گفت‌و‌گو با سرپرست دبیر کلی فدراسیون شطرنج:

قطعی برق تمرکز بچه‌ها را به هم ریخت

در روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره شکست شطرنج‌بازان ایرانی به‌دلیل قطعی برق در رقابت‌های قهرمانی آسیا مطرح شد.
کد خبر: ۱۳۱۷۲۹۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،محسن سمیع‌زاده سرپرست دبیر کلی فدراسیون شطرنج در گفت‌و‌گو با روزنامه جام‌جم توضیحات شفافی در این‌باره  می‌دهد.

آقای سمیع‌زاده درباره این جنجالی که به خاطر قطع برق در شطرنج رخ داده توضیح بدهید.

از آقای اردکانیان باید بپرسید که دلیل قطع برق چیست.(خنده) مسابقات شطرنج دنیا در ایام کرونا آنلاین پیگیری می‌شود. در واقع با فراهم‌سازی بستر لازم از جمله وب‌کم و میکروفن، بازی‌ها به صورت زنده برگزار می‌شود. کنفدراسیون شطرنج آسیا هم تصمیم گرفت تا رقابت‌ها را آنلاین برگزار کند. از 31 اردیبهشت ماه رقابت‌ها آغاز شد که 67 ورزشکار در آن حضور دارند. ما هم به صورت متمرکز بچه‌ها را در سالن جمع کردیم تا با حضور داوران، مربیان و سرپرست، مسابقات انجام شود.

خب بفرمائید چه اتفاقی افتاد؟ ظاهرا در دو روز برق رفت.

نه اینطور نبود. فقط روز شنبه چنین اتفاقی افتاد. طبق ساعت بچه‌ها وارد سالن مسابقه شدند. لپ داشتند و لپ‌تاپ‌شان هم شارژ داشت.

پس این روایت‌هایی که می‌شود برای چیست؟ اگر لپ‌تاپ داشتند قاعدتا این قطعی برق روی کارشان اثر نگذاشت.

یک موضوع اینترنت بود که با قطعی برق، قطع شد ولی بگذارید کامل توضیح بدهم چه اتفاقی افتاد. مسابقات از 10 صبح آغاز شد. همانطور که می‌دانید شطرنج یک بازی فکری است و تمرکز در آن حرف اول را می‌زند. حدود ساعت 11و15 دقیقه بود که برق قطع شد. وقتی برق قطع می‌شود یعنی نور نداریم یعنی کولر نداریم. هوا هم انصافا گرم بود. از طرفی بچه‌ها چون طولانی مدت بازی می‌کنند اکثرا با مشکل خالی شدن شارژ باتری لپ‌تاپ‌شان مواجه شدند. شما تصور کنید مدام باید حواس‌تان به آیکون باتری باشد . این روی مخ بچه‌ها رفت و تمرکزشان را از دست دادند.

خب نتیجه چه بود؟ لپ‌تاپ کسی خاموش شد؟

بله. متاسفانه دو نفر از بچه‌ها مجبور شدند بازی برده را مساوی کنند. یعنی خودشان درخواست دادند که بازی مساوی شود. رقبای‌شان ضعیف بودند و قطعا شکست می‌خوردند. بنابراین وقتی درخواست تساوی را از سوی بچه‌های ما دیدند قطعا خوشحال شدند. پرهام مقصودلو نتوانست به بازی ادامه دهد و بازنده شد. کلا دو سه بازیکن شاخص ما باختند و این اتفاق خوبی نبود.

پس این‌که می‌گویند روز یکشنبه هم برق رفت، درست نبود؟

نه، ما روز یکشنبه مشکلی از این بابت نداشتیم. به این دلیل که وقتی شنبه برق رفت تصمیم گرفتیم روز یکشنبه موتور‌برق‌ها را آماده کنیم تا مشکلی پیش نیاید. خدا راشکر مسابقات هم برگزار شد.

شما نامه هم به اداره برق دادید؟

آنها کلا برای ما کاری نکردند. البته این ماجرای قطعی برق در کشور ما اتفاق خوبی نیست. تابستان شروع نشده، دو سه وعده برق‌ها می‌رود. بنده بعد از این ماجرا حرف‌هایی زدم که متاسفانه ر‌سانه‌های معاند آن را منعکس کردند ولی باید واقعیت را قبول کرد. دنیا به ما می‌خندد که در این دوران با مشکل قطعی برق روبه‌رو هستیم. من یادم هست که در دوران جنگ و به دلیل بمباران این اتفاق می‌افتاد. الان دیگر چرا؟ من دیدم سخنگوی اداره برق می‌گفت افزایش 20 درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم. خودشان گفتند 4 درصد خانگی بود و 16 درصد مصارف دیجیتال. خب شما دارید آن 4 درصد را تنبیه می‌کنید. این درست نیست.

سعید اکبری - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها