مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم گفت: با اتکا به دانش بومی از غیرفعال شدن پالایشگاه گاز سرخونو قشم جلوگیری شد
مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم گفت: با اتکا به دانش بومی از غیرفعال شدن پالایشگاه گاز سرخونو قشم جلوگیری شد
کد خبر: ۱۳۳۷۵۹۸

 به گزارش جام جم آنلاین هرمزگان، مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم گفت: با اتکا به دانش بومی از غیرفعال شدن پالایشگاه گاز سرخونو قشم جلوگیری شد.
 
محمدحسین نوروزی افزود: با توجه به روند نزولی تولید از مخزن سرخون از سال ۱۳۹۰، بازنگری و به روزرسانی و مطالعات این مخزن در دستور کار قرار گرفت که بر اساس مطالعات شرکت‌های خارجی، زمان ترک مخزن سرخون نیمه اول سال ۱۳۹۸ برآورد شد.وی گفت: با طرحی مبتکرانه و استخراج ارزانتر از گاز کم فشار و شناسایی صنایع هرمزگان که امکان استفاده از گاز کم فشار را دارند توانستیم در مسیر استمرار تولید گام برداریم.


وی افزود:این طرح برای نخستین بار در پالایشگاه‌های گاز جهان اجرا شد.


مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم گفت: بر این اساس سالانه ۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ۱۲ هزار مترمکعب ال پی جی و ۸۵۰ هزار بشکه نیز میعانات گازی تولید می‌کنیم.


محمدحسین نوروزی با اشاره به ضرورت کاهش هزینه‌ها برای استمرار در تولید گفت: توانستیم با همکاری شرکت‌های دانش بنیان حدود ۸۰ درصد از تجهیزات این پالایشگاه را بومی سازی و سالانه بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان در هزینه‌های شرکت صرفه جویی کنیم.
وی گفت: توربین‌ها قلب پالایشگاه هستند که توانستیم بیش از ۹۰ درصد از آن را در داخل کشور بسازیم و یک چهارم از هزینه تعمیرات آن را کاهش دهیم.


وی افزود: با پیشنهاد متخصصان این شرکت و همکاری شرکت‌های دانش بنیان به جای استفاده از دستگاه‌های بزرگ و هزینه بر شیرین سازی گاز ترش، برای نخستین بار در پالایشگاه‌های نفت جهان، از ماده جاذب هیدروژن سولفور استفاده کردیم.


مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم گفت: این ماده ماهانه ۵ میلیارد تومان هزینه شیرین سازی گاز ترش را کاهش داده است.


وی گفت: اکنون متخصصان این شرکت همه تجهیزات و قطعات پالایشگاه را بدون وابستگی به کشور‌های خارجی تعمیر می‌کنند.
در این شرکت ۷۰۰ نیروی متخصص فعالیت می‌کنند که ۹۰ درصد آن‌ها هرمزگانی هستند.


شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، تنها پالایشگاه گاز جنوب شرق کشور است که گاز بخش‌های صنعتی و مصرف خانگی استان هرمزگان و بخشی از استان کرمان را تامین می‌کند.


گاز طبیعی مورد نیاز تاسیسات این پالایشگاه از ۱۸ حلقه چاه در منطقه سرخون بندرعباس و گورزین قشم تامین می‌شود.
پالایشگاه گاز سرخون و قشم ازسال ۵۷ آغاز به کار کرد و اکنون ۵ درصد از گاز کشور را تولید می‌کند.



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها