گول دکتر گوگل را نخورید!
آیا گوگل یک راهنمای سلامت موفق است؟

گول دکتر گوگل را نخورید!

زمان برگزاری المپیک توکیو جولای ــ آگوست 2020 تعیین شده بود، ولی به علت همه‌گیری بی‌سابقه کرونا به تاخیر افتاد. بالاخره پس از ماه‌ها انتظار، بازی‌های المپیک در تاریخ 23 آگوست 2021 در شهر توکیو ژاپن شروع شده‌است.
زمان برگزاری المپیک توکیو جولای ــ آگوست 2020 تعیین شده بود، ولی به علت همه‌گیری بی‌سابقه کرونا به تاخیر افتاد. بالاخره پس از ماه‌ها انتظار، بازی‌های المپیک در تاریخ 23 آگوست 2021 در شهر توکیو ژاپن شروع شده‌است.
کد خبر: ۱۳۲۹۵۱۰

گرچه المپیک در سال 2021 برگزار می‌شود، ولی هنوز با نام المپیک 2020 توکیو شناخته می‌شود ولی در میان همه مشکلاتی که به علت همه‌گیری کرونا به‌وجود آمده، پیشرفت تکنولوژی متوقف نشده‌ است. تکنولوژی‌ های پیشرفته جدید، نقشی حیاتی در المپیک 2021 بازی می‌کنند و بازی‌های المپیک خلاقانه‌تر، جذاب‌تر و چشمگیرتر از همیشه در نظر مخاطبان دیده می‌شوند.

لازم به یادآوری نیست که سلطه ژاپن در تکنولوژی و نوآوری برای همگان روشن است. ژاپن مثل همیشه، توانایی‌های خود را در المپیک 2020 به رخ جهانیان خواهد کشید.

آنها برای راه‌اندازی تکنولوژی‌های متعدد پیشرفته و شگفت‌انگیز در صحنه جهانی آماده‌اند. بنابراین با ما همراه باشید تا با تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که توسط ژاپن در المپیک 2020 توکیو یا همان المپیک 2021 توکیو رونمایی شده‌است، آشنا شوید.

وسایل نقلیه خودران

وسایل نقلیه خودران در المپیک 2020 توکیو در مسیرهای تعیین‌شده شامل از هواپیما تا دهکده المپیک و محل‌های مختلف حرکت می‌کنند.

طبق گزارش‌ها، دولت ژاپن تصمیم گرفته‌است از حدود100 وسیله نقلیه خودران در مدت برگزاری المپیک برای خدمت‌رسانی استفاده کند. البته استفاده از این تکنولوژی‌های پیشرفته فقط محدود به رفع نیازهای حمل‌و‌نقل ورزشکاران و افراد مرتبط نخواهد شد.

وسایل نقلیه خودران برای نسل بعدی شبکه حمل‌ونقل عمومی استفاده خواهد شد تا مرگ‌و‌میر جاده‌ای به حداقل برسد و از ترافیک سنگین جلوگیری شود.

تکنولوژی تشخیص چهره

تکنولوژی تشخیص چهره در المپیک 2020 توکیو برای امنیت ورزشکاران، کارکنان و بقیه افراد استفاده می‌شود. این تکنولوژی نه‌تنها سرعت امور را افزایش می‌دهد بلکه از دسترسی‌های غیرمجاز به محل‌های برگزاری المپیک جلوگیری می‌کند.

این تکنولوژی ابتدا برای اهداف امنیتی ساخته شده بود ولی عدم نیاز آن به لمس کاربر در شرایط شیوع کووید 19 در سراسر جهان، با یک تیر، دو هدف را نشانه خواهد رفت. این تکنولوژی تشخیص چهره می‌تواند کارآمد باشد و از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کند.

دوربین‌های تشخیص چهره به کارکنان امنیتی یا سایر افراد مرتبط اجازه می‌دهند تا چهره تماشاگران و ورزشکاران را ضبط کنند.

همچنین مسیر حرکت آنها در محل‌های برگزاری بازی‌ها به وسیله این تکنولوژی پیشرفته به دقت بررسی خواهد شد تا ناقلان کرونا شناسایی شوند.

برای مثال، اگر فردی در محل برگزاری بیمار باشد، کارکنان می‌توانند به‌راحتی با ردیابی مسیر حرکت فرد بیمار، افرادی که با این فرد در تماس بوده‌اند را پیدا کنند.

ربات‌های ‌دستیار و راهنما

در المپیک 2020 توکیو از ربات‌های مختلفی استفاده می‌شود. این ربات‌ها به افراد کمک می‌کنند امور مختلفی را انجام دهند.

برای مثال، ربات‌ها بازدیدکنندگان را راهنمایی می‌کنند تا مسیر موردنظر خود را پیدا کنند. همچنین این ربات‌ها به افراد در حمل چمدان‌ها کمک می‌کنند.

این ربات‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به عنوان نمایندگان المپیک 2020 توکیو عمل کنند. بعضی از ربات‌ها می‌توانند وسایلی مانند نیزه و دیسک که توسط شرکت‌کنندگان المپیک به زمین پرتاب شده‌اند را حمل کنند.

طبق گزارشات، حدود 8 الی 10 نوع ربات برای آسان‌تر و کارآمدتر شدن امور در بازی‌های المپیک 2020 مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

بهتر است ابتدا با ربات‌هایی که نماد المپیک 2020 هستند، آشنا شویم. ربات Miraitowa به رنگ آبی و Someity به رنگ صورتی که چشمان بزرگی دارند، می‌توانند با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند. آنها به استقبال مردم می‌روند و خوشامد می‌گویند. همچنین این ربات‌ها می‌توانند سلفی بگیرند.

ربات T-HR3 اندازه یک انسان را دارد. این ربات نیز همانند ربات‌های نماد المپیک هنگام برقراری ارتباط با انسان‌ها، از راه دور کنترل می‌شوند. T-HR3 به مهمانانی‌ که نمی‌توانند به‌صورت فیزیکی به دهکده المپیک سفر کنند، کمک می‌کند تا با پنج ورزشکار صحبت کنند.

کاربران این ربات می‌توانند با ورزشکاران و بقیه افراد دست دهند. به عبارت دیگر، کاربر این ربات حس خواهد کرد در محل المپیک به‌صورت فیزیکی حاضر است. ربات T-TR1 توسط مؤسسه تحقیقاتی تویوتا در آمریکا ساخته شده‌است.

این ربات به افرادی که نمی‌توانند به المپیک 2020 بروند و بازی‌ها را تماشا کنند، کمک می‌کند تا با ورزشکاران به‌صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند.

این ربات در واقع یک صفحه نمایش واقعیت مجازی است که یک دوربین نیز در بالای آن نصب شده‌است و به کاربر حس غوطه‌وری می‌دهد.

افراد خوش‌شانسی که برای استفاده از این ربات چرخ‌دار دعوت می‌شوند، می‌توانند با آن در محل بازی‌های المپیک 2020 توکیو چرخی بزنند. مردم با کمک این ربات قادر خواهند بود به ورزشکار موردعلاقه خود سلام دهند و گفت‌وگویی داشته باشند.

تماشای آنلاین با کمک فناوری غوطه وری

تماشاگران در المپیک 2020 توکیو می‌توانند با استفاده واقعیت مجازی غوطه‌وری، از مراحل افتتاحیه، بازی‌ها، ژیمناستیک و...، بیشتر از همیشه لذت ببرند. تماشاگران با این فناوری، احساسی مانند نشستن در محل مسابقه یا جلوی ورزشکاران را تجربه خواهند کرد. پخش زنده المپیک 2020 با وضوح 8k به افراد اجازه می‌دهد بازی‌ها را ظریف‌تر و واضح‌تر مشاهده کنند. وضوح 8k تقریبا دو برابر وضوح 4k است و همچنین تصویری به اندازه 4320 در 7680 پیکسل دارد.

مترجم‌ های فوری

برای جلوگیری از هر نوع موانع زبانی در المپیک توکیو 2020، جایی که افراد از سراسر جهان گرد هم می‌آیند، ژاپن از تکنولوژی ترجمه فوری استفاده می‌کند. این سیستم ترجمه آنی در گوشی‌های همراه یا دستگاه‌های سازگار دیگر هوشمند نصب می‌شود.

کاربر باید زبان هدف را انتخاب کند و با دستگاه سخن بگوید. سپس دستگاه جملات گفته شده را به زبان هدف ترجمه خواهد کرد. این تکنولوژی، گفت‌وگو را میان افرادی با زبان‌های مختلف، آسان‌تر خواهد کرد. برای مثال، یک فرد انگلیسی زبان خواهد توانست پیام خود را به‌راحتی به یک فرد ژاپنی انتقال دهد.

سخن آخر:

علاوه بر تکنولوژی‌های توضیح داده شده، تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند تکنولوژی Dow برای مقاوم‌سازی سازه‌ها، بارش شهابی مصنوعی و قطار مغناطیسی و... در المپیک 2020 توکیو استفاده می‌شود.

همه تکنولوژی‌های ذکر شده باعث شده‌اند المپیک 2020 توکیو چیزی بیشتر از یک مسابقه ورزشی جهانی باشد. المپیک 2020 توکیو به صحنه‌ای برای رونمایی تکنولوژی‌های پیشرفته تبدیل شده است که می‌تواند آینده جهان را دگرگون سازد.

فاطمه میرزاجعفری - خبرنگار / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها