تجربه خرید کیف پول سخت افزاری دُرج

همیشه یک شعار وجود داشته اول ایمنی بعد کار من به عنوان کسی که چند وقتی هست با رمز ارزها آشنا شدم فهمیدم اینجا میشه اول امنیت بعد هر کاری.
کد خبر: ۱۳۲۷۲۱۳
دوست داشتم اول صحبت با اصل حرفم در این مقاله شما رو آشنا کنم بعد برم اصل مطلب ، چند وقتی بود هر جا که وارد میشدم صحبت از بیت کوین یک میلیون دلاری بود شاید همیشه این حس رو داشتم باید روی این داستان سرمایه گذاری کنم و به خاطر همین همیشه این بیت کوین یک میلیون دلاری به چشمم میخورد بنابراین شروع کردم به بررسی رمز ارزها به خصوص بیت کوین.

متوجه شدم بیت کوین به خاطر ماهیت غیر متمرکزی که داره قابل هک شدن نیست و امنیتش به دلیل اینکه یک شبکه توزیع شده هست و نه متمرکز مثل بانک ها ، پس امنیتش بسیار بالا هست و این قابلیت اطمینان این شبکه هستش که باعث شده هر روز رشد داشته باشه ولی در جاهای مختلف هم میخوندم که یک مقدار بیت کوین از دست رفت و هک شد طبیعتا در تناقض قرار گرفتم و دقیق شدم ببینم موضوع چی هستش.

متوجه شدم در شبکه بیت کوین هر شخص با یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی شناخته میشه کلید خصوصی شما فقط باید دست خودتون باشه و نه در دست هیچ کس دیگری این کلید خصوصی هم چیزی نبود جز یک عبارت 32 بایتی از اعداد و حروف لاتین .

بعد متوجه شدم در حقیقت بیت کوین هایی که هک شدن به این شکل بوده که به نوعی دسترسی به کلید خصوصی پیدا شده بوده و نه اینکه شبکه بیت کوین هک بشه و عددی جابه جا بشه بلکه به نوعی سیستم صاحب رمز ارز هک شده بوده و از اونجایی که کلید خصوصی در کامپیوتر و یا موبایل و یا کلا فضای اینترنتی بوده به نوعی با هک شدن یکی از سیستم های دیجیتالی قربانی دسترسی به کلید خصوصی ایجاد شده و هکر سریعا با کلید خصوصی اقدام به انتقال وجه از حساب دارنده بیت کوین به حساب خودش کرده و از اونجایی که تراکنش ها در شبکه قابل پیگیری نیست دیگه واقعا پول رفته و دستت به جایی دیگه بند نیست.

شاید ارزونترین راه کار این هستش که کلید خصوصی رو به شکل QR بر روی یک کاغذ نگه داریم و هر زمان نیاز به انجام تراکنش بود با تلفن همراه از QR Code کلید رو بخونیم و انتقال رو انجام دهیم.

نمونه ای از یک ولت کاغذی
 
 
کیف پول سخت افزاری

 
حالا دو نمونه دیگه کیف پول هم وجود داره و نسبتا کار کردن باهاشون آسونتر هستش یکی کیف پول های نرم افزاری و یکی کیف پول سخت افزاری.

کیف پول های نرم افزاری اصولا از اون جایی که که کلید خصوصی شما رو یک نرم افزار تولید میکنه حس خوبی به آدم نمیده چون نگرانید نکنه نرم افزار کلید خصوصی شما رو واسه یکی دیگه بفرسته یا ممکنه نرم افزارش مشکل امنیتی داشته باشه و هکر ها از این طریق به نرم افزار و سیستم کامپیوتری و یا موبایل شما حمله کنند و کلید خصوصی رو بردارند.

کلید خصوصی برداشته بشه واقعیت کل سرمایه رفته این رو خیلی ها نمیدونن ولی واقعیتی هست که شما 1 بیت کوین داشته باشید یا 1000 تا دارنده این پول کسی هست و اجازه انتقال رو داره که کلید خصوصی دستش باشه و بس.

بنابراین در کل از کیف پول های نرم افزاری هم حس خوبی نگرفتم البته امید من از اونجایی که بیت کوین یک میلیون دلاری بود اینقدر حساسیت به خرج میدادم چون میخواستم یک واحد بیت کوین بگیرم و بزارم یک گوشه و 10 سال دیگه بیام سراغش که یک میلیون دلار شده.

بنابراین رفتم به سمت کیف پول های سخت افزاری چون یک کیف پول سخت افزاری کلید خصوصی رو در داخل خودش نگه میداره و به هیچ روش ممکنی هم کلید خصوصی رو بیرون نمیده به راحتی هم قابل حمل و استفاده هستش و کلید خصوصی رو به شکل یک 24 کلمه ابتدا راه اندازی دستگاه بیرون میده که حتی اگر سخت افزار به هر دلیل گم بشه و یا بسوزه با وارد کردن 24 کلمه امکان دسترسی مجدد به سرمایه به دست بیاد.

رفتم به سراغ تحقیق درباره کیف پول های سخت افزاری و انواع موجودش در ایران به دو تا کیف پول بسیار مطرح در سطح دنیا رسیدم یکی کیف پول لجر نانو اس بود و یکی ترزور وان که البته ترزور اولین کیف پول جهان هستش ولی لجر به نظرم به دلیل ظاهر زیبایی که داره معروف تر هستش به نسبت ترزور.
 
 
کیف پول سخت افزاری
 
به نظرم امنیت مهم بود ولی 2 میلیون تومان برای یک کیف پول سخت افزاری هم به نظرم خیلی زیاد بود چند وقتی تو ذهنم بود چی کار کنم و بیت کوین هم داشت روند صعودیش شروع میشد و دیدم به خاطر هزینه بالا امنیت دارم سود دیگری که بتونم 1 عدد بیت کوینی که قصد نگهداریش رو دارم از دست میدم و بیت کوین هر روز در حال صعود هستش.

با پرس و جو در شبکه اینستاگرام به یک کیف پول ایرانی به نام دُرج رسیدم بله ایرانی برای من هم خیلی عجیب بود ایرانی و امنیت چه جوری اعتماد کنم؟
 
قیمتش هم مناسب بود 999 هزرا تومان 1 میلیون خودمون از همه چی ارزونتر بود (Dorj.io) به صفحه اینستاگرام(www.instagram.com/dorjwa)رسمیش رفتم و دیدم اطلاعات مفیدی قرار داده شده و افراد مطرح و معروفی مثل آقای یاشار راشدی که به خاطر مطالب مفیدشون از رادیو بلاکچن میشناختم راجبش فیلم گذاشتن.

خیلی موضوع برام جذاب شد بفهمم داستان چیه و رفتم کلیه فیلم های آموزشی که در اینستاگرام و آپارات قرار داده بودن رو دیدم و متوجه شدم کلا دستگاه در حال اتصال به سایت ترزور هستش جالب شد برام یعنی کیف پول دُرج از ترزور اجازه اتصال به سایتش رو گرفته خلاصه چند روزی بد جوری ذهنم درگیر شد و مدام در حال بررسی صفحه اینستاگرام دُرج بودم.

 
کیف پول سخت افزاری
 

تا در نهایت متوجه شده سخت افزار ترزور بر خلاف لجر نانو اس یک سخت افزار کاملا متن باز هستش و حتی من هم میتونم با داشتن اطلاعاتی درزمینه الکترونیک و لینوکس در منزل یک ترزور بسازم و خیلی موضوع برام جذابتر شد تا بفهمم تیم دُرج دقیقا چی کار کرده.

تماس گرفتم با شرکت دُرج و دقیقا موضوع رو پرسیدم و همون چیزی که حدس میزدم گفتن دُرج کلا ترزور وان هستش و شما با خرید ولت دُرج در حقیقت یک عدد ترزور وان که قیمتی بالای 2 میلیون تومان رو داشت رو در حال تهیه هستید به علت اینکه قطعات الکترونیکی دُرج به صورت خام وارد کشور شده و در ایران مونتاژ شده ارزش افزوده بالایی به دلیل تولید داخلی داره و هیچ گونه دخل و تصرفی در برنامه کیف پول ترزور برده نشده که برای اطمینان بیشتر هم گفتن پس از خرید و رسیدن کیف پول حتما از سایت ترزور کیف پول رو بروز رسانی کنید که خوب منطقی بود وقتی کیف پول از سایت ترزور به روز رسانی میشه کسی به جز ترزور کد رو داخل کیف پول قرار نداده.

چند وقتی منتظر بودم که بخرم یا نه دیدم یک تخفیف ویژه گذاشتن و دُرج که همون ترزور هستش رو به قیمت 900 هزار تومان میدهند خیلی برام شگفت انگیز بود این قیمت برای تامین امنیت در حد یک کیف پول سخت افزاری دیگه دل رو به دریا زدم و تهیه کردم حدود 1 ساعت بعد به دستم رسید و خیلی از این سرعت عمل در مرحله اول خوشم آمد.

کیف پول به دستم رسید بسته بندیش که عالی بود اصلا حس یک کالا الکی نمیداد.

بازش کردم و دیدم از داخلش یک بوی چرمی زد بیرون دیدم همراه با کیف پول یک کیف چرمی هم داده شده که واقعا شگفت زده شدم.

بعد از اینکه داخل جعبه رو کاملا بررسی داشتم متوجه شدم یک کابل USB و چند تا برگه مقوایی برای نوشتن 24 کلمه و دو تا استیکر بیتکوین و اتریوم نیز قرار داره که جالب بود برام.

روی کابل USB هم لوگوی دُرج حک شده بود که یک کابل متفاوت شده بود.
 
 
کیف پول سخت افزاری

با توجه به اینکه قبل از خرید کیف پول فیلم های آموزشی رو کار با دُرج رو کاملا دیده بودم به سرعت رفتم سمت راه اندازی و سریع کیف پول رو به لب تابم متصل کردم و از بخش ورود در سایت دُرج وارد سایت ترزور شدم.
 
ابتدا وارد سایت wallet.trezor.io شدم و کیف پول رو هم متصل کرده بودم که پیام داد باید نرم افزار trezor bridge رو نصب داشته باشم پس از نصب این نرم افزار که با بررسی هایی که انجام دادم برای جلوگیری از اسنیف شدن پورت USB بود وارد بخش پیکر بندی کیف پول شدم.

بعد از اتصال پیام نصب firmware  اومد که نشون میداد هیچ نرم افزار پیش فرضی روی کیف پول نیست و خیالم راحت شد تازه در هنگام نصب یه فینگر پرینت هم داشت که امنیت و استاندارد کامل دستگاه روخود ترزور چک میکرد و با اطمینان خاطر شما می تونین از دُرج استفاده کنین چرا که فینگر پرینت رو چک کردید و درست بوده و بعد از اینکه نرم افزار رو نصب کردم تازه شروع کردم به ساخت کیف پول و دریافت کلمات بازیابی.

تقریبا این صفحه که باز شد خیالم راحت شد که واقعا کیف پول سخت افزاری دُرج وان در حقیقت ترزور وان هستش که دربارش تو نت زیاد دیده و شنیده بودم.

اولین کاری که به ذهنم رسید برای اینکه واقعا مطمین باشم این دیگه یک ترزور هستش به روز رسانی دستگاه بود طبق آموزشهایی که در صفحه اینستاگرام دُرج دیده بودم دستم رو روی دو کلید دستگاه گذاشتم و مجدد متصل کردم تا صفحه به روز رسانی باز شد.
 
کلی مطلب هم درباره ریپک کیف پول های لجر شنیده بودم و اینکه موجودی در کیف پول لجر برداشته میشه و خوب لجر نمایندگی رسمی و پشتیبانی رسمی در ایران نداره و سایتش هم برای ما ایرانی ها فیلتر شده خوب خوشبختانه تیم دُرج به عنوان تولید کننده ریپک بودنش معنی نداره و 3 تا هولوگرام هم داره که نشان دهنده باز نشدن دستگاه هستش و ضمنا اینکه ترزور نشان میدهد که یک بار تلاش شده که 24 کلمه گرفته بشه دیگه خیالم راحت شد از اینکه بهترین انتخاب رو داشته ام تازه پشتیبانی و آموزش هم دارن که قدم به قدم راهنمایی کنن شما رو و خیلی جالبه که گارانتی بدون قید و شرط هم دارن!

وارد پنج مرحله راه اندازی دستگاه شدم

در این مراحل یک بار 24 کلمه رو دستگاه داد و من هم یادداشت کردم و سپس مجدد 24 کلمه رو به ترتیب نشون داد تا با نوشته های خودم چک کنم کلمه ای اشتباه نشده باشه چون میدونستم این 24 کلمه در حقیقت همون کلید خصوصی هستش و اگر به هر دلیلی دستگاه گم بشه با این 24 کلمه می تونم به سرمایم دسترسی پیدا کنم.

پنج مرحله راه اندازی دستگاه رو تا انتها رفتم و کیف پول آمده استفاده شد وارد بخش بیت کوین شدم و آدرس کیف پولم رو گرفتم.
 
 
کیف پول سخت افزاری

خوب الان دیگه کار تمام بود و به راحتی میتونستم 1 بیت کوینی که قصد خریدش رو داشتم بخرم و دربالا ترین سطح امنیت نگهداری کنم تا چند سال دیگه بیام به سراغش و زمانی هستش که دیگه 1 میلیون دلار شده.

من واقعا علتی که این مطلب رو آماده کردم به این علت بود که میخواستم به نوعی از تیم دُرج تشکر داشته باشم چون ابتدا سال 99 که میخواستم بیت بگیرم قیمت بیت روی 5500 دلار بود و فقط به دلیل امنیت که خیلی نگرانش بودم دست دست میکردم تا اینکه تخفیف دُرج جرقه تهیه این کیف پول و چند روز بعد هم خرید 1 بیت کوین اقدام کردم.

الان که این مطلب رو مینویسیم 20 خرداد هست و قیمت بیت رسیده تقریبا به 10000 دلار و با احتساب رشد قیمت دلار سرمایه گذاری اولیه من تقریبا 2 برابر شده واقعا حس خوبی دارم و احساس میکنم فکر اولیم درست بوده و چون به دلیل آشنایی با کیف پول دُرج این مهم برام اتفاق افتاد خواستم به این شکل تشکر کوچیکی داشته باشم.

 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها