اقدام به حمله به تمامی مناطق حضور آمریکاییها در خلیج فارس خواهد کرد؛
رفسنجانی گفت: در پاسخ به سوال قبلی شما گفتم که ایران نمیتواند عکس العمل خود را در برابر چنین اقدامی آشکارا بازگو کند. ایران در برابر حمایت کویت وبرخی از کشورهای خلیج فارس از صدام از حمله به این کشورها - به رغم آسان بودن چنین حملهای - خودداری کرد.
ایران در صورت تجاوز دشمن به خاک خود به متجاوزین درست عبرتی خواهد داد.
رفسنجانی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان از شما این اطمینان را شنید که ایران بخوبی میتواند دوست را از دشمن خود تشخیص دهد؛ گفت: ما عقیده داریم کشورهای همجوار بایستی اجازه استفاده از خاک خود برای حمله به ایران را ندهند.
العربیه پرسید: چه عاملی وجود دارد که مانع از حصول نزدیکی میان ایران واعراب میشود.چه کسی مانع از تحقق این مساله است. آیا غرب مسئول عدم تحقق این تقارب ونزدیکی است ویااینکه رژیمهای عرب مسوول هستند؛
رفسنجانی در پاسخ اظهار داشت: تصور میکنم به نفع کشورهای مسلمان عرب است که به ایران نزدیک شوند و رابطه وهمکاری داشته باشند البته این مساله به نفع قدرتهای استعماری که در گذشته بر منطقه حکومت میکردند نیست بنابراین استعمارگران بر ایجاد تفرقه میان ایران واعراب تلاش میکنند، چرا که سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن از یادگارهای این قدرتهای استعماری است.
العربیه : شما از جمله افرادی هستید که از ابتدای انقلاب در حکومت نقش داشتهاید. انقلاب باعث شد عربها از موضوعی به نام تشیع بیمناک شوند و ایران هنوز نتوانسته خیال عربها را درباره دیگاه تشیع در منطقه آسوده کند.
هاشمیرفسنجانی : این از همان نمونه سیاستهای تفرقه اندازی استکبار است.
اختلافات عقیدتی در مسایل دینی بین ایران و دیگران و همچنین شیعه و سنی امری طبیعی است و حتی در خود فرهنگ سنی نیز چنین اختلافهایی وجود دارد و هیچ مانعی نیست که ما با وجود این اختلاف نظرها در صلح و صفا زندگی کنیم.
در طول این سی سالی کهاز انقلاب اسلامی میگذرد شما کجا دیدهاید که ما در جایی عملی انجام دهیم که علیه برادران اهل سنت باشد. ما با همه با تفاهم و صمیمیت زندگی میکنیم. اختلاف افکنی را مشروع نمیبینیم بلکه خلاف شرع می دانیم. "انما المومنون اخوه" مسلمانان بایکدیگر برادر هستند. ما یک امت هستیم "ان هذه امتکم امه واحده". یقینا این استعمار است که به چنین اختلاف هایی دامن میزند و آن را تحریک میکند.
العربیه : سخنان شما در جهان عرب بسیار قابل تقدیر است سخنانی که نوید نزدیکی و برادری میدهد و اینکه اسلام پیکره واحدی دارد ولی ممکن است عقاید مختلفی نیز وجود داشته باشد و همان طوری که شما گفتید ایران هیچ وقت برای تفرقه اندازی تلاش نمیکند. باور کشورهای عربی این است که ایران تلاش میکند از طریق حمایت از حزبالله در لبنان و حماس در فلسطین و برخی گروههای افریقایی و شیعیان عراق، هلال موسوم به هلال شیعه ایجاد کند دیدگاه شما درباره این نگرانیها چیست؛
هاشمیرفسنجانی پاسخ داد : ما از مجاهدان فلسطینی حمایت میکنیم ولی آنها شیعه نیستند بلکه سنیاند و سنیهای متعصبی هم هستند. حماس به مذهب خود بسیار متعصب است اما ما به دلیل جهاد و مقاومت، از آنها حمایت میکنیم.
مگر در کوزوو و بوسنی که قبلا بسیار کمک میکردیم شیعیان حضور داشتند؛ در افغانستان مجاهدین جهاد میکردند و ما به همه طرفها چه شیعه و چه سنی در حد توان کمک میکردیم و در عراق نیز بسیاری از برادران اهل سنت در زمان رژیم صدام مانند شیعیان به ایران پناه آوردند. در لبنان کمکهای ما زمانی شروع شد که اسراییل تجاوز کرد و لبنان را اشغال نمود. هر کسی در لبنان مقاومت میکرد ما کمک میکردیم مگر مرحوم شیخ "سعید شعبان" که دوست صمیمی ما بود، شیعه بود؛ البته ایران به شیعیان علاقمند است اما این علاقه به ضرر هیچ کسی نیست.
معمولا ما به مقاومت و مردمی که مورد ظلم قرار گیرند کمک میکنیم برای اینکه ما سیاست افراطی گری را در دنیای اسلام مضر میدانیم زیرا مانع از وحدت میشود. شما میتوانید در همه کشورهای اسلامی ببینید که ما هیچ گونه دخالتی جز حمایت از مقاومت نکردهایم.
العربیه : بنابر این میتوانیم چنین استنباط کنیم که هرکسی علیه دشمن شما مقاومت کند از حمایت ایران برخوردار خواهد بود.
هاشمیرفسنجانی : ما از مقاومت در برابر دشمنی که با حق و حقیقت دشمنی می کند حمایت میکنیم. ممکن است دشمنیهایی وجود داشته باشد که مربوط به تعصبات خود آنهاست به این معنا که مربوط به دشمنیهای طایفهای و اختلاف های مرزی یا اختلاف مردمی با دولت خودشان باشد ما کاری به آنها نداریم ما از مبارزانی که از حق خود ، وطن اسلامی و اسلام در برابر تجاوز کفار دفاع می کنند ، حمایت میکنیم.
البته در برخی موارد ما ممکن است فقط مقاومت را تایید کنیم چرا که نمی توانیم دخالت کنیم و اصلا نباید دخالت کنیم. تایید با دخالت تفاوت دارد در مقابل اشغالگر هرکس دفاع کند حق اوست و ما نیز این را تایید میکنیم.
العربیه در ادامه درباره دستاوردها و ناکامیهای انقلاب اسلامی ایران سوال کرد.
رفسنجانی گفت: اهداف اولیه انقلاب در سهخواسته مطرح شد "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی"، و من فکر میکنم که این سه هدف را ما به طور کامل به دست آوردهایم.
در مورد استقلال، ایران اکنون کشوری کاملا مستقل است. زمانی که ما انقلاب کردیمآمریکا در ایران حاکم بود و ارتش، ساواک،منابع نفتی، سازمان برنامه، پلیس و دربار همه دراختیار آمریکا بود و مستشاران آمریکایی در اینجا همه چیز را زیر نظر داشتند. سفیران آمریکا و انگلیس به شاه فرمان میدادند اما اکنون چنین نیست و ما آنها را بیرون کردهایم.
در مورد آزادی که دومین شعار ما بود و محقق ساختیم باید بگویم که ما در حالتی از استبداد کشنده به سر میبردیم و شاه به کمک آمریکا مردم ایران را اسیر کرده بود و ما عموما در ایران دچار یک خفقان بسیار خطرناک بودیم.
شاه برای جلب رضایت مجامع حقوق بشری اموال و پول زیادی خرج میکرد و خارجی ها نیز همه کارهای اورا تایید میکردند. مردم ما آزاد شدند و شاهو استبداد را شکست دادند و نظامی قانونی بر اساس معتقدات خود و براساس شریعت اسلامی تشکیل دادند.
همه چیز الان انتخابی است . مردم نمایندگان مجلس را انتخاب میکنند.رییس جمهوری دولت را با اجازه مجلس تشکیل میدهد و خود وی نیز توسط مردم انتخاب میشود. شوراها درهمه روستاها و شهرها وجود دارند و شهرداریها را انتخاب می کنند و حتی رهبری را در انتخابات غیر مستقیم به واسطه مجلس خبرگان انتخاب میکنند.
برخی نقاط ضعف درباره آزادی بیان وجود دارد اما با نگاه در کشورهای منطقه انصافا ما پیشرفت زیادی کردهایم و از کشورهای دیگر خیلی جلو رفتهایم.
تحقق جمهوری اسلامی کار دشواری است. جمهوریاش وجود دارد اما اسلامی بودن آن طول میکشد و انجام کامل و نهایی آن مشکل است. ما باید گامها دیگری را در این زمینه برداریم.
ما در مسایل زیربنایی پیشرفتهای زیادی کردهایم. عمده نیازهایمان را خودمان تامین میکنیم. در عرصه نیروهای مسلح و قدرت دفاعی به سطح مطلوبی رسیدهایم و وابستگی در ایران بسیار کم است و سعی میکنیم به طرف اهداف عالی که رفاه قابل قبولی در کشورمان به وجود بیاورد حرکت کنیم. جنگ و خرابیهای زمان شاه را داشتیم و برای رسیدن به اهداف خود خیلی سختی ها تحمل کردیم.
مساله نفت که غربیها آن را مجانی از ما میگرفتند، با کمک "ملک عبدالله" پیشقدم شدیم و برای بالا بردن قیمت آن و عادلانه بودنش همکاری کردیم.
جمهوری اسلامی ایران کارهای بزرگی انجام داده است.البته جنگ ویرانگری بر ما تحمیل شد اما ما متجاوز را بیرون کردیم و آن را در سازمان ملل متحد محکوم نمودیم و جنگ و پیامدهای آن باعث شد که صدام چنین سرنوشتی پیدا کند.
العربیه: اگر به صراحت سخن بگوییم باید گفت هر قدرتی که در منطقه قدرت بگیرد و بخواهد موجودیت اسراییل را تهدید کند، جامعه غرب اقدام به تهدید مستقیم آن میکند و این کشورها اجازه نخواهند داد تا کشوری موجودیت اسراییل را تهدید کند. آیا باور انقلاب اسلامی همچنان مبتنی بر نابود کردن اسراییل است یا انقلاب از اصول و عقیده خود کوتاه آمده به حدی که اسراییل را به عنوان یک کشور و دولت میپذیرد؛
هاشمی رفسنجانی درپاسخ گفت: در سوال شما سه نکته وجود دارد که به آنها اشاره میکنم. اصل مساله این است که اسراییل رژیمی جعلی و نامشروع است و ما به این اعتقاد داریم چرا که اسراییل فلسطین را غصب و فلسطینیان را بیرون کرده است. این مساله هم که اسراییل متکی به قدرت غرب است و اکنون آمریکا آن را نگه داشته است بر همه روشن است. آمریکا پشت سر اسراییل قرار دارد و با عوامل تهدید اسراییل مقابله میکند اما اینکه بخواهیم اسراییل را نابود کنیم، ما چنین نظری نداریم.
این مسالهای است که مربوط به فلسطینیهاست و آنها باید اقدام کنند البته ما نیز همان طوری که قبلا اشاره کردم فلسطینیهایی راکه جهاد میکنند، تایید میکنیم و اینکه اسراییل، آسیب پذیر نیست، فقط یک اشتباه است.
لبنانیها این امر را ثابت کردند زیرا دو بار اسراییل را شکست دادند اما اکنون آیا ما برای محو و نابودی اسراییل اقدام میکنیم؛ ما چنین اقدامی نمیکنیم ولی مشروعیت اسراییل را نیز نمیپذیریم و این بحثی بین فلسطینیها و اسراییل است که روزی مسایل را بین خودشان حل میکنند.
العربیه : بسیاری بر این باورند که ایران در امور عراق دخالت میکند و برخی فراتر از این میروند و میگویند شیعیان عراق بیشتر از آنکه به عراق محبت داشته باشند به ایران تمایل دارند نظر شما در اینباره و روابط آتی با عراق چیست و آن را چگونه ارزیابی میکنید؛
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : نظر ما درباره عراق این است که باید یکپارچگی عراق را حفظ کرد و همه مذاهب عراق اعم از شیعه ، سنی ، کرد و ترکمن در دولت وحدت ملی عراق سهیم باشند و این خواست واقعی ماست و عراقی ها باید این خواست را تحقق بخشند.
البته این مساله به خود آنها مربوط میشود و ما نمیتوانیم در اینباره دخالت کنیم. ما نظر خود را به همه اعلام کردهایم و این به نفع منطقه و شیعیان و سنیها است که عراق واحدی وجود داشته باشد.
البته این را باید گفت که اغلب شیعیان عراق دوست ما هستند. یا به دلیل مذهبی و یا به دلایل سیاسی و انسانی چرا که ما در دوره صدام و زمانی که مشکلات زیادی داشتند به آنها کمک کردیم و در گذشته نیز مرکز حوزه علمیه شیعه در "نجف" بود و علمای ایران در گذشته در "حله" ساکن بودند و روابط و مناسبات عقیدتی و دینی در گذشته و اکنون وجود داشته و دارد.
مساله دیگر اینکه مقبره ائمه اطهار (ع) در عراق است و این نقطه مشترکی بین همه شیعیان است . من این اظهارات که شیعیان عراق بیشتر از کشورشان به ایران تمایل دارند را قبول ندارم. این طور نیست ما نیز چنین توقعی نداریم. وقتی که عراقی ها از جمله اقای حکیم و دیگران در ایران بر ضد رژیم صدام جهاد میکردند، ما به آنها میگفتیم شما حساب ما را نکنید بلکه هرجور که مصلحت میدانید عمل کنید و اکنون نیز همین را میگوییم.
ما مایل نیستیم آمریکا درعراق باقی بماند و از اول نیز با اشغال عراق از سوی آمریکا مخالف بودیم.ما میخواستیم صدام سرنگون شود اما مایل نبودیم که از سوی آمریکا و ارتش بیگانه این کار صورت گیرد بلکه مایل بودیم این کار به دست خود مردم این کشور انجام گیرد. اما آنها نتوانستند این کار را بکنند و اکنون نیز مایل نیستیم که آمریکا در عراق باقی بماند.
اما برخی از مردم و مسوولان این کشور هنوز بر این نظرند که آمریکا باید باشد تا امنیت برقرار شود ما نمیتوانیم با مردم مخالفت کنیم. ما نظر خود را اعلام میکنیم و هیچ وقت در مسایل دولت و پارلمان این کشور دخالت نمی کنیم و سفارش میکنیم که شیعه و سنی باهم باشند و اینجا نیز که میآیند ما به آنها همین را میگوییم و امیدوریم عراقیها موفق بشوند کشورشان را مستقل و آزاد کنند چرا که این مسئله به نفع تمام منطقه است . العربیه گفت: اتهامی که به ایران وارد میشود این است که ایران از شبه نظامیان شیعه حمایت مالی میکند و جنگ افزار در اختیار آنها قرار میدهد که در نتیجه باعث بیثباتی و تشکیل نشدن دولتی مقتدر در عراق میگردد . در واقع همه اقدامات ایران برای دادن پیامی روشن به آمریکا صورت میگیرد اما در این بین عراق به تدریج از بین میرود.
هاشمی رفسنجانی گفت: مطمئنا این ادعا درست نیست ممکن است شبه نظامیان عراقی به سلاح ایرانی دسترسی پیدا کنند. سلاحهای ایرانی در گذشته نیز در عراق بوده است چون عراقیها این سلاحها را در جنگ تحمیلی علیه ایران مصادره کردند از طرف دیگر ناآرامیهای عراق از طرف گروهایی مانند القاعده و شورشیان غیر شیعی صورت میگیرد و هنوز هم آنها هستند که آتش فتنه در عراق را شعله ور میکنند و ممکن است که شیعیان نیز در مقابل آنها تلافی کنند.
انفجارهایی که در کربلا، نجف، سامراء، کاظمین، حله و مساجد این کشور روی داده را نمیتوان به شیعیان نسبت داد بلکه القاعده و گروههای دیگر این اقدامات را انجام میدهند.
به نظر ما بسیاری از این شورشیها از خارج میآیند. آنها اشتباه میکنند و ما حاضر نیستیم که به اشتباه آنها کمک کنیم چرا که کشتن بیگناهان در عراق گناه و ظلم بزرگی است و همانهایی که تهمت تفرقه بین شیعه و سنی به ما میزنند تهمت میزنند که سلاح به شورشیان عراق میدهیم.
آنها تاکنون هیچ سندی درباره ادعاهای خود ارایه ندادهاند. آمریکا با این همه امکاناتش از جمله ماهوارههای پیشرفته و جاسوسانی از حزب بعث که اکنون در خدمت آمریکا هستند، نتوانسته است ثابت کند که ایران در امور داخلی عراق دخالت میکند بنابراین روشن است که چنین ادعاهایی ،دروغی بیش نیست.
هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا شما از وقوع جنگ داخلی میان شیعیان و سنیها در عراق در صورتی که نیروهای آمریکایی هم اکنون از عراق عقب نشینی کنند ، نگران هستید یا خیر؛ گفت: بله من از وقوع چنین جنگی نگران هستم مگر آنکه کشورهای عربی و ایران و کشورهای همسایه عراق همکاری کنند که در این صورت میتوان از وقوع جنگ داخلی در عراق جلوگیری کرد. ما باید با یکدیگر باشیم و امنیت مرزها را با عراق حفظ و با افراد مسلح اعم از شیعه و سنی برخورد کنیم تا مانع وقوع جنگ داخلی شویم.
العربیه : پس به نظر شما بهتر است آمریکاییها برای خروج از عراق روش مناسبی پیدا کنند تا مشکلی برای عراق به وجود نیاید و جنگ داخلی نیز واقع نشود؛
هاشمیرفسنجانی گفت : بله همین طور است. ما برای کمک به این موضوع آماده هستیم و حتی برای مذاکره با آمریکا اعلام آمادگی کردهایم و هفته آینده در عراق در این خصوص بین ایران و آمریکا گفت وگوهایی صورت خواهد گرفت.
حقیقت این است که اگر آنها از ایران به عنوان کشور همسایه و دوست ملت عراق و از کشورهای دیگر مانند سوریه، کویت، اردن، و عربستان و ترکیه بخواهند تا همه با یکدیگر همکاری کنند ما میتوانیم امنیت را در منطقه و عراق برقرار کنیم.
العربیه : آیا امیدی وجود دارد که آمریکاییها و ایرانیها درباره تمام مشکلات در لبنان، فلسطین، عراق به حل وفصلی دست یابند و به توافق کاملی برسند که امنیت را به منطقه بازگرداند؛
رفسنجانی پاسخ داد: معتقدم این امکان پذیر است اما به شرط انکه واشنگتن با حسن نیت تعامل کند و واقعا قصد داشته باشد برای حل مشکلات منطقه مذاکره کند نه آنکه قصد داشته باشد دیدگاههای سلطه جویانهاش را تحمیل کند.
در گذشته زمانی که من رییس جمهور بودم برای مذاکره مشروط با آمریکا موافق بودم و گفتم واشنگتن باید حسن نیتش را ثابت کند و داراییهای مسدود شده ایران را در آمریکا آزاد کند اما آنها حسن نیت نشان ندادند و فکر می کنم اگر آمریکا بپذیرد که نمیتواند به اهدافش در منطقه دست یابد در آن صورت امکان ورود به این مذاکرات وجود خواهد داشت اما اگر واشنگتن به لجاجت و سرسختی و تهدید وتروریسم ادامه دهد و بخواهد مشکلاتش را از طریق تهدید حل کند، در چنین فضایی هیچ گونه توافقی صورت نخواهد گرفت.
العربیه پرسید: روابط ایران و عربستان را چگونه ارزیابی میکنید و به نظر شما روابط مثمر ثمر بین ریاض و تهران چیست؛
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من معتقدم عربستان یک کشور مهم در منطقه و جهان اسلام است و بر اساس این نظریه از هنگامی که رییس جمهور شدم برای رسیدن به روابط گرم و صمیمی با عربستان سعودی تلاش و فعالیت کردم.
این تلاش با برپایی کنفرانس سران کشورهای اسلامی در سنگال آغاز شد و در آنجا با "امیر عبدالله" دیدار کردم و دیدارها در چندین سال تکرار شد و در کنفرانس پاکستان به نتیجه نهایی رسیدیم.
من به پادشاه عربستان ثابت کردم ایران در قبال همه چیزهایی که در منطقه در خصوص صدور انقلاب و ایجاد مشکلات در منطقه متهم میشود، مسوول نیست و پادشاه عربستان به سخن من اعتماد کرد و من هم به وی اعتماد نمودم و روابط به شکل خوبی بهبود یافت و یکی از نتایج آن تشکیل کنفرانس سران کشورهای اسلامی در ایران بود به طوری که ایران به مدت سه سال رییس سازمان کنفرانس اسلامی بود.
از سوی دیگر مشکل نفت حل شد و قیمتهای نفت از حدود دوازده دلار به سطح خوبی رسید و اکنون نیز روابط دو کشور خوب است و ادامه دارد و من فکر می کنم به نفع دو کشور و منطقه است که با یکدیگر همکاری کنیم.
مجری العربیه سوال کرد: آیا شما خوش بین هستید که اوضاع به حالت عادی خود بازخواهد گشت یا آنکه بدبین هستید. زیرا در کاخ سفید راستگرایان و مردانی جنگی حضور دارند که به حمله به منطقه عربی و اسلامی اعتقاد دارند آیا احساس شما آن است که منطقه به سوی بحران بزرگی پیش میرود که تمام معادلات را برهم خواهد زد یا آنکه آمریکاییها در لحظه آخر عقبنشینی خواهند کرد تا حل و فصل را در منطقه اجرا کنند؛
هاشمی گفت: من زیاد خوش بین نیستم که اوضاع آنچنان که ما تمایل داریم به پیش برود طبیعتا مسایلی مانند موضوع اسراییل مطرح است و آمریکایی ها نیز نمیخواهند از حمایت مطلقشان از اسراییل دست بردارند و اسراییل نیز برای بازپس دادن حقوق فلسطینیان آماده نیست.
اسراییل حق بازگشت آوارگان فلسطینی را نمیپذیرد و هزاران آواره فلسطینی مانند بمبی ساعتی هستند که ممکن است در هر لحظه منفجر شوند. در طرحهای عربی، اروپایی و آمریکایی و فلسطینی نیز برای آوارگان فلسطینی فکری نشده است تا زمانی که موضوع فلسطین به همین منوال باشد این طرحها بیثمر خواهد بود و اوضاع فلسطین بر تمام مناطق از جمله بر لبنان نیز تاثیر خواهد گذاشت.
علت مقاومت در لبنان حملات اسرائیل است. بنابراین اوضاع خرسندکننده نیست. سوریه هم با مشکلاتی روبرو است زیرا بخشی از سرزمینش در اشغال قرار دارد و موضوع قدس نیز مسالهای است که مسلمانان نخواهند پذیرفت قدس در این وضع باقی بماند و از آن دست نخواهند کشید.
از طرف دیگر آمریکا و شاید برخی از اروپاییها به موضوع نفت اهمیت می دهند و آن را بخشی از منافع حیاتی شان میدانند و این به معنای آن است که آنها برای تامین منافعشان برای هرگونه حملهای آماده هستند و منافع حیاتی آنها نیز در منطقه ماست و آنها متقاعد نشدهاند که نفت در کنترل ما باشد و نفت را به آنها صادر کنیم.
ما مجبوریم نفت را صادر کنیم و واردکننده اصلی نیز غرب است. اما آنها می خواهند بر تمام زمام امور کنترل پیدا کنند و میخواهند از نفت به عنوان وسیلهای برای حاکمیت بر جهان استفاده کنند. آنها میخواهند بر این منبع کنترل پیدا کنند و همین ویژگی استعماری آنها سبب شده در افغانستان حضور پیدا کنند.
غربیها به دلیل مبارزه با القاعده در افغانستان حضور دارند اما چه کسی القاعده و طالبان را در افغانستان به وجود آورد. آمریکا طالبان را به وجود آورد و دوستان آمریکا در منطقه به طالبان کمک مالی کردند و سلاح در اختیار اعضای طالبان گذاشتند به همین سبب آنها مسائل عادلانه را نمی پذیرند . ما فکر میکنیم همه ملتها و دولتهادر منطقه خواهان صلح و امنیت و ثبات هستند و آمریکاییها نیز خواهان امنیت در منطقهاند اما امنیت را برای تضمین منافع و سیطرهشان بر منطقه میخواهند و آمریکاییها با وجود مشکلاتشان در منطقه اگر عقلانیت را در پیش گیرند و با مذاکرات بدون قید و شرط موافقت کنند، شاید بتوانیم در خصوص تمام مسائل خوشبین باشیم.
تنها راستگرایان در کاخ سفید جنگ افروز نیستند بلکه دمکراتها نیز این چنیناند. دمکراتها در موضوعی مانند اسراییل، از تمام ابزارها استفاده می کنند و تمام نیروهای غربی در این زمینه متحد هستند بنابراین حل ریشه ای موضوعات امکان پذیر نیست و اگر همه عالمان در جهان بدون سیطره خارجی و پیروی از سلطه گران برجهان، مذاکره کنند، میتوانند برای این مشکلات راه حلهایی پیدا کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها