علی برکه، نماینده حماس در لبنان در گفت‌وگو با جام‌جم:

حالا همه ارزش سلاح مقاومت را می‌دانند

شکست رژیم اشغالگر قدس در جنگ 12 روزه غزه و سقوط نتانیاهو از قدرت، مولد بحران‌های تازه‌ای در سرزمین‌ های اشغالی بوده است. بیشتر تحلیلگران مسائل منطقه معتقدند شکست در جنگ غزه، یکی از اصلی‌ترین عواملی بود که سقوط نتانیاهو پس از 12سال حضور در مسند نخست‌وزیری را تسریع کرد و جایی برای مانور وی در تل‌آویو باقی نگذاشت.
کد خبر: ۱۳۱۸۹۴۴

در عین حال، با پایان جنگ غزه، موازنه قدرت بار دیگر به سود جبهه مقاومت در منطقه تغییر کرده است. در این خصوص با علی برکه، نماینده جنبش حماس در بیروت و یکی از سران این جنبش گفت‌وگویی کرده‌ایم.

نبرد تمام عیار مقاومت غزه و رژیم‌ صهیونیستی با تن دادن اجباری آتش‌بس از سوی صهیونیست‌ها به پایان رسیده است. شرایط منطقه و جبهه مقاومت را پس از پیروزی در این نبرد چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بدون شک این پیروزی، محصول اعتقاد، ایمان و قدرت مقاومت فلسطین بود. بدون شک ثمره این پیروزی را تا سال‌ها در معادلات قدرت در منطقه شاهد خواهیم بود. فراتر از آن، تبعات این شکست برای رژیم‌صهیونیستی نیز سنگین و غیرقابل تصور است. امروز همگان نسبت به ارزش سلاح مقاومت و چرایی اصرار گروه‌های فلسطینی مبارز مبنی بر حفظ آن آگاه هستند. بدون شک حماس تا زمانی که رژیم‌صهیونیستی سرزمین فلسطین را اشغال کرده است، در آمادگی نظامی کامل به سر می‌برد و تا آخرین نفس و توان، در مقابل رژیم‌اشغالگر صهیونیستی می‌جنگد. آنچه در جنگ اخیر رخ داد، اراده و تصمیم ما را در این خصوص آشکار کرد.

رژیم‌صهیونیستی و متحدان آن به‌خصوص ایالات متحده آمریکا در طول جنگ غزه و پس از آن سعی کردند روایت خاصی را از توان نظامی حماس ارائه کنند. آنها مدعی بودند مقاومت فلسطین طرف مهاجم و صهیونیست‌ها طرف مدافع در مقابل موشک‌های حماس هستند. نظر شما در این خصوص چیست؟

همگان شاهد بودند قبل از نبرد، چه اتفاقاتی در مسجدالاقصی و قدس شرقی رخ داد. همه شاهد سرکوب و کشتار فلسطینیان و بیرون راندن آنها از منازل خود بودند. حتی کار به جایی رسید که متحدان رژیم‌صهیونیستی نیز نسبت به این مساله در ابتدا اذعان کردند. فراتر از آن، همه مشاهده کردند در جریان جنگ نیز صهیونیست‌ها چگونه کودکان و زنان را در غزه و دیگر نقاط هدف قرار دادند و به شهادت رساندند. فراتر از آنچه طی هفته‌های اخیر گذشت، جهان دهه‌هاست شاهد کشتار بیرحمانه فلسطینیان در سرزمین اجدادی خود توسط صهیونیست‌های غاصب است. بی‌حرمتی به قدس نیز به کرات از سوی صهیونیست‌ها رخ داده و طی ماه‌های اخیر نیز به نقطه اوج خود رسید. در چنین شرایطی مشخص است مقاومت هرگز اجازه نمی‌دهد رژیم‌صهیونیستی به اهداف خود علیه فلسطینیان دست پیدا کند. در جنگ اخیر غزه، مقاومت درس بزرگی به صهیونیست‌ها داد و نشان داد که می‌تواند نقطه به نقطه سرزمین‌های اشغالی را موشکباران کند و سامانه گنبد آهنین رژیم‌صهیونیستی نیز قدرت مهار موشک‌های مقاومت را ندارد.

رسانه‌های طرفدار رژیم‌صهیونیستی، چه در غرب و چه در برخی کشورهای خودفروخته منطقه، سعی کردند در طول جنگ اخیر به لحاظ تبلیغاتی وزنه نبرد را به سود تل‌آویو سنگین کنند. یکی از این رسانه‌ها شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی بود. عملکرد این شبکه را در طول جنگ غزه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قطعا این شبکه‌ها و رسانه‌ها به واسطه تعلق خاطری که به جریان ضدمقاومت دارند به‌شدت از پیروزی اخیری که مقابل رژیم‌صهیونیستی به دست آمد، نگران هستند. آنها در طول نبرد، تمامی تلاش خود را برای انعکاس وارونه حقایق میدان کردند اما در نهایت، تلاش‌هایشان ثمری در راستای جلوگیری از شکست رژیم‌اشغالگر قدس نداشت. شبکه العربیه نیز در این عرصه، همگام با مواضع صهیونیست‌ها عمل کرد. مواضع این شبکه در مغایریت کامل با ارزش‌های اسلامی، آرمان‌های ملت فلسطین و ملت‌های عرب بود. فرزندان مقاومت در مقابل این همه هجمه، استوار ایستادند و با تمامی توان، در مقابل رژیم اشغالگر قدس مبارزه کردند و در نهایت پیروز شدند. این رسانه‌ها به جای آن‌که در کنار ملت فلسطین و مقاومت بایستند و مطالبه‌گر حقوق حقه آنها باشند، به صهیونیست‌ها و کسانی که دست به اشغال سرزمین ما و قدس شریف زده‌اند خدمت می‌کنند. آنها همواره قصد دارند از طریق تبلیغاتی که می‌کنند، جبهه مقاومت و انسجام داخلی در فلسطین را تضعیف کنند اما قطعا به هدف خود نخواهند رسید، چنانچه در این نبرد نیز به هدف خود نرسیدند.

به نظر شما به عنوان یکی از مسؤولان حماس، اصلی‌ترین پیامی که پیروزی مقاومت در جنگ اخیر به منطقه و نظام بین‌الملل مخابره کرد، چه بود؟

آنچه اخیرا در نبرد غزه رخ داد، اثبات خلوص، قدرت و ایمان مقاومت بود. قدرت مقاومت در این نبرد بیش از هر زمان دیگری به رخ دشمن صهیونیستی کشیده شد. این پیروزی پرصلابت، مرهون خون شهدای ماست. شهدای بزرگی که همواره دعاگوی جریان مقاومت هستند و به برکت خون پاک آنها، پیروزی در برابر رژیم‌صهیونیستی تضمین شده و قطعی است. ما اکنون با قوت می‌گوییم سلاح مقاومت خط قرمز ماست. سلاح مقاومت، حذف شدنی نیست زیرا منبع قدرت و دفاع ما در برابر رژیم غاصب صهیونیستی محسوب می‌شود. دشمن صهیونیستی نیز زبانی به‌جز زور و سلاح نمی‌شناسد حق مقاومت، برای گروه‌های مقاومت و حماس همواره جاری و محفوظ است و هیچ‌گاه از این حق بزرگ و ابزار تحقق آن، یعنی سلاح مقاومت عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

گروه بین الملل روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها