جدایی لیونل مسی از بارسلونا بعد از ۲۱ سال

بارسا بدون پادشاه

 بعضی وقت‌ها یک جمله ساده یا چند دقیقه کوتاه از یک فیلم می‌تواند خاطره جمعی گروهی از مردم باشد.
کد خبر: ۱۳۳۰۵۵۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، حالا ممکن است این خاطرات تلخ باشد یا شیرین. صحبت از خبری است که روز گذشته در رسانه‌ها و صفحات فضای مجازی مربوط به باشگاه بارسلونا منتشر شد. در حالی که طی چند هفته گذشته هواداران بارسا برای تمدید قرارداد لیونل مسی لحظه‌شماری می‌کردند، یک جمله ساده از سوی باشگاه همه آنها را در شوک فرو برد: مسی دیگر در بارسا نخواهد بود.

هنوز هواداران پرشور بارسا و دوست‌داران اسطوره آرژانتینی از این شوک خارج نشده بودند که حساب توئیتری باشگاه با انتشار ویدئویی ۷ دقیقه‌ای، آب سردی روی پیکر تمام هواداران بارسایی مسی ریخت. این ویدئو که با نام « از تو متشکریم لئو » در فضای مجازی پخش شد، در واقع مروری بر تمام سال‌های حضور مسی در این باشگاه و افتخاراتش با کاتالان‌ها بود. بدون شک خیلی از هواداران بارسا این ویدئو را در گوشی خود ذخیره می‌کنند تا هر از گاهی که دل‌شان برای هنرنمایی شماره ۱۰ افسانه‌ای‌شان تنگ شد، آن را ببینند.

شاید خود مسی در این ساعات و لحظات به ۲۱ سال پیش فکر می‌کند که باشگاه آرژانتینی نیوولز اولدبویز را ترک کرد و وارد آکادمی بارسلونا یا همان لاماسیا شد. او در آن روزها در کنار فوتبال بازی کردن، با یک مشکل هورمونی هم دست و پنجه نرم می‌کرد. با تمام این اوصاف سه سال طول کشید تا لئو مهمترین دوران زندگی خود و باشگاه بارسلونا را شروع کند. ۱۶ نوامبر سال ۲۰۰۳ بود که او در افتتاحیه ورزشگاه دراگائو پورتو، اولین بازی‌اش را برای بارسا انجام داد. طی ۴۸ ساعت گذشته، آنقدر خبر و اطلاعات در مورد مسی و آینده‌اش منتشر شده که تمام فضای مجازی را به خودش اختصاص داده، اما در پایان فقط یک حقیقت تلخ برای بارسا و هوادارانش باقی مانده است: پادشاه از نیوکمپ رفت.

 مقصر کیست؟

اولین مطلبی که بعد از رفتن مسی در ذهن هواداران فوتبال شکل گرفت، این بود که باید چه کسی یا کسانی را مقصر جدایی مسی از بارسلونا دانست. اولین نفری که پیکان انتقادها به سمت او نشانه رفته، جوزپ بارتومئو رئیس سابق بارساست. خیلی‌ها می‌گویند بحران مالی که بارسا این روزها با آن درگیر است، به واسطه سیاست‌های اقتصادی بارتومئو بوده است. در یک نمونه او برای جذب کوتینیو، عثمان دمبله و گریژمان طی سال‌های اخیر، حدود ۳۰۰ میلیون یورو هزینه کرد. سال گذشته نیز شخصا مقابل انتقال مسی به تیم‌های دیگر ایستاد تا عملا بارسا از انتقال بعدی مسی به هیچ پولی نرسید.

دومین مقصر را لالیگا و سیاست‌های محدود‌کننده‌اش اعلام کرده‌اند. لالیگا برای تمام باشگاه‌های خود سقف هزینه‌هایی تعیین کرده که هیچ باشگاهی حق تعدی از آن را ندارد. این تصمیم مسلما برای مقابله با بریز و بپاش‌های رئال و بارسا در سال‌های اخیر بوده است، اما این انتقاد هم وارد است که نبود ستاره‌ای همچون مسی در لالیگا، بسیاری از درآمدهای این لیگ را از بین می‌برد.

در مرحله آخر برخی از لاپورتا هم انتقادهایی داشتند. باشگاه بارسلونا همان ابتدا اعلام کرد که پدر مسی به عنوان مدیر برنامه‌هایش روز پنجشنبه برای تمدید قرارداد آمده بود اما قوانین لالیگا مانع از تحقق این مساله شد. سوالی که هواداران بارسا از لاپورتا طی این چند روز در فضای مجازی پرسیده‌اند، این است که چنین قوانینی از چند سال قبل وجود داشته و مطمئنا لاپورتا نسبت به آن اطلاع داشته است. مساله بعدی این که لاپورتا از مدت‌ها پیش می‌دانست که برای نهایی شدن تمدید قرارداد مسی، برخی از بازیکنان فعلی بارسا باید به فروش برسند. اما چرا هیچ اقدامی در این مدت از سوی مدیران بارسا صورت نگرفت.

 ابهامات کنفرانس خبری لاپورتا

 خوان لاپورتا روز گذشته کنفرانسی خبری برگزار کرد تا در مورد شرایط به وجود آمده در مورد مسی صحبت کند. برگزاری این کنفرانس باعث شد تا حواشی پیرامون باشگاه بارسلونا بیشتر شود.

مهمترین بخش صحبت‌های لاپورتا این بود که تایید کرد توافق با مسی کم و بیش به این شکل بود که مسی دو سال بازی می‌کرد، اما پنج سال دستمزد می‌گرفت. لالیگا اما این روش دور زدن را برای فصل ۲۲-۲۰۲۱ نپذیرفت. لاپورتا در این باره گفت: لالیگا گفت که اگر ما عملیات آنها (توافق با یک شرکت برای حق پخش تلویزیونی) را بپذیریم، آنها نیز مسی را در قرارداد خود می‌پذیرفتند. اما ما نمی‌توانیم بخشی از حقوق پخش خود را در مدت زمان طولانی واگذار کنیم. باشگاه باید بالاتر از بازیکنان، مربیان، روسا و همه باشد.

تنها چند دقیقه از این حرف‌های لاپورتا در کنفرانس گذشته بود که خاویر تباس، رئیس لالیگا جواب او را داد. تباس در پیامی کوتاه نوشت: «تو خوب می‌دانستی که توافق CVC روی حق پخش تلویزیونی در ۵۰ سال آینده تاثیری نداشت و علاوه بر این، ارزش بالایی برای باشگاه‌ها داشت و با کمک آن می‌توانستی هم بدهی‌ها را پرداخت کنی و هم مسی را نگه داری. تو این موضوع را از چند ساعت قبل می‌دانستی.»

موضوع دیگری که لاپورتا به آن اشاره کرد، این بود که در حالی که مسی قبول کرده بود حقوق سالانه خود را تا ۵۰ درصد کاهش دهد، اما برخی از بازیکنان بارسا مثل دمبله، اومتیتی و گریژمان حاضر به کم کردن قراردادهای خود نشدند. این مساله باعث می‌شود بی شک فشار زیادی از هواداران روی این دسته از بازیکنان شکل بگیرد.

بارسا، قبل و بعد از مسی

مساله‌ای که باعث می‌شود هواداران بارسا از همین حالا نگرانش باشند، شرایطی است که این باشگاه قبل و بعد از ورود مسی داشته است. قبل از آن‌که اعجوبه آرژانتینی در فهرست تیم اصلی بارسا قرار بگیرد، این تیم فاتح ۶۱ جام شده بود. حالا مسی در ۳۴ سالگی در حالی نیوکمپ را ترک می‌کند که تعداد این جام‌ها به ۹۶ رسیده است. به عبارتی لیونل مسی در فتح ۴/۳۶ درصد جام‌های بارسا در تاریخ ۱۲۲‌ساله‌اش نقش داشته است.

حسین خلیلی /روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها