وزیر نیرو با اشاره به تامین آب مورد نیاز مردم با رصد دائمی و مدیریت مصرف گفت: مصمم هستیم شرایط آب کشور را واضح و شفاف با مردم در میان بگذاریم و با همراهی آنها نگذاریم کشور دچار مشکل شود.
کد خبر: ۱۳۴۳۲۲۴

به گزارش جام جم آنلاین از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان که صبح امروز برای بازدید از پروژه‌های آبی استان همدان، به این استان سفر کرده در حاشیه بازدید از سد اکباتان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره وضعیت منابع آبی کشور اظهار کرد: در ابتدای سال آبی جدید بایستی وضعیت منابع و شرایط آبی کشور تشریح و برای مردم بیان شود. همچنین راهبرد وزارت نیرو نیز این است که با تسلط و اشراف بر وضعیت آب کشور و داشتن برنامه مدون برای مواجهه با شرایط این سال آبی، گام به گام و همراه با مردم برای مدیریت منابع از یک سو و مدیریت تقاضا و مصرف از سوی دیگر به سمت سال آبی آینده پیش ببریم.

وی اضافه کرد: سال آبی گذشته نسبت به سال آبی قبل از آن ۵۰ درصد کاهش نزولات داشتیم و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۷ درصد بارندگی کمتر بود به‌طوری که شاهد خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر بودیم.

محرابیان ادامه داد: با وجود کاهش بارش‌ها و افزایش چشمگیر مصارف آبی کشور، تلاش خواهیم کرد با رصد و نظارت دایمی وضعیت منابع آب استان‌ها و حوضه‌های آبریز، آب موردنیاز مردم به ویژه در بخش شرب را به صورت مطمئن و پایدار تامین کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه پیش بینی‌ها نشان می‌دهد در سال آینده هم شرایط به گونه‌ای نیست که بارندگی‌ ها جبران گذشته باشد، ادامه داد: از طرفی در سال‌های گذشته به سبب توسعه شبکه آبرسانی آب شرب، توسعه صنعت و توسعه کشاورزی، مصرف آب به شدت افزایش یافته به طوری که کل مصرف آب در کشور از ۷۸ میلیارد متر مکعب در سال ۱۳۸۰ به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

محرابیان با اشاره به کاهش شدید بارش‌ها و افزایش مصارف در کشور خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که اغلب مناطق کشور ایران در منطقه خشک قرار گرفته و شرایط موجود می‌طلبد که مصارفمان را در همه مصارف شرب، صنعتی و به‌ویژه کشاورزی مدیریت کنیم.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت، اصلاح روش‌های آبیاری و پرهیز از کشت محصولات آب‌ بر در مناطق کم آب و مصرف بهینه از جمله راهکارها در حوزه کشاورزی و مصارف شرب و صنعتی است.

محرابیان در پایان گفت: با توجه به کمبود منابع آبی، مجموعه وزارت نیرو در حال مدیریت شرایط آبی کشور بوده و مصمم هستیم که اطلاعات و آمار را واضح با مردم در میان بگذاریم و با همراهی مردم، صنعتگران، کشاورزان و نخبگان و تشکل‌ها نگذاریم کشور دچار مشکل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها