در 15 ماه گذشته، کرونا ساختن برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی بسیاری را با مشکل روبه‌رو کرده است

قاتل سریالی

از روزی که پای کرونا به این دنیا باز شد، شکل خیلی از اتفاقات معمولی هم تغییر کرد و به‌دنبال آن اتفاقات زیادی هم در حوزه‌های مختلف از اجتماعی گرفته تا زندگی روزمره تحت‌الشعاع این ماجرا قرار گرفت.
از روزی که پای کرونا به این دنیا باز شد، شکل خیلی از اتفاقات معمولی هم تغییر کرد و به‌دنبال آن اتفاقات زیادی هم در حوزه‌های مختلف از اجتماعی گرفته تا زندگی روزمره تحت‌الشعاع این ماجرا قرار گرفت.
کد خبر: ۱۳۱۷۱۹۲

در این میان برخی از مشاغل و گروه‌ها این مشکلات را به شکل ملموس‌تری تجربه کردند، مثل خیلی از برنامه‌سازان و تولیدکنندگانی که ما آن‌سوی تلویزیون تنها نتیجه کارشان را می‌بینیم، بدون این‌که از آنچه در پشت‌صحنه‌اش گذشت چیزی بدانیم.

تصور کنید یک گروه پرجمعیت از عوامل فنی مثل صدابردار و تصویربرداران گرفته تا کارگردان و چهره‌هایی که باید جلوی دوربین باشند در یک فضای بسته ناچارند ساعت‌ها کار کنند یا بازیگرانی که به‌دلیل فضای کارشان بدون ماسک باید دیالوگ بگویند و کارشان را انجام دهند.

همه این افراد مطابق شرایط شغلی‌شان در روزهای پیک این ویروس هم سر کار حاضر می‌شوند تا سبد تولیدات در روزهایی که مردم بیشتر به شادی و سرگرمی نیاز دارند، خالی نماند.

با همه اینها در روزهایی که از سال گذشته تا الان گذشت، خیلی از کارها حریف این ویروس نشدند و با تعویق و توقف مواجه شدند یا پایان‌بندی و کیفیت‌شان تحت تاثیر قرار گرفت.

برخی دیگر هم داستان‌شان با ردی از این ویروس ملعون ساخته شد. در ادامه به بعضی از این موارد به صورت اجمالی اشاره کرده‌ایم.

سریال‌ سازی با اعمال شاقه

سریال‌های زیادی در ایام کرونایی روی آنتن رفتند که به هر قیمتی سعی کردند به پخش برسند. با وجود این بعضی از گروه‌ها به‌دلیل ابتلای اعضای آن از کار بازماندند و مدتی دچار وقفه شدند.

زیرخاکی: سریال زیرخاکی به کارگردانی جلیل سامان، یکی از این مجموعه‌هاست که پخش سری اول آن به‌دلیل کرونا نصفه ماند و در ادامه برای ساخت فصل دوم، این ادامه نیز با وقفه‌ای همراه شد. البته بالاخره تصویربرداری با سرعت بالایی انجام شد و این مجموعه از جمعه همین هفته پخشش را شروع می‌کند.‌

دودکش2: این مجموعه به کارگردانی برزو نیک‌نژاد هم درگیر همین ماجرا شد و تصویربرداری آن تا مدت‌ها گرفتار توقف شد.

این سریال که ادامه فصل اول آن است و داستانش در همان قالیشویی می‌گذرد، مدتی است دوباره کارش را شروع کرده و بعد از پایان تصویربرداری و مراحل فنی آماده پخش می‌شود.

روزهای آبی: سریال این شب‌های شبکه پنج یعنی روزهای آبی علاوه بر وقفه در تصویربرداری با ابتلای برخی عوامل و بازیگران آن ازجمله اکبر عبدی همراه بود. این مجموعه به کارگردانی محمدرضا حاجی‌ غلامی بعد از درگیری چندباره با این ویروس، بالاخره به پخش رسید.

احضار: علاوه بر اینها یکی دیگر از مجموعه‌های ماه رمضانی، یعنی سریال احضار به کارگردانی علیرضا افخمی همین تازگی‌ها ناچار شد به‌دلیل ابتلای برخی از عواملش به کرونا، به شکل دیگری به پایان برسد. همچنین این مجموعه در اواخر قصه ناچار شد تا وقفه چند روزه‌ای داشته باشد تا بتوانند قصه را در شرایط موجود به سرانجام برسانند. در این مجموعه به ماجرای کرونا هم با ماسک‌هایی که در قصه بود،
پرداخته شد.

جشن سربرون: این سریال جزو مجموعه‌هایی است که کرونا از آن یک قربانی هم گرفت و باعث شد کریم اکبری‌مبارکه، بازیگر توانمندی که آثار زیادی در کارنامه‌اش داشت، دیگر بین ما نباشد. همچنین برخی دیگر از عوامل جشن سربرون نیز گرفتار کرونا شدند. اینها باعث شد بعد از مدت‌ها وقفه، تصویربرداری این سریال به‌تازگی باز هم ازسر گرفته شود تا این پروژه نیز نصف و نیمه نماند و به آنتن برسد.

می جان: حالا که صحبت از مجموعه‌های نصفه‌ نیمه شد، این را بگوییم که مرجان اشرفی‌زاده هم قرار بود سریال می‌جان را روی آنتن ببرد اما با شیوع و اوجگیری کرونا به کل از ساخت این مجموعه انصراف داد.‌ این سریال جزو مجموعه‌های پربازیگری بود که قرار بود ماه رمضان سال گذشته از شبکه 3 سیما روی آنتن برود که به این ترتیب ساخت آن به‌طور کلی منتفی شده و هیچ خبری مبنی بر شروع مجدد تصویربرداری و ادامه ساخت این سریال منتشر نشده است.

87 متر: تصویربرداری این سریال تا امروز بارها به‌دلایل مختلفی ازجمله بحث بودجه متوقف شده بود اما مدتی پیش با ابتلای کیانوش عیاری، کارگردان 87 متر به کرونا این سریال هم گرفتار وقفه‌ای چند هفته‌ای شد. بعد از آن هم با بهبود حال آقای کارگردان و چکاپ بقیه بازیگران، تصویربرداری آن ازسر گرفته شد.

رعد و برق: این سریال که قرار بود جزو مجموعه‌های نوروزی باشد، در طول تصویربرداری به مدت مدیدی گرفتار وقفه شد. بهروز افخمی بعد از این مدت مجددا گروه را جمع و تصویربرداری را ادامه داد. با این حال در کنار این جریان، این سریال به نوروز نرسید و فعلا خبری از تکمیل مراحل فنی آن و زمان پخشش
منتشر نشده است.

نون خ: این سریال در فصل اولش به دلیل کرونا نیمه ماند و در ادامه با وجود وقفه‌هایی که حین تصویربرداری داشت و کرونای برخی عوامل فصل‌های بعدی آن نیز ساخته و پخش شد. همچنین برخی بازیگران در طول قصه از ماسک استفاده می‌کردند و نشان دادند کرونا به شهر آقای نون هم رسیده است.

پایتخت: فصل‌پنجم پایتخت هم درست در آخرکار گرفتار این ماجرا شد و چند قسمت پایانی‌اش نصفه‌نیمه رها شد. در ادامه نرسیده به آخر سال این چند قسمت بالاخره آماده شد و روی آنتن رفت. در این مجموعه هم ماجرای کرونا به شکلی مطرح شد.

توقف برنامه‌ها از عصرجدید تا اتفاق و...

عصرجدید: در طول کرونا خیلی از برنامه‌هایی که به‌خصوص تماشاچی محور بودند، درگیر مشکلات متعددی شدند و برخی عوامل آنها کرونا را تجربه کردند. یکی از نمونه‌های معروف این ماجرا برنامه عصرجدید بود که چند بار با وقفه‌های مختلف کوتاه و بلند مواجه شد. در ادامه هم با شروع ضبط مجدد آن، تماشاچی‌ها از این برنامه حذف شدند و تنها شرکت‌کنندگان همراه داوران حضور پیدا کردند.

دورهمی: این ماجرا برای دورهمی هم اتفاق افتاد و بعد از توقف آن در چند مقطع، بخشی از برنامه بدون حضور تماشاچیان روی آنتن رفت و بعد هم در ادامه کار این روند باز هم تغییر کرد و حاضران در استودیو با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در برنامه شرکت کردند تا باز هم فضا و حس و حال دورهمی به آنچه در گذشته داشت، نزدیک شود.

اتفاق: در کنار اینها برنامه اتفاق که با اجرای رضا رشیدپور پخش می‌شد هم به دلیل آن‌که ساختار و اساس آن برمبنای تعامل با تماشاچی‌ها بود، بعد از مدتی وقفه به کل تعطیل شد، چون در آن فضا دیگر امکان حضور حاضران فراهم نشد.

خندوانه: این برنامه هم بعد از مدت زیادی وقفه از نوروز امسال با کمترین تعداد ممکن از نظر تماشاچی، پخش خود را شروع کرد و این جریان با تلاش برای حفظ اصولی که در این روزها همه گرفتارش هستیم، همچنان ادامه دارد و این گروه در حال تلاش‌اند تا باز هم با دعوت از مهمانان و چهره‌های مختلف، رسالتی که از ابتدا در این برنامه داشتند را به سرانجام برسانند.

زوجی‌نو: یکی دیگر از برنامه‌های شبکه سه که در آن هم تماشاچیان زیادی حضور داشتند، برنامه زوجی‌نو است. این برنامه که با حضور زوج‌های جوان و اقوام‌شان پخش می‌شود، در مقطعی به دلیل اوجگیری کرونا دچار وقفه شد و بعد هم با کمترین تعداد بیننده حاضر در استودیو ضبط آن ادامه پیدا کرد و روی آنتن رفت؛ روندی که همچنان ادامه دارد.

میدون: برنامه میدون که در آن تولیدکنندگان و صاحبان ایده شرکت می‌کردند و مورد داوری و حمایت قرار می‌گرفتند هم در طول کرونا با فراز و نشیب‌های مختلفی همراه شد. همچنین علاوه بر وقفه، دو تا از داوران این برنامه هم گرفتار کرونا شدند و نتوانستند تا مدتی در برنامه حاضر شوند.

بدون‌توقف و 5ستاره: این برنامه هم به دلیل فضای میزگردی که داشت، گرفتار این وقفه شد اما در ادامه با کمی آرام‌تر شدن اوضاع بازهم ضبط و پخش آن ادامه پیدا کرد. مسابقه5ستاره نیز به همین ترتیب بدون تماشاچی ضبط و پخش شد.

پای حرف هنرمندان

در کنار برنامه‌ها و سریال‌ها خیلی از هنرمندان و عوامل آثار مختلف هم به مشکلات زیادی برخوردند، مواردی که به خصوص از نظر معیشتی زندگی آنها را به شدت درگیر کرده‌است. همچنین نگرانی از ابتلا به این ویروس در شرایط نابسمانی که وجود دارد هم مساله دیگری است که در ادامه برخی از چهره‌ها به آن اشاره کرده‌اند.

اسحاق خانزادی، صدابردار پیشکسوت: عوامل سریال‌های تلویزیونی برای تامین معاش خانواده مجبور هستند در شرایطی که حضور در یک گروه تولید فیلم یا سریال که بیش از 200نفر در آن حضور دارند و در فاصله نزدیک از هم قرار دارند و بازیگران هم مجبور هستند بدون ماسک باشند بازهم بروند و کار کنند و طبیعی است که آلوده به ویروس کرونا بشوند و در این چند ماهه هم برخی دوستان به دلیل حضور در پروژه‌ها کرونا گرفته‌اند. همه که مثل مدیران و کارمندان رسمی دولت، حقوق ثابت ندارند که حتی اگر کاری نکنند و در خانه بنشینند باز حقوق و مزایا داشته باشند. آنها که مرتب می‌گویند پروژه‌ها را تعطیل کنند حتما قبلش از مسؤولان بخواهند از حقوق‌های هنگفت خود کم کرده و حداقلی را به هنرمندان تخصیص دهند تا ناچار نباشند در وضعیت قرمز کرونا، جلوی دوربین بروند.

محمدعلی نجفی، کارگردان: کرونا آسیب‌های فراوانی به اهالی هنر وارد کرده و اصلی‌ترین آسیب هم بیکاری بوده است. وقتی نمی‌شود کار کرد، بیکاری حاصل می‌شود که ضربات جبران‌ناپذیری بر اقتصاد خانواده وارد می‌کند و درنتیجه آن هنرمندان شرمنده خانواده می‌شوند. این‌که برخی بر ادامه تولید سریال‌ها با رعایت پروتکل‌ها تاکید می‌کنند یک سود مهم دارد و آن هم این‌که بیکاری را کاهش می‌دهد.

سعید پیردوست: کرونا مشکلات زیادی را برای بدنه جامعه هنری ایجاد کرده و کم نیستند هنرمندان مختلف تلویزیون که در ماه‌های اخیر بدجوری گرفتار مشکلات اقتصادی شده‌اند و این‌که مدام می‌گویند تولیدات باید بخوابد در تناقض است با این حجم بیکاری. اگر همین سریال‌های تلویزیونی که در دست تولید است یا روی آنتن می‌رود هم نبود حجم بیکاری چند برابر می‌شد و معلوم نبود چه مشکلات دیگری حادث می‌شد، ولی به هر حال باز در تولید سریال‌ها باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرد.

رامین ناصرنصیر: در شرایط کرونا خیلی از اقشار جامعه مجبورند کارشان را انجام دهند. مثلا آن دستفروش یا گلفروش سر چهارراه یا آن پیک موتوری یا مسافرکش اگر کار نکند یقین بدانید گرفتار مشکلات متعدد مالی خواهد شد و حالا در دل کرونا و با افزایش گاه و بیگاه قیمت اقلام ضروری، مشکلات بیشتر هم خواهد شد. کار بازیگران هم در زمره همین مشاغل است و فی‌الواقع اگر کار نکنیم گرفتاری مالی به سراغمان خواهد آمد.

مگر چند درصد بازیگران وضع مالی خوبی دارند؟ کم هستند بازیگرانی که مرفه باشند و بدنه جامعه بازیگری درست مثل آدم‌های عادی جامعه گذران زندگی می‌کنند. خیلی از همکاران با نگرانی سر پروژه می‌روند ولی سعی می‌کنند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاری کنند که همه چیز کاملا ایمن و سلامت برگزار شود.

علیرضا سبط‌احمدی، تهیه‌کننده: با رسوخ کرونا پیش‌بینی‌پذیری بسیار سخت شده و نمی‌توان درباره چیدمان لوکیشن‌ها به‌راحتی نظر داد. به هر حال تهیه‌کننده، مرجع اصلی پاسخگویی درباره یک سریال یا برنامه است و هر اتفاقی بیفتد همگان تهیه‌کننده را مسؤول می‌دانند، پس اگر کوچک‌ترین اشتباهی رخ دهد، دودش زودتر از همه به چشم تهیه‌کننده می‌رود و بر همین مبنا باید خیلی بکوشیم گاف در تولید رخ ندهد. در پروژه‌های عمرانی همواره شعار اول ایمنی و بعد کار را می‌دهند و حالا در تولیدات تلویزیونی نیز باید شعار اول حفظ سلامت عوامل و بهداشت محیط‌زیست و بعد کار را سرلوحه قرار دهیم. در یک پروژه تلویزیونی با صدها نفر عوامل مواجه‌ایم که حتی اگر یکی از آنها خدای نکرده گرفتار بیماری شود، ممکن است کل پروژه را به خطر بیندازد. پس باید از همان زمان پیش تولید و بحث بر سر انتخاب لوکیشن بر چگونگی حفظ بهداشت محیط و رعایت دستورات بهداشتی تاکید ورزیم.

فاطمه شهدوست - رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها