jamejamonline
سیاسی مجلس کد خبر: ۱۳۲۶۵۵۵   ۲۳ تير ۱۴۰۰  |  ۱۲:۱۱

آقای محسنی اژه‌ ای دیروز 10 فرمان برای بهبود عملکرد قوه قضاییه صادر کرد. ایشان از نیروهای سابق قوه قضاییه است و اکنون‌که در رأس این قوه قرار گرفته، امید فراوان می‌رود که حرکت رو به‌ جلو و اصلاح در قوه قضاییه با سرعت، کیفیت و کمیت بیشتر ادامه پیدا کند.

فرامین 10گانه صادرشده از سوی رئیس قوه قضاییه پرکننده خلأهای زیادی در کار قضای کشور خواهد شد.

یکی از مباحث مهمی که امید است در قوه قضاییه با دقت بیشتری مورد پیگیری قرار گیرد، موضوع شفافیت است.

اگر شفافیت در سیستم قوه قضاییه و روند رسیدگی به پرونده‌ها در دادرسی بیشتر باشد، کار با کیفیت بهتر و درنهایت داوری‌ها کارشناسانه‌تر و منطقی‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر این مسأله حتما مورد رضایت مردم نیز هست، چه از طرف کسانی که محکوم می‌شوند و چه کسانی که علیه آنها حکم صادرشده باشد.

نکته دیگر که باعث افزایش رضایت عمومی در قوه قضاییه خواهد بود، موضوع نظارت سیستمی است و نه دوره‌ای. بهترین نظارت زمانی صورت می‌گیرد که کار با شفافیت بیشتری انجام شود.

اگر کار شفاف باشد و ادله‌ها، امارات، اسناد و استنادات ــ البته با صرف‌نظر کردن از حریم خصوصی افراد ــ برای مردم روشن باشد، ارزیابی و داوری درباره عملکرد قوه قضاییه هم منطقی‌تر صورت می‌گیرد.

نظارت و شفافیت لازم و ملزوم یکد‌یگرند و اگر در کنار هم به آنها توجه شود،حرکت قوه قضاییه همواره روبه‌جلو خواهد بود.

موضوع دیگر، بحث حاکمیت قانون به‌جای حاکمیت قاضی است. باید تلاش کرد محور حاکمیت قاضی به سمت حاکمیت قانون حرکت کند البته همه می‌دانیم در قوه قضاییه حرف آخر را قاضی می‌زند و سخن من منافاتی با استقلال قاضی ندارد.

منظورم این است به هر صورت ابزار کشف حق از سوی قاضی قانون است. اگر این روند اعمال شود، مراجعه‌کننده به دستگاه قضا چه حکم به نفع او صادر شود و چه علیه او اطمینان دارد مبنای این حکم، قانون است.

از سوی دیگر قانون باید آن‌قدر از بنیان محکمی برخوردار باشد که جامع، مانع و تفسیر ناپذیر باشد. نباید از یک قانون تفسیرهای متفاوت صورت گیرد.

برای رسیدن به چنین فرآیندی نیازمند همکاری سیستماتیک، متعامل و کارشناسانه میان دو قوه مقننه و قضاییه هستیم. قوه قضاییه با قانون سروکار دارد و مجلس هم قانون وضع می‌کند.

از این‌رو معتقدم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس باید یکی از پرکارترین کمیسیون‌ها در خانه ملت باشد.

قوه قضاییه با تعامل و همکاری خود می‌تواند به تعبیری موتور محرک کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس باشد تا قوانین مورد نیاز به‌روز باشد و تنقیح مناسبی از آن صورت گیرد و متناسب با مسائل روز باشد.

محمود عباس‌ زاده - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی / روزنامه جام جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
پایان یکجانبه‌ گرایی آمریکا

پایان یکجانبه‌ گرایی آمریکا

بعد از شکل‌گیری پیمان شانگهای در سال2001، برخی صاحب‌نظران و کارشناسان علوم سیاسی از آن به عنوان ناتوی شرقی نام بردند. معتقدم این سازمان از ناتو اهمیت بیشتری دارد.

گام‌های موثر برای جدی‌تر شدن نگاه به شرق

گام‌های موثر برای جدی‌تر شدن نگاه به شرق

تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای با هر یک از کشورهایی که در مناطق آسیایی، آفریقایی و آمریکایی وجود دارد کاری پسندیده، مفید و منتهی به اثر خوب و نتایج درخشان برای کشورمان محسوب می‌شود. یکی از مهمترین همکاری‌ های اقتصادی با مجموعه کشورهایی است که در منطقه شرق آسیا قرار دارند و به سازمان همکاری اقتصادی شانگهای معروف هستند.

آژانس باید به رویکرد فنی و غیرسیاسی بازگردد

آژانس باید به رویکرد فنی و غیرسیاسی بازگردد

 بر اساس تجربیات سالیان گذشته چند نکته درباره آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی وجود دارد. نکته اول این است که آژانس یک محیط سیاسی است، به این معنا که اعضای شورای‌ حکام همیشه اکثریت غربی داشته و آژانس از این نظر یک ابزار سیاسی در دست کشورهای غربی بوده که هرگاه خواسته‌اند، فشار خود را نسبت به کشورهای دیگر افزایش یا کاهش داده‌اند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

نیازمندی ها