ویرایش ویدئو در 3 دقیقه
آموزش گام‌به‌گام ویرایش ویدئو با اپلیکیشن inshot

ویرایش ویدئو در 3 دقیقه

آیا گوگل یک راهنمای سلامت موفق است؟

گول دکتر گوگل را نخورید!

همه ما با بروز اولین سوزش، کوفتگی، کبودی و دردی که دلیلش برایمان روشن نباشد به‌دنبال گوشی تلفن همراهمان می‌گردیم تا خودمان را ویزیت کنیم و دکتر خودمان بشویم؛ گاهی وقت‌ها نه تنها برای خودمان بلکه برای بقیه هم تجویز می‌کنیم و نسخه می‌پیچیم.
همه ما با بروز اولین سوزش، کوفتگی، کبودی و دردی که دلیلش برایمان روشن نباشد به‌دنبال گوشی تلفن همراهمان می‌گردیم تا خودمان را ویزیت کنیم و دکتر خودمان بشویم؛ گاهی وقت‌ها نه تنها برای خودمان بلکه برای بقیه هم تجویز می‌کنیم و نسخه می‌پیچیم.
کد خبر: ۱۳۲۵۹۰۵

انگار نه انگار که هزاران پزشک و متخصص در کوچه‌پس‌کوچه‌های محل زندگی‌مان وجود دارند، خودمان را با این جمله که «الان عصر تکنولوژیه» گول می‌زنیم و می‌رویم سراغ سرچ اینترنتی؛ اینها اول ماجراست، می‌پرسید چرا؟ دلیلش این است که چون ما اطلاعات درستی از درد خودمان نداریم یک سوال اشتباه را از گوگل می‌پرسیم و در جواب به نوع پرسش ما، گوگل پاسخ‌های متفاوتی خواهد داشت و حتی گاهی اوقات با پاسخ‌های خودش ما را به‌کلی از بهبود ناامید می‌کند و حتی در جواب، بیماری‌هایی را به ما نسبت می‌دهد که با شنیدن اسم آنها ترس بر ما غلبه می‌کند.

موتور جستجوی گوگل برای هر سوالی پاسخی دارد و به‌تازگی اطلاعات پزشکی حرفه‌ای و بسیار دقیقی را به سرویس خدمات خود افزوده است که می‌تواند در نقش یک پزشک مشاور برای کاربران عمل کند.

طبق آمار اعلامی از سوی گوگل از 20 جست‌وجو در موتور گوگل یک مورد اطلاعات پزشکی و سلامت است.

گوگل می‌گوید حدود 7 درصد جست‌و‌جو‌های روزانه در حوزه سلامتی است؛ چیزی حدود 70 هزار جست‌و‌جو در هر دقیقه! مدیر اجرایی موسسه Geisinger Health که یکی از تامین‌کنندگان اصلی مراقبت‌های بهداشتی آمریکاست بر این باور است که گوگل برای حذف اخبار جعلی در حوزه پزشکی و سلامتی تلاش می‌کند. غ

ول جست‌و‌جوی وب با استخدام پزشکان و پرستاران مجرب سعی کرده نتایج جست‌و‌جو را رصد کند تا بیماری‌های واگیردار یا سخت‌تر شایع نشود؛ مردم به نتایج جست‌وجوهای گوگل درباره بیماری‌ها، مصرف داروها و مراقبت‌های بهداشتی اعتماد دارند و آنها را به کار می‌گیرند؛ بنابراین اگر اطلاعات اشتباه یا جعلی به آنها داده شود عواقب بسیار ناگواری در پی خواهد داشت.

بیش از یک میلیارد کاربر در روز

گوگل به تدریج الگوریتم‌ها و نتایج جست‌وجوهای خود را به سمت و سویی هدایت کرده که برای کاربران مفید و مثبت باشد، مثلا اگر شما در گوگل سرچ کنید «چگونه می‌توان از جوش صورت پیشگیری و در صورت ابتلا برای آن بهبودی ایجاد کرد؟» سریع به شما روش‌های پیشگیری از ایجاد جوش صورت و چند درمان خانگی پیشنهاد می‌کند.

اگر در گوگل درباره واکسن و اوتیسم جست‌و‌جو کنید؛ به شما لینک‌های معتبر و منابع مطالعه‌ای قابل اعتماد نشان می‌دهد و حتی پیشنهاد مشاوره دریافت خواهید کرد.

دکتر گوگل جایگزین پزشک نیست!

گوگل برای ارائه خدمات پزشکی خود از تیمی از پزشکان متخصص و منابع پزشکی بسیار معتبر استفاده کرده است و در نهایت اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تیمی از پزشکان مورد بازنگری قرار می‌گیرد. البته گوگل تاکید می‌کند که این خدمات به‌هیچ عنوان یک روش خود‌تشخیصی- خوددرمانی محسوب نشده و نمی‌تواند جایگزین تشخیص توسط پزشک را بگیرد و تنها هدف از این اقدام آگاهی‌بخشی به مردم و دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد است که می‌تواند منجر به تشخیص به‌موقع بیماری شود.

به تشخیص‌ های دکتر گوگل اعتماد نکنید!

تصور کنید علائمی مانند گزگز دست و پا، تاری دید، دو‌بینی و سرگیجه را دارید؛ بلافاصله خودتان را به گوشی موبایل می‌رسانید و این کلمات را در گوگل جست‌و‌جو می‌کنید اما با مشاهده نتیجه، آسمان روی سرتان خراب می‌شود! چرا که گوگل به شما بیماری ام‌اس را به‌عنوان پاسخی برای علائم موجود نشان می‌دهد و این در حالی است که برای تشخیص بیماری مانند ام‌اس عوامل بسیار زیادی باید توسط پزشک متخصص از جمله زمان شروع درد، تداوم درد، شدت درد، محل درد، عوامل تشدید‌کننده مانند غذاهای مختلف یا حتی گاهی حساسیت‌های غذایی همچنین سابقه خانودگی و عوامل وراثتی از عوامل بسیار مهمی هستند که مورد ویزیت از سوی پزشک قرار می‌گیرند.

همان‌طور که می‌بینید آنچه که از نظر شما یک مشکل ساده و از نظر گوگل یک بیماری حاد بوده است برای پزشک معنا و مفهوم متفاوتی دارد و باید از جنبه‌های مختلفی بررسی شود؛ بنابراین کمک گرفتن شما از موتور جست‌وجوگر اینترنتی برای تشخیص مشکلات جسمی و بدن انسان با آن همه پیچیدگی کار منطقی‌ای نیست و چه بسا به علت ایجاد ترس و اضطراب بی‌مورد ایجاد شده حتی مشکلات جسمی‌تان بیشتر هم ‌شود.

حذف بخش پرسش و پاسخ از جستجوی گوگل

گوگل تصمیم دارد در تیرماه سال جاری بخش پرسش و پاسخی که در جست‌وجو نمایان می‌شود را حذف کند؛ هنگامی که کاربران سؤالی در موتور جست‌وجوی گوگل تایپ می‌کنند، گاهی اوقات سؤالاتی کامل در جست‌وجوی‌شان نمایش داده می‌شود که کاربران قبلی آنها را پرسیده و پاسخ دریافت کرده‌اند. حالا به نظر می‌رسد این سؤالات دیگر در گوگل نمایش داده نمی‌شود و طبق آپدیتی که در صفحه پشتیبانی گوگل «بخش پرسش و پاسخ در گوگل» از تاریخ 30 ژوئن 2021 میلادی (2 تیر امسال) اعمال شده از جست‌وجو حذف می‌شود. البته این اقدام تاثیر چندانی برای کاربران گوگل ندارد.

در واقع با توجه به مکان زندگی فرد و جمله‌بندی سؤالات او در گوگل ممکن است هیچ‌گاه این بخش برای افراد نشان داده نشده باشد. براساس گزارش‌ها به‌نظر می‌رسد این ویژگی در اصل طی دو سال اخیر برای کاربران هندی قابل مشاهده بوده است.

سؤالات پرتکرار کرونایی از دکتر گوگل
1- میزان سلامت اکسیژن خون چه عددی است؟
2- تفاوت آنفلوآنزا با کرونا؟
3- علائم بیماری کرونا؟
4- پشه‌ها می‌توانند باعث انتقال کرونا شوند؟
5- تغییرات آب و هوا باعث افزایش شیوع یا کاهش کرونا می‌شود؟
6- کسی که مبتلا به کروناست تا چند روز باید در قرنطینه باشد؟
7- درمان گیاهی ویروس کرونا؟

پرتکرارترین سؤالات پزشکی از دکتر گوگل
1- رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟
2- چگونه می‌توان از سکسکه خلاص شد؟
3- چه عواملی باعث سکسکه می‌شود؟
4- علت سنگ کلیه چیست؟
5- (HPV) چیست‌؟ (سرطان دهانه رحم)
6- چگونه می‌توان کلسترول را کاهش داد؟
7- چند کالری در روز بخوریم؟

فاطمه میرزاجعفری - خبرنگار / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها