آیا واقعاً خوراکی شیرین مورد علاقه شما دلیل جوش های ناخوشایندتان است؟ از گذشته شکلات به عنوان عامل بروز جوش مورد انتقاد قرار گرفته بوده است، اما آیا واقعاً علت جوش زدن شما علاقه شدید تان به مصرف این ماده شیرین است؟
کد خبر: ۱۳۳۷۰۶۷

به گزارش جام جم آنلاین، از سال 1969، شکلات به عنوان یک عامل موثر در ایجاد آکنه مورد مطالعه قرار گرفته است. اما آیا چربی، شکر یا حتی مواد شیمیایی که برای تهیه این خوراکی خوشمزه استفاده شده اند می تواند علت جوش زدن پوست شما باشند؟ این چیزی است که علم مشخص می کند.

آیا شکلات باعث جوش زدن می شود؟ 

در گذشته، مطالعات به دلیل مواد اضافی موجود در شکلات - مانند شیر و شکر – که این موارد می توانند روی پوست نیز تأثیر بگذارند، کنار گذاشته شده اند.

مطالعات اولیه در مورد شکلات و آکنه در واقع از تکه های شکلات و تکه های کنترل شده (آب نبات های پر از شکر ، غالباً با قند حتی بیشتر از مدل های شکلاتی) استفاده می کرد.

این ناسازگاری ها منجر به نتایج متناقض و روش های شبه برانگیز مطالعه شد که همه اینها باعث شد بحث شکلات و جوش زدن هنوز پابرجا باشد بنابراین جای تعجب نیست که چرا پس از دهه ها تحقیق هنوز پاسخ روشنی در این باره وجود ندارد.

علت اصلی ایجاد آکنه با خوردن شکلات

برخی تحقیقات نشان می دهد که شکلات ممکن است آکنه موجود را تشدید کرده و یا باعث ایجاد ترشحات جدید در پوست مستعد آکنه شود.

یک مطالعه 2013 بر روی سلول های آزمایشگاهی نشان می دهد که شکلات ممکن است با تشدید واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به دو باکتری عامل آکنه، شدت و دفعات بروز آکنه را افزایش دهد. با این حال، این واکنش روی انسان ثابت نشده است.

مطالعه کوچک کنترل-دارونما، دو سو کور دیگری در سال 2014، 14 مرد مستعد آکنه را مورد بررسی قرار دادند که کپسول هایی با کاکائو شیرین نشده 100 درصد، یا پودر ژلاتین یا ترکیبی از این دو مورد پر شده را مصرف می کردند تا مشخص کنند آیا شکلات و دوز کلی دارو آکنه را تحت تأثیر قرار می دهد یا خیر.

این مطالعه نشان داد که بین میزان کاکائو مصرف شده و افزایش علائم آکنه رابطه مثبت وجود داشته است.

یک مطالعه مشابه در یک مجله دیگر نشان داد که پس از خوردن 25 گرم شکلات تلخ 99 درصد در هر روز ، 25 مرد مستعد آکنه پس از دو هفته آکنه بیشتری داشتند و پس از چهار هفته این تغییرات هنوز هم وجود داشتند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که فقط 48 ساعت پس از خوردن شکلات، دانشجویان دانشگاه دچار آکنه نسبت به همسن و سالان خود که مقدار قابل توجهی آبنبات پاستیلی خورده بودند، ضایعات جدیدتری داشتند.

با این حال، برخی مطالعات دیگر رابطه میان مصرف شکلات و بروز آکنه را رد می کنند.

با این حال، یک مطالعه سال 2012 که از 44 جوان خواست که یک دفترچه یادداشت غذایی سه روزه تهیه کنند، هیچ ارتباطی بین مصرف شکلات و بروز آکنه پیدا نکرد بنابراین، برای تأیید یافته ها و تعیین اینکه چه ترکیبی در شکلات ممکن است به طور بالقوه باعث افزایش التهاب و وخامت علائم شود، به تحقیقات بیشتر، با نمونه های بزرگتر و متنوع تری نیاز دارد.

تاثیر شکلات بر انسولین نیز به عنوان عامل موثر احتمالی روی آکنه مطرح شده است. یک مطالعه استرالیایی در سال 2003 نشان داد که شرکت کنندگانی که غذاهایی که با پودر کاکائو خوش طعم شده اند را می خوردند پاسخ انسولین بالاتری نسبت به گروه کنترل که همان غذاها را بدون کاکائو می خوردند داشتند.

مطالعه ای در سال 2015 سطح انسولین و گلوکز خون در 243 شرکت کننده مستعد آکنه و 156 بزرگسال سالم را مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود آیا مقاومت انسولین در بروز آکنه نقش دارد یا خیر. مطالعه ارتباط مثبت بین آکنه شدید و مقاومت به انسولین را مشخص کرد.

با اینکه شواهد محدودی وجود دارد که اثبات کند شکلات خالص می تواند باعث جوش زدن شما یا آکنه های شدیدتری شود، اما سایر مواد موجود در شکلات یا کیک کاملا متفاوت هستند و می توانند زمینه ساز مشکل باشند.

آنچه درباره رژیم و آکنه می دانیم

منابع معتبر نشان داده است که آکنه در افرادی که رژیم غذایی غربی ندارند کمتر شایع است. از طرف دیگر، رژیم غذایی با شاخص قند خون بالا (یا گلیسمی بالا)، یعنی رژیم غذایی که پر از کربوهیدرات های زود هضم و شیرینی ها هستند، با بروز آکنه ارتباط داشته اند.

یک مطالعه که بر روی 1200 ساکن جزیره کیتاوان پاپوآ گینه نو و 115 شکارچی آچئه پاراگوئه بررسی انجام داد، متوجه شد که حتی یک نفر از آنها آکنه نداشتند.

هر دو گروه از رژیم های غذایی با شاخص گلیسمی پایین که سرشار از ماهی و میوه هستند استفاده می کنند و رژیم غذایی آنها شامل غذاهای تصفیه شده که معمولاً در رژیم های غربی مانند نان، کلوچه و غلات وجود دارند، نمی باشد.

یک مطالعه در سال 2017 در مجله Academy of Nutrition and Dietetics نشان می دهد که غذاهای پر کربوهیدرات و سرشار از شکر (مانند نان شیرینی حلقوی یا نان بیگل، برنج سفید و کیک شکلاتی) ممکن است با بروز آکنه و شدت آن مرتبط بوده باشد.

آیا مصرف شکلات روی پوست شما تاثیر خواهد گذاشت؟

آیا لازم است هوس های شبانه برای خوردن شکلات کنار بگذارید و شکلات های پنهان شده در میز کار خود را برای داشتن پوستی شفاف تر دور بریزید؟ نه لازم نیست.

اینکه آیا خوردن شکلات روی آکنه تأثیر می گذارد یا خیر به خود فرد برمی گردد. علیرغم دهه ها تحقیق، منبع معتبری کمی برای اثبات اینکه آیا مواد غذایی مشخصی مانند شکلات مستقیماً باعث بروز آکنه می شوند یا خیر، وجود دارد.

اما این موضوع بدان معنا نیست که رژیم غذایی هیچ تاثیری در بروز آکنه ندارد. به احتمال زیاد قند موجود در شکلات تخته ای یا کاپ کیک تان نسبت به خود کاکائو مقصر جوش های جدید یا آکنه های عمیق تر هستند.

منبع: سلام دنیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها