يك متخصص تغذيه در گفت و گو با جام جم از تغيير عادت هاى غذايى اشتباه از كودكى مى گويد

جلوى زياده خوری را از کودکی بگيريد

ابتلای زنان به بیماری پلی میالژیا سه برابر شایعتر از مردان است

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: میزان ابتلای افراد بالای ۶۰ سال به ویژه زنان به بیماری پلی میالژیا روماتیکا بیش از دیگر رده‌های سنی و سه برابر شایعتر از مردان است.
کد خبر: ۱۳۳۷۶۰۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، مهناز کارگر درباره این بیماری، افزود: یکی از بیماری‌های نادر سنین میانسالی پلی میالژیا روماتیکا است که معمولا با شروع علائمی، چون سفت شدن عضلات و درد در قسمت‌هایی از بدن همچون سرشانه ها، گردن، بازو‌ها و لگن بروز پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ژنتیک و عوامل محیطی در بروز این بیماری دخیل هستند، اظهار داشت: بر اساس آخرین تحقیقات در خصوص این بیماری، معمولا افراد مبتلا به پلی متالژیا روماتیکا، به صورت فصلی دچار تشدید و کاهش درد می‌شوند و این موضوع بیانگر آن است که علاوه بر مسائل ژنتیکی، عوامل محیطی و حتی آلرژی‌های فصلی نیز می‌تواند محرک این بیماری باشد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اظهار داشت: در پنج سال اخیر، ابتلای ایرانیان به این بیماری بیش از گذشته شده است که می‌تواند زنگ خطری برای افراد میانسال باشد.

کارگر با بیان اینکه اختلال در فعالیت‌های روزمره همچون بالا و پایین رفتن از پله و در موارد حادتر ناتوانی در ایستادن و برداشتن جسم می‌تواند از عوارض این بیماری باشد، تصریح کرد: بیماری پلی متالژیا روماتیکا، یک باره به وجود نمی‌آید و نشانه‌هایی از بروز این بیماری همچون گرفتگی عضلات، خستگی، افسردگی، بی قراری، کاهش اشتها و وزن هشداری برای بروز این بیماری است.

وی با اشاره به راه تشخیص این بیماری، گفت: معمولا معاینات مفصلی و نورولوژی می‌تواند تا حد زیادی تشخیص دهنده این بیماری باشد، اما با توجه به نادر بودن این بیماری، آزمایش خون و سونوگرافی یا ام آر آی، برای تشخیص قطعی صورت می‌گیرد.

این پزشک متخصص ادامه داد: متاسفانه هیچ درمانی برای این بیماری مطرح نشده است، اما با تجویز فیزیوتراپی و مصرف برخی دارو‌ها می‌توان از فرآیند پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه کمبود کلسیم و ویتامین دی، نقش به سزایی در کاهش تحلیل استخوان و به تبع آن بیماری‌های مفصلی و درد‌های استخوانی و عضلانی دارد، افزود: توصیه می‌شود میزان کلسیم و ویتامین‌های بدن به خصوص ویتامین دی که با بروز ویروس کرونا باید بیش از گذشته برای بدن تامین شود، به صورت سالانه مورد بررسی قرار گیرد.

این متخصص گفت: تغییر سبک زندگی و مصرف رژیم غذایی سالم و دوری از دخانیات می‌تواند از بروز بسیاری بیماری‌ها از جمله پلی متالژیا روماتیکا پیشگیری کند.

بیماری پلی میالژیا روماتیکا (PMR) یک اختلال التهابی است که باعث درد گسترده، سفتی و علائمی شبیه آنفولانزا می‌شود که در زنان بیشتر از مردان است.

این بیماری به طور معمول در ۶۰- ۷۰ سالگی رخ می‌دهد و به ندرت در افراد زیر ۵۰ سال دیده می‌شود.

پلی میالژیا روماتیکا ممکن است از یک تا پنج سال طول بکشد، اما وضعیت بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها