فارس: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه زمان تحویل این وزارتخانه ، معلمان 2225 میلیارد تومان مطالبات داشتند، تصریح کرد: ضمن پرداخت 98 درصد از مطالبات طی یکسال، ضریب کسری اعتبارات مصوب از پایه 4 هزار میلیارد به 6 هزار میلیارد تومان رسید.
کد خبر: ۱۳۴۴۰۹

محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز چهارشنبه با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح در دفاع از عملکرد خود گفت: 18 ماه است که مجلس محترم به من به عنوان یک معلم برای این که زمام امور تعلیم و تربیت را به دست بگیرم، اعتماد کرد.
وی با بیان اینکه باید از این استیضاح از زوایای مختلف استقبال کرد، اظهار داشت: از نگاه سوالکنندگان در ذهنشان سوالاتی مطرح شده که دوست دارند پاسخ آن را بگیرند و من هم فرصتی مناسب دارم تا گزارشی از عملکرد 18 ماهه تقدیم کنم.
فرشیدی با بیان اینکه چالشهای امروز آموزش و پرورش نه تنها ملی بلکه بینالمللی است، تصریح کرد: حل مشکلات این دستگاه احتیاج به برنامه، منابع، تدبیر، عزم ملی، ثبات و آرامش دارد.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان با بیان اینکه بسیاری از سوالهایی که مطرح شد مربوط به مشکلات کلی آموزش و پرورش و مشترک با دورههای قبل است، افزود: آیا مشکل اعتبارات آموزش و پرورش مشکل امسال است؛ چرا بسیاری از سوالاتی که از وزرای آموزش و پرورش میشود، شبیه به هم است؛
وی با قدردانی از کارهایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در خصوص آموزش و پرورش انجام شده، اظهار داشت: رقم باسوادی 47 درصد بوده که بعد از انقلاب به 87 درصد رسیده و تعداد دختران دانشآموز از 30درصد به 51درصد ارتقاء پیدا کرده و 400هزار کلاس درس ساخته شده است اما از دولت نهم و مجلس هفتم انتظار میرفت که این حرکت سریعتر شود.
وزیر آموزش و پرورش اولین مسئله مهم را توجه به مبانی و جهتگیری تحول پایدار دانست و افزود:در دستگاهی که بیش از 14 میلیون دانشآموز در آن تحصیل میکنند، دستگاه دیربازدهی که بعد از سالها تاثیرات چنین تحولاتی مشخص میشود، بسیار حساس است و شاهد بودیم تحولهایی که در سالهای گذشته بدون مبنا و ناهمخوانی با ارزشهای جامعه ما انجام شد و مشکلات زیادی ایجاد کرد.
فرشیدی با بیان این که تحول در آموزش و پرورش نیازمند کمک همه دستگاهها و نخبگان است، اظهار داشت: گام اول در راستای تحول در نظر ما تحول در وضعیت معلم بود. ما به اصلاح نگرش احتیاج داشتیم. نگاه به آموزش و پرورش یک نگاه مصرفی بود.
وی با تاکید بر اینکه تنها سالی که مقدار افزایش حقوق معلمان از نرخ تورم بیشتر بوده در سال 85 بوده است، یادآور شد: تلاش کردیم ثابت کنیم که آموزش و پرورش تولیدیترین دستگاهها است و بر اساس منابع دینی، تولیدیترین کار تولید کردن انسان است.
فرشیدی با بیان اینکه تلاش کردیم آموزش و پرورش علاوه بر حضور ظهور نیز داشته باشد، گفت: در برگزاری انتخابات و کنکورها این آموزش و پرورش است که خدمات بسیاری به سایر نهادها انجام میدهد اما معمولا9 نقش آموزش و پرورش کمرنگ دیده میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه واقعیت این است که همه در برابر دستگاه تعلیم و تربیت مسئولیم، خاطرنشان کرد: بزرگداشت مقام معلم تبدیل یه یک ستاد شده بود که فقط خودمان از خودمان تقدیر میکردیم.
درحالی که امسال به طور خاص ریاست جمهوری و ریاست مجلس به مقام معلم عرض ادب ویژه کردند که این گامی بلند در توجه نگاه جامعه به معلم بود. استانداران، وزرا و ائمه جمعه تلاش کردند تا اقداماتی را برای ارتقاء جایگاه معلم برنامهریزی کنند.
فرشیدی با اشاره به تلاشهای بینالمللی دستگاه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سفرهایی که به برخی کشورها کردیم، تلاش نمودیم مدارس ایرانیان در خارج از کشور را احیا کنیم. در مالزی امارات و بسیاری کشورها مدارس ایرانی احداث کردیم که مایه افتخار کشورما است.
وزیر آموزش و پرورش دولت نهم با اشاره به اهمیت دادن دولت جدید به تربیت نیروی انسانی اظهار داشت: احیای تربیت معلم یکی از گامهای بلند و چشمه جوشانی بود که خون تازهای به آموزش و پرورش تزریق خواهد کرد.
وی با بیان اینکه هر کس با هر خصوصیتی نمیتواند معلم باشد، اظهار داشت: مراکز تربیت معلم که به تابیر شهید رجایی قلب آموزش و پرورش است، با نگاه تخصصی کردن مسئله تعلیم و تربیت و توجه به بحث اخلاق احیا شدند. تعداد دانش آموختگان این مراکز در سال گذشته از 5 هزار نفر به 10 هزار نفر رسیده و تعداد دانشجویان تعهد دبیری از 300 نفر به 3000 نفر رسیده است.
فرشیدی با اشاره به اینکه مراکز تربیت معلم از مدارس برتر به دانشکدههایی تبدیل شدهاند اظهار داشت: نیروی آموزش و پرورش که مدرک فوق لیسانس و دکترا میگیرند از آموزش و پرورش فرار نمیکنند، چرا که برای آنها پست هیئت علمی گرفتهایم و آنها میتوانند مشغول به تدریس شوند.
وزیر آموزش پرورش با بیان اینکه تدوین شاخصهای علمی برای پذیرش دانشجویان تربیت معلم از دیگر خدمات آموزش و پرورش در سال اخیر است، گفت: ارتقای سطح علمی و ارتقای مدارک برای معلمان نیز از خدمات مراکز تربیت معلم بوده است. موافقت اصولی از وزارت علوم اخذ کردیم که در 40 مرکز 37 هزار معلم دوره دیپلم به کاردانی را بگذرانند درحالی که در سالهای 82، 83 و 84 این عدد صفر بوده است. با دانشگاه علمی کاربردی نیز قراردادی برای ارتقاع 3000 نفر دیگر بستهایم. مجوز برگزاری دوره کاردانی به کارشناسی برای 3500 نفر گرفتیم. تمامی ظرفیت دانشگاه شهید رجایی اختصاص به تربیت دبیر یافته است و امروز شرایطی فراهم شده که امکان ارتقا مدرک تا سطح دکترا در مراکز پیام نور با تسهیلات ویژه برای معلمان وجود دارد.
فرشیدی با اشاره به تلاش این نهاد برای تغییر نوع نگاه مدیران به معلم و شاگرد خاطرنشان کرد: در سال گذشته در بحث ثبتنام کمترین شکایت از آموزش و پرورش صورت گرفته است و به خاطر تلاش این نهاد برای عدم گرفتن شهریه از دانشآموزان بوده است.
وی یادآور شد: تلاش کردیم مجموعه جهتگیری و خط مشیهای تالیف کتاب درسی تدوین شود و به مسائل و نیازهای نسل جوان با هدف تقویت خلاقیت را در دستور کار قرار دادیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در 60 کتاب درسی تلاش شد که نمادها و الگوهای بومی در علوم مختلف گنجانده شود ، اظهار داشت: نقشه کلان اهداف برای اینکه هر درسی چه ارزشی در جهت آموزش دانش آموز ایفا میکند ، تدوین شده است،با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان که در نطق نمایندگان موافق استیضاح به آن اشاره شد ، خاطرنشان کرد: به گزارش بانک مرکزی ، از سال 80 تا به اکنون رشد ضریب حقوق در مقایسه با تورم به این صورت است که در سال 80 ضریب حقوق معلم 13درصد افزایش داشته و نرخ تورم 14.1 بوده ، درسال 81 نرخ رشد حقوق معلمان 12 درصد و تورم 15.8 بوده و در سال 82 نرخ رشد حقوق 11 درصد و نرخ تورم 15.6 درصد ، در سال 83 رشد حقوق 10 درصد و تورم 15.5 درصد و در سال 84 ، 8.6 درصد حقوق معلمان افزایش پیدا کرده و نرخ تورم 12.1 درصد بوده است.
زمانی که من این دستگاه را تحویل گرفتم ، معلمان آموزش و پرورش 2225 میلیارد تومان بعضا9 از سال 84 از آموزش و پرورش مطالبات داشتند. این درحالی است که ضمن اینکه 98 درصد این مطالبات را پرداختیم، ضریب کثری به اعتبارات مصوب از پایه 4 هزار میلیارد تومان به 6 هزار میلیارد تومان رسید.
وی خاطرنشان کرد: کارهایی که در زمینه معیشت و رفاه معلمان انجام شده که کارهای درخشانی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها